Boty kontra firmy – Artur Cyganek z BotGuard o realnych kosztach z?ych botów dla przedsi?biorstw

Klaudia Ciesielska
5 Min

Wspó?czesny internet zmaga si? z rosn?c? fal? niechcianego ruchu generowanego przez boty. Wed?ug raportu Imperva „Bad Bot 2024” ju? niemal po?owa ruchu w sieci pochodzi od botów, z czego a? 32% stanowi? tzw. „z?e” boty, które wprowadzaj? chaos i generuj? powa?ne zagro?enia dla u?ytkowników oraz firm.  W rozmowie z Arturem Cygankiem, BotGuard Regional Director, Eastern Europe, przyjrzymy si? ewolucji botów, ich wp?ywowi na dzia?alno?? przedsi?biorstw oraz najnowszym metodom ochrony przed tym coraz bardziej wyrafinowanym zagro?eniem.

Brandsit: Wed?ug danych z raportu Imperva “Bad Bot 2024”, ju? niemal?e 50% ruchu w sieci generuj? boty. Od 2018 roku udzia? tzw. „z?ych” botów w ruchu internetowym sukcesywnie ro?nie, obecnie wynosz?c oko?o 32% ca?ego ruchu w sieci. Jakie s? najnowsze zagro?enia ze strony botów w internecie?

Artur Cyganek, BotGuard: Obecnie boty potrafi? w mniejszym lub wi?kszym stopniu emulowa? ruch generowany przez cz?owieka. Dzi?ki temu omijaj? podstawowe zabezpieczenia, które w przesz?o?ci by?y skuteczne, lecz obecnie niestety ju? takie nie s?. Generalnie zagro?enia pozostaj? podobne, jednak sposoby i techniki dzia?ania botów ulegaj? zmianom. Obszarem, w którym dynamika zmian jest szczególnie du?a, s? szeroko rozumiane reklamy cyfrowe, a konkretnie problem odsetka reklam „wyklikiwanych” przez boty, co sprawia, ?e nie trafiaj? one do docelowych odbiorców.

Brandsit: W jaki sposób rozwi?zania BotGuard pomagaj? firmom w ochronie przed tymi zagro?eniami?

Artur Cyganek, BotGuard: BotGuard w czasie rzeczywistym analizuje ruch przychodz?cy na serwery WWW i zgodnie z przyj?tymi regu?ami (firmy mog? samodzielnie okre?la?, który ruch uznaj? za niepo??dany) blokuje ruch zdefiniowany jako niechciany lub generowany przez szkodliwe boty. W efekcie „dobry” ruch dociera do serwerów WWW, a „z?y” ruch jest blokowany, zanim zd??y na nie trafi?.

Brandsit: Jak rozwój technologii, takich jak AI, wp?ywa na ewolucj? botów?

Artur Cyganek, BotGuard: Dzi?ki AI ?rednio zaawansowany u?ytkownik internetu mo?e samodzielnie wygenerowa? niepo??dany ruch za pomoc? stworzonych botów. Niestety, obecna technologia w ?atwy sposób umo?liwia tworzenie szkodliwych botów oraz prowadzenie nieetycznych, a nawet przest?pczych dzia?a? w sieci.

Brandsit: Czy w Pana opinii, przedsi?biorstwa s? ?wiadome ryzyka zwi?zanego z niechcianym ruchem generowanym przez boty?

Artur Cyganek, BotGuard: Niestety, wiele organizacji i przedsi?biorstw nie analizuje ruchu na swoich serwerach WWW, a co za tym idzie, nie posiada wiedzy na temat tego, jaki ruch tam wyst?puje. Najwi?ksze przedsi?biorstwa i organizacje maj? wi?ksz? ?wiadomo?? oraz wiedz?, jednak ?rednie i mniejsze cz?sto nie zdaj? sobie sprawy ze skali zagro?e? i ryzyka zwi?zanego z ruchem generowanym przez z?o?liwe boty w ich ?rodowisku WWW.

Brandsit: Wed?ug wspomnianego ju? raportu, bran?e najcz??ciej atakowane przez bad bots to retail, bran?a turystyczna i finanse. W jaki? sposób boty wp?ywaj? na wydajno?? i koszty operacyjne firm? Jakie cechy rozwi?za? BotGuard s? kluczowe z perspektywy klientów?

Artur Cyganek, BotGuard: Boty mog? nadmiernie obci??a? infrastruktur?, generuj?c niechciany, a nawet szkodliwy ruch – mówimy tutaj o oko?o 30% ca?ego ruchu przychodz?cego. Mo?e to znacz?co wp?ywa? na wydajno?? infrastruktury lub prowadzi? do wy?szych kosztów zwi?zanych ze sprz?tem, zasilaniem, klimatyzacj? i administracj? (niezale?nie od tego, czy korzystamy z wynajmowanego ?rodowiska WWW, czy posiadamy je we w?asnym centrum danych). BotGuard koncentruje si? na analizie ruchu przychodz?cego na serwery WWW i blokowaniu niechcianego ruchu generowanego przez boty. Klient ma mo?liwo?? zdefiniowania, jaki ruch uwa?a za dobry/chciany, a jaki za z?y/niechciany, poniewa? w ró?nych sektorach gospodarki i administracji taka definicja mo?e si? ró?ni? w zale?no?ci od poziomu ryzyka akceptowanego w tych organizacjach.


Artur Cyganek
Regional Director, Eastern Europe, BotGuard

Artur Cyganek to ekspert z ponad dwudziestoletnim do?wiadczeniem w bran?y IT, specjalizuj?cy si? w obszarze cyberbezpiecze?stwa. Przez 15 lat zarz?dza? zespo?ami w mi?dzynarodowych firmach IT, w tym w Acronis, AppSense i Citrix, gdzie pe?ni? funkcj? Country Managera w Polsce. Obecnie, jako Regional Director w BotGuard, odpowiada za rozwój rynku, budowanie kana?ów partnerskich oraz relacji z kluczowymi klientami w Europie Wschodniej i Turcji. Uko?czy? Politechnik? Wroc?awsk? oraz Uniwersytet Ekonomiczny we Wroc?awiu, a tak?e uzyska? tytu? MBA w Akademii Leona Ko?mi?skiego w Warszawie.

Udostępnij
Redaktor Brandsit