Stereotyp aspo?ecznego programisty, który siedzi zatopiony w ekranie bez kontaktu ze ?wiatem zewn?trznym, dawno si? zdezaktualizowa?. Praca w dziale IT cz?sto wykracza poza kompetencje techniczne – wymaga kontaktu z klientem, zdolno?ci negocjacyjnych czy strategicznego my?lenia biznesowego. Dlatego warto inwestowa? w umiej?tno?ci mi?kkie – otwieraj? one ?cie?k? awansu i s? przepustk? do ?wiata ciekawszych, bardziej kompleksowych wyzwa? zawodowych, o czym mówi Martyna Strugi?ska, Consultant, Information Technology, Goldman Recruitment.
Programi?ci, którzy poprzestaj? na rozwijaniu zdolno?ci technicznych, zamykaj? sobie perspektyw? rozwoju. Rynek wci?? ich potrzebuje i b?dzie potrzebowa?, jednak na pewnym etapie pojawi si? sufit, przez który trudno b?dzie si? przebi?. Najzdolniejszy specjalista, który nie b?dzie rozwija? innych umiej?tno?ci, zatrzyma si? na etapie senior developera. Wy?sze stanowiska wymagaj? szerszego spojrzenia na biznes, a do tego niezb?dne s? kompetencje mi?kkie. Mo?na spodziewa? si?, ?e b?d? one odgrywa?y coraz wi?ksz? rol? równie? w przypadku szeregowych programistów, dlatego nie warto czeka?. Trzeba inwestowa? w ich rozwój. To cz?sto ?atwiejsze, ni? si? wydaje – wielu developerów ma je w swoich zasobach, tyle ?e ich nie wykorzystuje. Dlaczego? Jedni uwa?aj?, ?e nie s? im potrzebne, inni – poniewa? do tej pory ?ycie nie zmusi?o ich, by po nie si?gn?li.
Czym w?a?ciwie s? kompetencje mi?kkie?
To przede wszystkim umiej?tno?? efektywnej komunikacji. Ma ona kluczowe znaczenie ju? na etapie rekrutacji – kandydat, który potrafi jasno i przejrzy?cie wyra?a? my?li i prezentowa? swoje koncepcje, mo?e liczy? na lepsze propozycje i perspektyw? szybkiego awansu. Pracodawcy wychodz? ze s?usznego za?o?enia, ?e ?atwiej si? doszkoli? w aspekcie technicznym ni? komunikacyjnym, w wi?kszym stopniu skorelowanym z osobowo?ci?. Komunikatywno?? jest wa?na zarówno w kontakcie z zespo?em (dotyczy odpowiedniego rozdzia?u zada? czy motywowania pracowników), jak i z klientem (negocjacje, analiza potrzeb, nawi?zanie i utrzymanie relacji). Kontakt ze zleceniodawc? musi by? dla niego zrozumia?y – trzeba unika? stosowania specyficznego metaj?zyka, charakterystycznego dla bran?y IT. Kolejna kluczowa zdolno?? to umiej?tno?? adaptacji do zmieniaj?cych si? realiów. Oczekiwania klienta potrafi? si? ewoluowa? w trakcie trwania projektu. Dodatkowo du?a rotacja kadr w bran?y cz?sto zmusza lidera zespo?u do jego przebudowy w trakcie realizacji zlecenia. Wygrywaj? ci, którzy potrafi? skutecznie pokierowa? zmian?. Wa?na jest równie? umiej?tno?? zarz?dzania kryzysowego i kreatywno?? w poszukiwaniu nowych, konstruktywnych rozwi?za? – zdolno?ci te maj? wp?yw na bezpiecze?stwo projektu.
Rola programisty w organizacji ewoluuje
Dotyczy to nie tylko liderów, równie? szeregowych pracowników zespo?ów developerskich. Oni te? coraz cz??ciej s? anga?owani w kontakt z klientem, uczestnicz? w spotkaniach. Przekazuj? potem swoim wspó?pracownikom ustalenia i kierunek dalszej wspólnej pracy. Aby robi? to skutecznie, musz? si?ga? po umiej?tno?ci mi?kkie. Dobra, skuteczna komunikacja ogranicza te? ryzyko nieporozumie? i niepotrzebnych konfliktów. Programi?ci powinni te? dostrzec konsekwencje rosn?cej automatyzacji procesów. Dotyczy ona równie? bran?y IT i pisania kodu – roboty b?d? w coraz wi?kszym stopniu wyr?cza? w tym ludzi. Ci, którzy kurczowo b?d? trzyma? si? swoich ekranów i nie zainwestuj? w rozwój odpowiadaj?cy wymaganiom zmieniaj?cego si? rynku, mog? pr?dzej czy pó?niej straci? prac? – hossa nie b?dzie trwa?a wiecznie.
A team leader?
Programowanie nie jest ju? jego dominuj?c? aktywno?ci?. Oczywi?cie musi si? na tym zna?, by umiej?tnie prowadzi? zespó? i zarz?dza? projektem. Coraz wa?niejsze staj? si? jednak dwa inne aspekty – swobodne poruszanie si? w realiach biznesowych i umiej?tno?? strategicznego my?lenia. Lider powinien by? wizjonerem, który potrafi antycypowa? zmiany w zarówno w obszarze projektu, jak i technologii. Jest nie tyle wykonawc? zlecenia, co doradc? klienta, który podsuwa mu najlepsze rozwi?zania w oparciu o swoj? wiedz? i do?wiadczenie. Aktywne wsparcie klienta buduje trwa?e relacje biznesowe, które procentuj?. To korzystne zarówno dla organizacji, jak i samego pracownika, który mo?e wykorzysta? je na dalszych etapach swojej kariery.
Wniosek?
W ?wiecie post?puj?cej automatyzacji warto inwestowa? w umiej?tno?ci, które s? (póki co) unikalne dla ludzi. To kompetencje mi?kkie daj? nam przewag? nad maszynami. Programi?ci powinni u?wiadomi? sobie ich rosn?ce znaczenie. Jak nad nimi pracowa?? Oprócz szkole?, treningów czy kursów radzenia sobie ze stresem warto uczestniczy? w bran?owych eventach – z jednej strony daj? one komfort przebywania w naturalnym dla programistów ?rodowisku IT, z drugiej – umo?liwiaj? nawi?zywanie nowych relacji i budowanie sieci kontaktów. Trzeba inwestowa? w znajomo?? j?zyka – to, ?e kto? swobodnie go u?ywa w kontek?cie pisania kodu nie znaczy wcale, ?e potrafi si? w nim komunikowa? podczas spotkania biznesowego czy nieformalnej rozmowy. A to przepustka do uczestnictwa w interesuj?cych, mi?dzynarodowych projektach.
W bran?y IT wiedz? techniczn? maj? wszyscy, ró?ni si? jej poziom. Ci, którzy dostrzeg? swój potencja? w innych, relacyjno-biznesowych obszarach, zyskaj? najwi?cej. Nie tylko finansowo. Z wykonawców polece? stan? si? kreatorami nowych inicjatyw. A wp?yw na rzeczywisto?? i mo?liwo?? jej aktywnego zmieniania to kusz?ca perspektywa. Czasem ma wi?ksze znaczenie, ni? wysoko?? comiesi?cznego przelewu na konto.