Powo?anie mi?dzyresortowego zespo?u ds. wdro?enia w Polsce cyfrowego radia, przyj?cie rozporz?dzenia, które okre?li minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych oraz opracowanie wspólnej, ogólnopolskiej koncepcji marketingowej promocji radia cyfrowego w Polsce – oto cz??? postulatów, jakie polska bran?a cyfrowa kieruje do regulatorów rynku, w tym m.in. Ministerstwa Cyfryzacji, KRRiT oraz Polskiego Radia.
Zwi?zek Cyfrowa Polska, który zrzesza najwi?ksze w Polsce firmy z bran?y nowoczesnych technologii opracowa? specjalny raport „DAB+: post?p cyfryzacji radia w Polsce na tle ?wiatowym i europejskim. Analiza sytuacji i rekomendacje”, który zwraca uwag? na najwa?niejsze i najpilniejsze kwestie w drodze do wdro?enia w naszym kraju radia cyfrowego.
Korzy?ci z cyfryzacji radia
Zdaniem Zwi?zku, cyfryzacja radia powinna by? elementem cyfrowej transformacji ca?ego pa?stwa. Dlatego – jak twierdz? autorzy raportu – Polska powinna i?? ?ladem innych europejskich krajów i wdro?y? dzia?ania, które przy?piesz? ten proces w naszym kraju. Jak t?umaczy prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik, cyfrowe radio to nie tylko wi?cej miejsca w eterze czy lepsza jako?? d?wi?ku, ale przede wszystkim szansa dla konsumentów na dost?p do nowoczesnych us?ug oferowanych w ramach darmowego sygna?u cyfrowego.
Korzy?ci z radia cyfrowego z ca?? pewno?ci? doceni? s?uchacze, poniewa? sygna? cyfrowy przyczyni si? do bardziej urozmaiconej oferty oraz umo?liwi dost?p do wi?kszej ilo?ci informacji – mówi Micha? Kanownik. I dodaje: – Poza tym skoro mamy aspiracje inwestowania w gospodark? cyfrow?, to cyfryzacja radia powinna by? tego naturaln? konsekwencj?.
Z kolei dla przedsi?biorców z bran?y cyfrowej i nowoczesnych technologii cyfryzacja radia b?dzie szans? na dodatkowe zaistnienie na rynku poprzez oferowanie nowoczesnych, cyfrowych odbiorników radiowych.
Droga do cyfryzacji radia
Jak zwraca uwag? w swoim raporcie Cyfrowa Polska, aby przy?pieszy? proces cyfryzacji radia nale?y pilnie przyj?? rozporz?dzenie okre?laj?cego minimalne wymagania techniczne dla cyfrowych odbiorników radiowych w technologii DAB+. Dzi? bowiem nie wszystkie dost?pne w sprzeda?y cyfrowe odbiorniki radiowe gwarantuj?, ?e konsumenci b?d? mogli odbiera? w przysz?o?ci sygna? cyfrowy. Powód? Zosta?y one bowiem wyprodukowane w technologii DAB. Tymczasem w Polsce, aby móc s?ucha? cyfrowego radia trzeba posiada? radioodbiornik wyposa?ony w nowocze?niejsz? technologi? – DAB+.
Niewiedz? konsumentów wykorzystuje nieuczciwa konkurencja, która sprzedaj?c odbiorniki w technologii DAB wprowadzaj? ich w b??d – przestrzega Micha? Kanownik.
Autorzy raportu przy tej okazji zauwa?aj?, ?e pomimo braku obowi?zywania standardów wymaga? technicznych, liczba radioodbiorników cyfrowych w polskich gospodarstwach domowych, a przy tym i potencjalnych s?uchaczy radia cyfrowego, systematycznie zwi?ksza si?. Od 2013 r. do dzi? ich ??czna sprzeda? przekroczy?a ju? ponad 100 tys. sztuk. Producenci elektroniki przewiduj?, ?e og?oszone w tym roku przez Krajowa? Rade? Radiofonii i Telewizji konkursy na lokalne multipleksy radia cyfrowego, a co za tym idzie rozszerzenie oferty programowej, przyczynia? sie? do znacza?cego wzrostu popytu na cyfrowe radioodbiorniki.
W rekomendacjach dla rozwoju radia cyfrowego w naszym kraju, Cyfrowa Polska proponuje te? powo?anie specjalnego mi?dzyresortowego zespo?u roboczego z udzia?em rynkowych ekspertów, którzy opracuj? wspólnie propozycj? strategii wdro?enia radia cyfrowego w Polsce wraz z wyznaczeniem horyzontów czasowych oraz warunków granicznych, po których mog?oby nast?pi? wy??czenie radia analogowego. W ocenie autorów raportu, trzeba te? jak najszybciej okre?li? priorytety budowania zasi?gu nadawania radia cyfrowego oraz uwzgl?dni? w pierwszej kolejno?ci pokrycie sygna?em g?ównych samochodowych szlaków komunikacyjnych – autostrad, dróg ekspresowych, dróg krajowych.
Zadaniem przedstawicieli polskiej bran?y cyfrowej potrzebna jest równie? koncepcja marketingowa promocji radia cyfrowego, która by?aby stworzona i prowadzona wspólnie przez nadawców, producentów odbiorników, sprzedawców i organów administracji pa?stwowej, jak np. resort cyfryzacji czy UKE. Promocja radia cyfrowego powinna zosta? zakwalifikowana jako kampania spo?eczna – zaznacza Cyfrowa Polska w raporcie.