Brak wystawionej faktury wi?kszym problemem dla M?P ni? opó?nione p?atno?ci?

Klaudia Ciesielska
6 Min
calculator 385506 1920

Ju? prawie rok wszyscy funkcjonujemy w zmienionej rzeczywisto?ci, któr? wyznacza nam pandemia Covid-19. Ci przedsi?biorcy, którym do tej pory uda?o utrzyma? na rynku, musz? na co dzie? zmaga? si? z coraz to powa?niejszymi skutkami korona-kryzysu. Jak wynika z danych KRD, a? 1/3 firm z sektora M?P wystawia miesi?cznie mniej faktur ni? przed pandemi?. Przesz?o 13,5 proc. najmniejszych i ?rednich biznesów ka?dego miesi?ca wystawia a? 100 p?atno?ci mniej. W pierwszej trójce g?ównych przyczyn tego zjawiska znalaz?y si?: s?abszy popyt na produkty i us?ugi (ponad 55 proc.), ograniczenia w dzia?alno?ci kontrahentów na skutek wprowadzonych obostrze? (53,5%) i problemy finansowe klientów (blisko 45 proc). Mniejsza liczba wystawianych faktur, to mniejsze wp?ywy do firmowych kas i obawa utraty p?ynno?ci finansowej. Co mo?e wynikn?? z rozwoju takiego scenariusza? Dlaczego dla przedsi?biorstwa brak faktury jest zdecydowanie gorsz? sytuacj? ni? opó?niona p?atno??? Na te pytania odpowiada Intrum.

Nawet 100 faktur miesi?cznie mniej dla M?P

Dane KRD mówi?ce o spadku liczby faktur wystawianych przez przedsi?biorców pokazuj? realny wp?yw pandemii koronawirusa na polski biznes. Firmy wystawiaj? mniej p?atno?ci, poniewa? spotykaj? si? z mniejszym popytem na swoje produkty i us?ugi lub z powodu wprowadzonych obostrze? nie mog? w ogóle ich oferowa?.

– W najgorszej sytuacji s? firmy z bran?y turystycznej, gastronomicznej, szeroko rozumianej bran?y rozrywkowej, co potwierdzaj? dane Intrum, ale firmy M?P dzia?aj? praktycznie we wszystkich sektorach gospodarki, stanowi?c oko?o 98 proc. wszystkich firm w Polsce. Cz??ciowo p?atno?ci nie s? wystawiane ?wiadomie, poniewa? firmy wiedz?, ?e ich klienci i tak nie b?d? mogli op?aci? faktur w terminie. Jak wynika z naszego raportu “European Payment Report 2020”, w ci?gu ostatnich 12. miesi?cy 76 proc. firm sektora M?P i 59 proc. du?ych przedsi?biorstw zosta?o poproszonych o zaakceptowanie d?u?szego terminu p?atno?ci ni? to wynika?o z pierwotnych ustale?. Prawie co 6. ma?a i ?rednia oraz przesz?o co 4. ta du?a firma si? na to zgodzi?y – komentuje Ma?gorzata Oko?, ekspert Intrum. 

Brak mo?liwo?ci wystawienia faktury, czyli de facto otrzymania zap?aty prowadzi wprost do zachwiania p?ynno?ci finansowej przedsi?biorstwa. Ten fakt prowadzi z kolei do nast?pnych problemów, w?ród których wyró?ni? mo?na: brak mo?liwo?ci zatrudniania nowych pracowników lub nawet konieczno?? redukcji obecnego personelu, brak ?rodków na rozwój i wprowadzanie innowacji. Ostatecznie, je?eli przedsi?biorstwo boryka si? z problemem braku p?ynno?ci finansowej przez d?u?szy czas, taka sytuacja zagra?a istnieniu firmy.

Ad imageAd image

Ka?da niewystawiona faktura, to mniej pieni?dzy w firmowej kasie. – To mniejszy problem dla wi?kszych przedsi?biorstw, które brak jednej, dwóch czy kilku p?atno?ci mog? sobie wliczy? w koszty, chocia? oczywi?cie znaczenie w tym przypadku maj? konkretne kwoty, bo jak wiadomo, faktura fakturze nierówna. W zupe?nie innej sytuacji s? biznesy M?P. Dla nich brak ka?dej pojedynczej p?atno?ci, to straty, których by? mo?e nie b?d? w stanie ju? odpracowa?. Brak regularnych wp?ywów mo?e oznacza? realne k?opoty. Nale?y pami?ta? o tym, ?e firmy ju? prawie rok funkcjonuj? w covidowej rzeczywisto?ci, a to oznacza, ?e zapewne zdecydowana wi?kszo?? z nich nie dysponuje ju? rezerwami, wolnymi ?rodkami na tzw. czarn? godzin? – zauwa?a Ma?gorzata Oko?, ekspert Intrum. 

Nie wystawi? faktury, bo klient i tak nie zap?aci

Dla przedsi?biorstwa brak wystawionej faktury jest jeszcze gorszy ni? opó?niona p?atno??. Mówi?c ogólnie, kiedy nie ma ?ladu po zrealizowanej us?udze czy sprzedanym produkcie, jakim jest w?a?nie faktura, firma nie mo?e skorzysta? np. z faktoringu, mechanizmu gwarancji bankowej (lub si?gni?cia po inne ?rodki pozwalaj?ce zabezpieczy? si? przed opó?nionymi p?atno?ciami), lub ma utrudnion? drog? starania si? o pomoc finansow? oferowan? przez Pa?stwo w korona-kryzysie.

– W przypadku opó?nionej p?atno?ci przedsi?biorca mo?e skorzysta? np. z pomocy profesjonalnej firmy windykacyjnej, która pomo?e w odzyskaniu nale?no?ci i zadba o p?ynno?? finansow? biznesu. W gorszej sytuacji znalaz?y si? firmy, które zosta?y poproszone przez swoich klientów czy kontrahentów o mo?liwo?? dokonania p?atno?ci w pó?niejszym terminie, o wstrzymanie wystawienia faktury. Tacy przedsi?biorcy nie mog? wykona? ?adnego ruchu –stwierdza Ma?gorzata Oko?, ekspert Intrum. Dlaczego wi?c firmy godz? si? na takie rozwi?zanie? – Wynika to z faktu biznesowej lojalno?ci i po prostu ze strachu. Przedsi?biorca, który funkcjonuje w korona-kryzysie ju? d?u?szy czas ma ?wiadomo?? tego, ?e mo?e znale?? si? w podobnej sytuacji, wie, ?e by? mo?e jego sytuacja finansowa stanie si? na tyle trudna, ?e w pewnym momencie to on poprosi np. swojego dostawc? o prze?o?enie terminu wystawienia faktury, wi?c sam decyduje si? na pewne ust?pstwa. Nie bez znaczenia jest równie? fakt, ?e pandemia ograniczy?a równie? popyt na wybrane dobra i us?ugi, dlatego obecnie przedsi?biorcy naprawd? decyduj? si? na wiele, ?eby tylko nie straci? klienta.

T? uwag? potwierdzaj? dane Intrum. A? 82 proc. respondentów badania, czyli przedsi?biorców przyznaje, ?e zaakceptowa?o d?u?szy termin p?atno?ci ni? ten, z którym czuj? si? komfortowo, by nie popsu? sobie relacji z klientem czy kontrahentem. 1/3 firm deklaruje równie?, w ci?gu ostatniego roku musia?a zaakceptowa? d?u?sze terminy p?atno?ci, by unikn?? ryzyka bankructwa.

Badanie „P?ynno?? finansowa M?P w pandemii” na zlecenie Krajowego Rejestru D?ugów i firmy faktoringowej NFG przeprowadzone przez IMAS International, 2020.
Intrum, European Payment Report 2020, lipiec 2020.
Dane dotycz? klientów B2B.
Dane: Intrum.
TEMATY:
Udostępnij