Bran?a IT broni si? przed zatorami p?atniczymi

Newsroom BrandsIT
6 Min
pln

Problem z nieterminowymi p?atno?ciami zobowi?za? jest w Polsce powszechny i dotyczy niemal ka?dej bran?y. Jak wynika z analiz Forum Obywatelskiego Rozwoju, suma zatorów p?atniczych, tylko w przypadku ma?ych firm, wynosi ju? nawet 100 mld z?otych. KRD alarmuje, ?e Indeks Nale?no?ci Przedsi?biorstw osi?gn?? rekordow? warto?? w historii. Problem dotyka tak?e bran?y IT, która tonie w d?ugach i która w zwi?zku z tym coraz cz??ciej wprowadza nowe rozwi?zania p?atnicze.

Wywiadownia gospodarcza Bisnode Polska, na naszych przedsi?biorcach nie pozostawia suchej nitki. Nie ma w tym jednak nic dziwnego. Wypadamy pod wzgl?dem zatorów p?atniczych najgorzej w Europie, a przeterminowane nale?no?ci s? codzienno?ci? prowadzenia dzia?alno?ci gospodarczej. Z danych Krajowego Rejestru D?ugów wynika, ?e przedsi?biorcy czekaj? na uregulowanie nale?no?ci z faktur przeci?tnie 3 miesi?ce i 24 dni. Jeszcze w III kw. 2016 r. by?y to 2 miesi?ce i 24 dni. Przeci?tny udzia? opó?nionych faktur w portfelach polskich firm si?ga 22,7 proc. To najwy?szy wska?nik od 2 lat.

Warto zaznaczy?, ?e problem cz?sto nie jest zwi?zany jedynie z kondycj? finansow? krajowych firm, ale ?wiadomym kredytowaniem si? kosztem innych przedsi?biorstw. To tak?e efekt braku spersonalizowanych rozwi?za? p?atniczych, pozwalaj?cych przedsi?biorstwom lepiej zarz?dza? swoimi finansami oraz przewidywa? rzeczywiste koszty korzystania z produktów i us?ug nawet w d?u?szej perspektywie czasu.

Finansowanie dedykowane

Jak wynika z opracowania „Portfel nale?no?ci polskich przedsi?biorców”, najwi?ksze problemy ze sp?ywem nale?no?ci ma bran?a budowlana. Nie najlepiej sytuacja przedstawia si? tak?e w przypadku sektora finansowego. W najmniejszym stopniu problem nieterminowych p?atno?ci dotyczy przemys?u oraz us?ug. Diabe? tkwi jednak, jak zawsze, w szczegó?ach. Dane wskazuj? jasno: np. bogata bran?a IT cierpi. D?ugi s? prawie czterokrotnie wy?sze ni? 5 lat temu. Wynosz? one ponad 265 mln z?. Dla porównania 5 lat temu wynosi?y one 68 mln z? – wynika z raportu Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru D?ugów BIG Info Monitor.

Warto zwróci? uwag? na to, ?e s? firmy, które realizuj? projekty odraczaj?c p?atno?ci, a s? te? takie, które maj?c ?wiadomo?? braków bud?etowych, odraczaj? inwestycje w czasie. ?adne z tych rozwi?za? nie jest dobre, dlatego potrzebne s? nowe rozwi?zania finansowe, które te problemy rozwi?zuj? – t?umaczy Janusz Ostrowski z Oracle Polska. – Prosz? zwróci? uwag? na to, ?e w przypadku technologii IT wstrzymywanie inwestycji i oczekiwanie na zastrzyk gotówki do nowego roku finansowego, grozi utrat? przewagi konkurencyjnej, wi?kszym ryzykiem zwi?zanym z bezpiecze?stwem, a tak?e de facto wy?szymi kosztami. Taki stan rzeczy nie jest te? dobry dla samej bran?y, bo nie rozwija si? ona tak szybko, jak by mog?a. Sprawdzon? rad? na te problemy jest stosowanie rozwi?za? chmurowych, które  zdecydowanie poprawiaj? p?ynno?? finansow? w porównaniu do rozwi?za? on-premise – t?umaczy Janusz Ostrowski z Oracle Polska.

Firma jest jedn? z pierwszych, która zdecydowa?a si? wprowadzi? nowe modele rozlicze?. Oracle Polska pozwala skorzysta? ze swoich produktów natychmiast, odk?adaj?c p?atno?? na dogodny dla klienta termin. W praktyce wygl?da to tak, ?e klient deklaruj?c zamiar korzystania z wybranej us?ugi lub produktu, np. w ci?gu 3 lat, ma mo?liwo?? do?? swobodnego ustalenia rozk?adu kosztów, zarówno tych zwi?zanych z implementacj? jak i subskrypcj? us?ug, tak, by by?y one dostosowane do jego przep?ywów finansowych.

Ad imageAd image

Op?acalno??, a nie cena

Indywidualnie ustalany model finansowania us?ug IT, z niemal nieograniczon? swobod? ustale?, jest ewenementem na polskim rynku. Tego typu oferty dostawców oprogramowania oraz fizycznych elementów infrastruktury IT podyktowane s? w du?ej mierze nie tylko zatorami p?atniczymi, ale te? wynikaj? z czystej kalkulacji. Klient, który przetestuje dzi? us?ug? i b?dzie z niej zadowolony, znajdzie na ni? pieni?dze w bud?ecie w bliskiej, przewidywanej przysz?o?ci. Ten model finansowania jest powszechnie stosowany dla us?ug chmurowych, które zgodnie z prognozami IDC ju? za siedem lat b?d? mia?y niemal 70% udzia?u w rynku oprogramowania na terenie Europy ?rodkowo – Wschodniej. Warto doda?, ?e model personalizowanych rozlicze? wi??e si? z korzy?ciami zarówno dla klientów ko?cowych, jak i dla resellerów. Dzi?ki nim, s? oni w stanie oferowa? rozwi?zania swoich partnerów firmom, które domagaj? si? d?u?szych okresów odroczenia op?aty za dostarczone produkty czy licencje subskrypcyjne.

W du?ej mierze chodzi tak?e o to, by g?ównym parametrem decyzyjnym przy wyborze rozwi?za?, nie by?a cena realizacji projektu wdro?eniowego, ale jego op?acalno??.

Co ciekawe, rosn?ce zainteresowanie nowymi modelami finansowania us?ug IT, wyra?aj? nie tylko ma?e firmy. To tak?e domena du?ych, zamo?nych przedsi?biorstw. – W tym modelu zawierane s? naprawd? du?e transakcje, których kwota wyra?a si? liczbami nawet siedmiocyfrowymi. Te firmy wiedz?, ?e dzi?ki indywidualnym metodom finansowania, w du?ej mierze chroni? swój kapita?, który mo?e okaza? si? bardzo przydatny w najmniej oczekiwanym momencie – podsumowuje Janusz Ostrowski z Oracle.

Udostępnij