Zwi?zek Cyfrowa Polska, reprezentuj?cy najwa?niejszych producentów z bran?y nowych technologii, popiera stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie wy??czenia analogowego sygna?u radiowego w Polsce i zast?pieniem go cyfrowym DAB+. Jednak wcze?niej trzeba spe?ni? kilka kryteriów – pisz? eksperci organizacji.
„Z ogromn? aprobat? przyjmujemy stanowisko KRRiT, ?e wy??czenie emisji analogowej FM powinno nast?pi? nie wcze?niej ni? 31 grudnia 2026 r. i nie pó?niej ni? 31 grudnia 2030 r.” – pisze Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska, w pi?mie adresowanym do przewodnicz?cego KRRiT Witolda Ko?odziejskiego.
Sk?d akurat takie daty? – Cho? od lat popieramy cyfryzacj? radia w Polsce, wiemy, ?e jest to proces skomplikowany i wymagaj?cy czasu na przygotowanie – mówi Micha? Kanownik. – Dlatego uwa?amy, ?e wy??czenie sygna?u analogowego mo?e nast?pi? dopiero w momencie, gdy zasi?g cyfrowy osi?gnie minimum 90 proc. populacji kraju dla ogólnopolskich programów radia publicznego oraz minimum 80 proc. populacji kraju dla ogólnopolskich programów nadawców niepublicznych. Co wi?cej, s?uchalno?? cyfrowa powinna wówczas wynosi? co najmniej 50 proc. – precyzuje prezes Cyfrowej Polski.
Naturalne i stopniowe przej?cie s?uchaczy na nowy sygna? radiowy
S?uchalno?? cyfrowa nie równa si? dost?pno?ci, bo na rynku dost?pne s? odbiorniki hybrydowe, pozwalaj?ce jednocze?nie odbiera? sygna? analogowy i cyfrowy. To w?a?nie one, wed?ug wskaza? Zwi?zku Cyfrowa Polska, maj? odegra? kluczow? rol? w cyfryzacji nadawania: „Je?li przy wymianie odbiornika, wynikaj?cej z zako?czenia jego cyklu ?ycia, nowym odbiornikiem b?dzie radio hybrydowe (jednocze?nie posiadaj?ce odbiornik analogowy i cyfrowy) to s?uchacz w naturalny sposób, czasami nawet nie?wiadomy, b?dzie przygotowany na ewentualne wy??czenie sygna?u analogowego. Do?wiadczenie innych rynków pokazuje, ?e jest to najmniej kosztowny sposób dostosowania si? do zmian technologicznych” – udowadniaj? eksperci Cyfrowej Polski w swoim stanowisku.
Przej?cie na cyfrowe standardy nadawania radia oznacza spory krok naprzód w dziedzinie technologicznej. Ale s? te? potencjalne problemy: jeden z nich stanowi? liczne radia samochodowe. Obecnie w starszych samochodach radia analogowe cz?sto s? zintegrowane z panelem kokpitu samochodu; w praktyce wymiana samego radia jest nieop?acalna i niepraktykowana. – Dlatego tak istotne jest ustalenie konkretnego przewidywalnego terminu wy??czenia emisji analogowej – mówi Micha? Kanownik. – Taka data pozwoli?aby przygotowa? si? do zmian, wp?yn??aby pozytywnie na producentów, pozwoli?aby obni?y? ceny urz?dze?, a na odbiorców zadzia?a?aby mobilizuj?co – przewiduje.
Reprezentanci polskiej bran?y cyfrowej zwracaj? te? uwag? na konieczno?? stworzenia kampanii informacyjnej, która w okresie przej?ciowym pozwoli?aby dotrze? do spo?ecze?stwa z informacj? o konieczno?ci wymiany starszych odbiorników. Deklaruj? równie? merytoryczne wsparcie dzia?a? KRRiT w tym zakresie