Sektor finansowy od lat utrzymuje si? w czo?ówce bran? o najwi?kszej dojrza?o?ci technologicznej. Cho? w czasie pandemii cyfrowa transformacja nabra?a tempa równie? w innych ga??ziach gospodarki, pozycja lidera w obszarze digitalizacji sprawia wra?enie niezagro?onej. Najwi?ksz? motywacj? do wdra?ania kolejnych innowacji i utrzymania wysokiego tempa cyfrowych przemian s? trwa?e zmiany preferencji konsumenckich dotycz?cych us?ug finansowych. Wed?ug danych Iron Mountain zainteresowanie bran?y finansowej rozwi?zaniami bazuj?cymi na sztucznej inteligencji w 2021 r. wzros?o niemal dwukrotnie.
Cyfryzacj? sektora nap?dzaj? konsumenci
Sektor us?ug finansowych w Polsce wyró?nia si? wysokim poziomem ?wiadomo?ci technologicznej w skali globalnej. Ju? w 2020 r. firma Deloitte sklasyfikowa?a rodzime banki na czwartym miejscu w zestawieniu porównuj?cym kana?y us?ug bankowo?ci elektronicznej dla klientów detalicznych. W czasie pandemii, gdy zamykano filie banków, konieczne okaza?o si? si?gni?cie po bankowo?? mobiln? lub internetow?. Mimo czasowego luzowania obostrze?, konsumenci nie powrócili do wcze?niejszych przyzwyczaje?, coraz cz??ciej unikaj?c wizyt w stacjonarnych oddzia?ach. Udowadnia to, ?e nowe preferencje klientów na sta?e zmieni? obraz funkcjonowania sektora finansowego. Ponad 30% Polaków deklaruje, ?e korzysta dzi? z cyfrowych kana?ów bankowych zdecydowanie cz??ciej ni? przed pandemi?. Odej?cie od tradycyjnej bankowo?ci jest dostrzegalne przede wszystkim w?ród konsumentów z generacji Z (18-23 lata) oraz w grupie wiekowej 24-39 lat.
Pandemia by?a pierwszym powa?nym testem dojrza?o?ci technologicznej, z którego sektor finansowy wyszed? obronn? r?k?. Wed?ug danych KNF, w 2021 r. zamkni?to blisko 900 oddzia?ów banków, co udowadnia, ?e stopniowo odchodzimy od bankowo?ci w tradycyjnym wydaniu. Konsumenci preferuj? dzi? korzystanie z cyfrowych kana?ów, dla których bezpo?redni kontakt z przedstawicielem firmy finansowej b?dzie jedynie uzupe?nieniem. W mojej opinii nieustannie rosn?ce oczekiwania klientów wzgl?dem wdra?ania innowacyjnych rozwi?za?, personalizacji oferty czy te? upraszczania dost?pu do us?ug sprawi?, ?e sektor finansowy pozostanie cyfrowym liderem. Utrzymanie wysokiego tempa digitalizacji procesów ugruntuje t? pozycj? na wiele lat – mówi Andrzej Marchewka, Business Development Manager Global Industries w Iron Mountain.
Wspó?praca z podmiotami zewn?trznymi
Cyfrowy rozwój bran?y us?ug finansowych stymuluje równie? dzia?alno?? technologicznych start-upów. Banki nie postrzegaj? ich jako konkurencji, a coraz cz??ciej korzystaj? z oferowanych przez fintechy innowacyjnych rozwi?za?. W ostatnich latach dostrzegalna jest wyra?nie wi?ksza otwarto?? na wspó?prac? z podmiotami zewn?trznymi. To istotna zmiana w kszta?towaniu strategii rozwoju sektora finansowego, który ze wzgl?du na wy?rubowane wymogi dotycz?ce bezpiecze?stwa danych uchodzi? dotychczas za szczególnie hermetyczny.
Cho? cyfryzacja bran?y finansowej przebiega stosunkowo dynamicznie, nie wszyscy jej przedstawiciele reprezentuj? w tym zakresie w pe?ni optymistyczne podej?cie. W przeciwie?stwie do pozosta?ych sektorów rynku g?ównymi hamulcami post?pu technologicznego nie s? kwestie finansowania projektu ani niska ?wiadomo?? korzy?ci p?yn?cych z digitalizacji. Z mojego do?wiadczenia w?tpliwo?ci biznesu wynikaj? przede wszystkim z obaw o bezpiecze?stwo danych. Pami?tajmy, ?e us?ugi finansowe s? obwarowane wieloma regulacjami, które podlegaj? rygorystycznym kontrolom. Kary nak?adane przez organy regulacyjne s? bardzo dotkliwe, dlatego te? niezwykle wa?na jest realizacja projektów digitalizacyjnych wy??cznie z rzetelnymi partnerami biznesowymi – dodaje Andrzej Marchewka, Business Development Manager Global Industries w Iron Mountain.
Sztuczna inteligencja kluczowym kierunkiem rozwoju
Jednym z najwa?niejszych trendów technologicznych w bran?y bankowej jest coraz powszechniejsze wykorzystywanie potencja?u rozwi?za? bazuj?cych na sztucznej inteligencji. Uczenie maszynowe sprzyja m.in. zagospodarowaniu obszaru zarz?dzania ryzykiem, usprawnieniu workflow, ograniczeniu liczby prób wy?udze?, a tak?e zwi?kszaniu przychodów poprzez generowanie nowych, spersonalizowanych produktów i us?ug. Nawet 80% firm ma ?wiadomo?? korzy?ci gwarantowanych przez wdro?enie AI.
Jak wynika z danych Iron Mountain, po zaawansowane rozwi?zania korzystaj?ce z algorytmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego si?gaj? przede wszystkim przedstawiciele sektora finansowego. Poza nielicznymi wyj?tkami w postaci firm farmaceutycznych, plany dotycz?ce wdro?enia AI dzi? deklaruj? nam niemal wy??cznie banki, a tak?e firmy po?yczkowe i windykacyjne. To od wspomnianych organizacji w g?ównej mierze wp?ywaj? zapytania ofertowe dotycz?ce implementacji platformy Insight, których liczba wzros?a w 2021 r. blisko dwukrotnie. Obserwujemy przy tym rosn?ce zainteresowanie pozosta?ymi us?ugami digitalizacyjnymi oferowanymi przez Iron Mountain, m.in. skanowaniem i archiwizacj? dokumentacji czy te? zarz?dzaniem korespondencj? przychodz?c? (digital mailroom). Udowadnia to, ?e ca?e spektrum sektora finansowego pracuje nad digitalizacj? procesów – podsumowuje Andrzej Marchewka, Business Development Manager Global Industries w Iron Mountain.
Je?li sektor finansowy nie wytraci tempa cyfrowych przemian wynikaj?cych z okresu pandemii i nowych oczekiwa? konsumentów, przez wiele lat pozostanie bran?? dominuj?c? w obszarze innowacji. Wszystko wskazuje na to, ?e organizacje ?wiadcz?ce us?ugi finansowe b?d? dla pozosta?ych uczestników rynku wzorem do na?ladowania i ?ród?em technologicznych inspiracji.