Bran?a IT: 5 umiej?tno?ci, których mog? si? nauczy? pracownicy innych bran?

Materia? Partnera
6 Min

Przez wiele lat bran?a IT kojarzy?a si? wszystkim z „nerdami” we flanelowych koszulach w krat? i klapkach. Co prawda w dobie pandemii covid-19 faktycznie ludzie ?wiata IT pracuj? w kapciach, ale jest to raczej wymuszone przez sytuacj?, ni? w?asne upodobania. Czy zatem od wygl?daj?cego na znudzonego in?yniera jeste?my w stanie si? czego? nauczy?? Owszem, tak. Bran?a IT to jedna z najdynamiczniej rozwijaj?cych si? bran?.

Innowacje pojawiaj? si? codziennie. Rynek jest konkurencyjny, zarówno je?eli chodzi o klientów, jak i kolegów po fachu. Aby utrzyma? si? na fali osoby pracuj?ce w IT musz? by? na bie??co z najnowszymi technologiami. Wszelkie braki wiedzy mog? spowodowa? dostanie si? „pod wod?” i jedynie w?asny rozwój gwarantuje bezpiecze?stwo. Czego zatem mo?na nauczy? si? od bran?y IT? Odpowied? mo?na podzieli? na dwa obszary, a w?a?ciwie dwa typy umiej?tno?ci: twarde i mi?kkie.

Je?eli chodzi o umiej?tno?ci twarde, jest to nabycie wiedzy i umiej?tno?ci pracy w ró?nych technologiach. Obecnie popularne jest ??czenie podobnych do siebie technologii. Dzi?ki temu np. programi?ci mog? napisa? kod w ró?nych j?zykach programowania, konsultanci oprócz typowych zada? konsultingowych potrafi? czyta? podstawowy kod a analitycy biznesowi nie tylko rozumiej? procesy biznesowe klienta, ale maj? te? podstawow? wiedz? techniczn?. ??czenie tych obszarów pozwala na zrozumienie wymaga? klienta oraz umiej?tne wyt?umaczenie ich osobom, które b?d? wykonywa? poszczególne zadania przy zleconym przez klienta projekcie.

?wiat IT jest zdecydowanie miejscem, w którym mo?na doskonali? znajomo?? j?zyków obcych. Przede wszystkim, cz?sto us?ugi s? ?wiadczone dla klientów zagranicznych, co niejako wymusza u?ycie j?zyka obcego. Niejednokrotnie dokumentacje systemów lub wykorzystywanych narz?dzi napisane s? w j?zykach angielskim b?d? niemieckim. Ró?nego rodzaju kursy on-line, szczególnie te o najwy?szej jako?ci, nagrane s? w j?zyku naszych zachodnich s?siadów. Nie ma zatem ucieczki od kontaktu z obcym j?zykiem, co pomaga si? go nauczy? i prze?ama? bariery komunikacyjne.

Przechodz?c do umiej?tno?ci mi?kkich zwró?my jeszcze uwag? na tak wa?ne kompetencje, jak zdolno?ci analityczne i umiej?tno?? logicznego my?lenia. Otrzymuj?c zadanie do wykonania musimy nauczy? si?, jak znale?? najprostsz? drog? do rozwi?zania, poniewa? godzina pracy jest kosztowna, a firmom zawsze zale?y na maksymalizacji zysku. Rozbieranie zagadnienia na czynniki pierwsze, poszukiwanie zale?no?ci pomi?dzy sk?adowymi i abstrakcyjne podej?cie do optymalnego rozwi?zania, rozwija w?a?nie t? analityczn?, ?cis?? stron? naszego umys?u.

W?ród powszechnie panuj?cych stereotypów o bran?y IT ca?y czas kr??y ten, ?e informatycy nie potrafi? rozmawia?, s? zamkni?ci w sobie, nietowarzyscy i ci??ko si? z nimi wspó?pracuje. Nic bardziej mylnego. Firmy technologiczne oraz ich pracownicy s? i musz? by? w kontakcie z klientami, nawet programi?ci maj? kontakt z klientem a wielokrotne dyskusje na temat wymaga?, prezentowanie mo?liwo?ci, t?umaczenie rozwi?za? i negocjowanie – prowadz? do ci?g?ego rozwijania umiej?tno?ci komunikacyjnych i interpersonalnych.

Ostatnia, jedna z najwa?niejszych kompetencji pracowników IT, to umiej?tno?? pracy w zespole. Praktyka pracy w bran?y IT pokazuje, ?e obecnie w procesach rekrutacyjnych k?adzie si? na t? umiej?tno?? równie du?y nacisk, jak na wiedz? techniczn?. Nie ma znaczenia, czy rekrutacja prowadzona jest na stanowisko programisty, testera, architekta czy menad?era, bo wszyscy oni ostatecznie pracuj? w zespo?ach. Praca w zespole wymaga umiej?tno?ci precyzyjnego wyra?ania si? oraz aktywnego s?uchania opinii i sugestii innych osób, uczy szacunku do odmiennego zdania a czasem te? akceptowania rozwi?za?, z którymi nie zawsze do ko?ca si? zgadzamy. W efekcie prowadzi równie? do rozwoju osobistego poprzez np. przyjmowanie informacji zwrotnej, która mo?e by? pozytywna lub negatywna. Dzi?ki temu poznajemy nasze silne strony i s?abo?ci oraz dowiadujemy si?, co mo?emy poprawi?. W pracy zespo?owej dzia?a to w dwie strony, uczymy si? wi?c odpowiedzialnego udzielania informacji zwrotnej – pozytywnej i negatywnej. Umiej?tno?? t? warto przenie?? na inne sfery ?ycia, bo chocia? zazwyczaj ludzie unikaj? w relacjach z innymi dawani feedbacku, to informacja zwrotna mo?e si? prze?o?y? na popraw? relacji, podniesienie efektywno?ci zespo?u oraz unikni?cie b??dów i niedomówie?.

Podsumowuj?c, pracownicy IT s? w ci?g?ym procesie uczenia si?. Niezale?nie od tego czy bior? udzia? w kursie, ucz? si? nowej technologii, czy szukaj? odpowiedzi na pytania na forach bran?owych – nieprzerwanie poch?aniaj? wiedz?. Umiej?tno?ci techniczne to tylko po?owa równania, druga cz??? to bycie cz?onkiem zespo?u, najlepszym jakim mo?na si? sta?.

Inspiracji do rozwoju i nauki mo?na z bran?y IT czerpa? wiele. To jedna z tych bran?, która niesie mo?liwo?ci ci?g?ego rozwoju zawodowego, poznawania najnowocze?niejszych technologii, udzia?u w ró?nego rodzaju szkoleniach, kursach, bootcampach. Zapewnia te? kontakt z innymi specjalistami – cz?onkami zespo?u, ale te? klientami. Pozwala nawi?zywa? nowe, cz?sto mi?dzynarodowe znajomo?ci. Je?eli do tego do?o?ymy atrakcyjne wynagrodzenia, benefity pozap?acowe, elastyczny grafik pracy daj?cy szans? na po??czenie ?ycia zawodowego z prywatnym, bran?a ta staje si? bardzo atrakcyjna.

Udostępnij