Bran?a automotive w awangardzie zmian. Jak za nimi nad??y??

Newsroom BrandsIT
4 Min
MOTO AI

Konsolidacja, automatyzacja, wyzwania zwi?zane z normami ekologicznymi… Bran?a automotive niezwykle dynamicznie si? rozwija. Jak na te zmiany powinni zareagowa? pracownicy? Dlaczego ich szefowie musz? zmieni? sposób my?lenia o zarz?dzaniu personelem? Na te pytania odpowiada Patryk Grygiel, Consultant, Engineering & Supply Chain, Goldman Recruitment.

Bran?a motoryzacyjna to jedna z najszybciej ewoluuj?cych ga??zi przemys?u. Silna konkurencja i walka o klienta nieustannie podnosi tempo w wy?cigu technologicznym. Producenci ?cigaj? si? ze sob? proponuj?c nowe, coraz bardziej zaawansowane systemy wsparcia kierowców. Samochody autonomiczne przesta?y by? bli?ej nieokre?lon? wizj? z pogranicza science-fiction. One ju? tu s?, czekaj? tylko na swój moment. Zaostrzaj?ce si? normy emisji spalin kieruj? rozwój bran?y w stron? alternatywnych ?róde? nap?du. Trend jest na tyle wyra?ny, ?e nawet marki, które nie planowa?y hybrydyzacji czy elektryfikacji swojej gamy, zmieniaj? zdanie (np. Fiat). Pojawiaj? si? nowe okoliczno?ci, które b?d? mia?y (a w zasadzie ju? maj?) wp?yw na organizacj? produkcji w motoryzacji. Przyk?adem jest Brexit i zwi?zane z nim decyzje strategiczne, podejmowanie przez poszczególne marki. Jak w ?wiecie tak dynamicznych zmian maj? odnale?? si? osoby pracuj?ce w bran?y automotive? Co zrobi?, by nie da? si? zaskoczy??

Podstawow? kwesti? jest umiej?tno?? my?lenia strategicznego i przewidywania. Bran?a rozwija si? i nic nie zapowiada, by mia?o si? to zmieni?. Oznacza to, ?e praca w motoryzacji jest i b?dzie – pytanie tylko, jaka. Post?puj?ca automatyzacja w coraz wi?kszym stopniu wyr?cza ludzi w powtarzalnych i przewidywalnych zadaniach, które mo?na zaprogramowa?. Czy to zagro?enie dla pracowników? Niekoniecznie! Niektóre stanowiska b?d? likwidowane, powstanie jednak zapotrzebowanie na nowe. Proces ten wida? ju? dzi?.

Firmy z sektora automotive coraz cz??ciej rozbudowuj? dzia?y IT o w?asnych programistów. Ich zadaniem jest praca nad dostosowaniem oprogramowania do zmieniaj?cych si? procesów produkcyjnych i post?puj?cej robotyzacji. To szansa zarówno dla absolwentów kierunków informatycznych, jak i dotychczasowych pracowników, którzy poprzez dokszta?cenie i zmian? profilu kompetencji odnajd? si? w firmie w nowej roli.

W ubieg?ym roku istotnie wzros?a liczba procesów rekrutacyjnych na stanowiska zwi?zane z kontrol? jako?ci. Zapotrzebowanie na takich specjalistów ro?nie z wielu wzgl?dów – produkuje si? coraz wi?cej, zmiany technologiczne s? wdra?ane coraz szybciej, ich liczba lawinowo ro?nie. Tak du?e tempo rozwoju zwi?ksza prawdopodobie?stwo komplikacji zwi?zanych z jako?ci? produktu, dlatego producenci zwi?kszaj? inwestycje w kontrol? jako?ci wdra?aj?c restrykcyjne programy jej monitorowania i zatrudniaj?c odpowiednich specjalistów. Ma to na celu ograniczenie strat materia?owych oraz redukcj? kosztów wynikaj?cych z zatrzymania produkcji czy zwrotów od klientów.

Ad imageAd image

Sektor automotive zatrudnia coraz wi?cej in?ynierów procesu, którzy s? odpowiedzialni za standaryzacj?. Potrzeba ta wynika z post?puj?cej konsolidacji bran?y oraz d??enia do unifikacji norm i procedur w ramach spójnej kultury organizacyjnej. Celem jest w tym przypadku zwi?kszenie przejrzysto?ci i efektywno?ci procesów.

Ewolucja bran?y stawia wyzwania nie tylko przed pracownikami, równie? ich szefami. Tradycyjny, dyrektywny i zdystansowany styl zarz?dzania personelem „zza biurka” straci? racj? bytu. W realiach rynku pracownika strategiczn? warto?ci? dla firmy jest umiej?tno?? pozyskania i utrzymania najbardziej warto?ciowych kandydatów. To rola zarówno managerów, jak i dzia?ów HR. Kluczowa staje si? bezpo?rednia komunikacja i umiej?tno?? motywowania pracowników. Firmy powinny inwestowa? w budow? spójnych strategii employer brandingowych i odpowiednio zorganizowane ?rodowisko pracy, zwi?kszaj?ce komfort i efektywno??.

Nadszed? czas, aby zarówno pracownicy, jak i ich managerowie wyszli ze swoich dotychczasowych ról. Dla pierwszych taki krok do przodu to strategiczna decyzja, maj?ca na celu dostosowanie ?cie?ki kariery do zmieniaj?cych si? realiów. Dla drugich – odpowied? na nowe wyzwania rynku pracy. Je?eli nie zadbaj? o swoje zespo?y, b?d? skazani na nieustanne poszukiwanie nowych pracowników. To zabiera cenny czas i energi?, która mo?na po?wi?ci? na rozwój biznesu.

Udostępnij