Bran?a lotnicza czeka na og?oszenie szczegó?ów tarczy antykryzysowej

Klaudia Ciesielska
5 Min

Dzi? rz?d og?osi szczegó?y tarczy antykryzysowej dla bran?y lotniczej. – Wsparcie ze strony pa?stwa b?dzie o tyle ?atwiejsze w tych trudnych czasach, ?e nikt nie powinien tej pomocy kwestionowa?, nie b?dzie ona wymaga?a d?ugich negocjacji z Uni? Europejsk? – mówi Eryk K?opotowski, ekspert ds. lotnictwa. Jak podkre?la, nie ma obaw o kondycj? portów lotniczych ani PLL LOT, ale spó?ka b?dzie musia?a szuka? nowych sposobów na rozwój. Jedn? z mo?liwo?ci s? przej?cia ze wzgl?du na niskie wyceny linii lotniczych.

– LOT mia? pieni?dze przeznaczone na zakup Condora. Mówimy tutaj o setkach milionów euro, które by?y przeznaczone na t? transakcj?, wi?c zapas gotówki w spó?ce jest i nie powinni?my obawia? si? bankructwa – mówi Eryk K?opotowski.

Polski przewo?nik od stycznia szykowa? si? do przej?cia niemieckich linii lotniczych Condor Airlines. Decyzj? o rezygnacji z tej transakcji w?a?ciciel – Polska Grupa Lotnicza – podj?? w po?owie kwietnia. Jak ocenia ekspert, by? to uzasadniony krok ze wzgl?du na nowe okoliczno?ci.

– Przed zarz?dem LOT-u ci??kie zadanie zrestrukturyzowania, odchudzenia spó?ki, wykorzystania, mówi?c bardzo brutalnie, tej trudnej sytuacji, a by? mo?e b?dzie musia?a poszuka? sposobu na inny rozwój ni? planowany by? przed pandemi?. Mo?e rozwój poprzez przej?cia, poniewa? dzisiaj ceny akcji linii lotniczych s? bardzo niskie. Mówimy tutaj o 20 proc. warto?ci przedsi?biorstw w porównaniu do sytuacji sprzed sze?ciu czy dziewi?ciu miesi?cy – wyja?nia.

Za?amanie rynku lotniczego spowodowa?o, ?e LOT musia? zmieni? warunki wynagrodze? dla pracowników. Wczoraj poinformowa?, ?e osi?gni?to porozumienie z personelem lataj?cym. Piloci i stewardessy otrzymaj? gwarantowane ?wiadczenia w kwocie 2,5–7,2 tys. z? miesi?cznie, a ich wynagrodzenia maj? rosn?? wraz z odbudow? siatki po??cze?. Na pok?adach samolotów przewo?nika pracuje 1,7 tys. stewardess i ok. 900 pilotów, z czego mniej wi?cej 2/3 przyst?pi?o do porozumienia.

Dotychczasowy zakaz ruchu lotniczego (za wyj?tkiem m.in. lotów cargo) obowi?zuje do 23 maja, ale szansa na wznowienie lotów jest coraz wi?ksza. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedzia?o, ?e w najbli?szych dniach przedstawi plan odmra?ania lotnictwa.

– Ten proces powinien nast?powa? jak najszybciej. To jest kluczowe – podkre?la Eryk K?opotowski. – Transport lotniczy jest krwiobiegiem gospodarki. To nie jest przecie? tylko mo?liwo?? wyjazdu do Grecji czy Turcji na wakacje, ale przede wszystkim ruch biznesowy, eksport polskich naukowców i osi?gni??. Niektóre linie lotnicze ju? dzisiaj og?aszaj? powrót do normalno?ci. Mam nadziej?, ?e polskie w?adze nie zostan? w tyle i firmy nie strac? jeszcze bardziej z powodu lockdownu ni? to konieczne.

LOT zapowiedzia?, ?e wznowi krajowe loty pasa?erskie od 1 czerwca. Pocz?tkowo b?d? one realizowane na trasach mi?dzy Warszaw? a Gda?skiem, Krakowem, Poznaniem, Rzeszowem, Szczecinem, Wroc?awiem i Zielon? Gór?, a tak?e mi?dzy Krakowem a Gda?skiem. Mi?dzynarodowe Zrzeszenie Przewo?ników Powietrznych (IATA) szacuje, ?e liczba lotów komercyjnych w czasie pandemii spad?a o 90 proc. Stopniowe otwieranie granic w poszczególnych pa?stwach b?dzie skutkowa?o o?ywieniem w lotnictwie, ale powrót do sytuacji sprzed kryzysu zajmie kilka lat. IATA ocenia, ?e w podstawowym scenariuszu nast?pi to w 2023 roku.

– Pytanie o to, czy linie lotnicze obecne w Polsce – czarterowe i regularne – poradz? sobie z kryzysem, jest bardzo trudne. To zale?y od wielu czynników, przede wszystkim od tego, jak szybko b?d? mog?y liczy? na wsparcie rz?du, po drugie od tego, jak szybko rz?d zdecyduje si? na otworzenie granic dla przewo?ników lotniczych. Ta druga kwestia jest kluczowa, poniewa? przed nami ?rodek sezonu letniego i im szybciej to zrobimy, tym ?atwiej b?dzie rozmawia? z pasa?erami i zach?ca? konsumentów do tego, ?eby korzysta? z przewozów lotniczych – mówi ekspert ds. lotnictwa.

Jak podkre?la, udzielenie takiej pomocy powinno by? znacznie ?atwiejsze ni? do tej pory, poniewa? ze wzgl?du na skal? problemu Komisja Europejska raczej nie b?dzie tego wsparcia kwestionowa?.

– To jest bardzo dobra wiadomo?? dla lotnictwa. Jeszcze przed pandemi? ka?de wsparcie ze strony rz?du wi?za?o si? z d?ugimi rozmowami z Uni? Europejsk?, zatwierdzaniem takiej pomocy, a dzisiaj takich ogranicze? b?dzie bardzo ma?o – prognozuje Eryk K?opotowski.

Dzi? rz?d ma przedstawi? szczegó?y tarczy antykryzysowej dla portów lotniczych. Z raportu Polskiej Agencji ?eglugi Powietrznej wynika, ?e w tygodniu mi?dzy 11 a 17 maja na polskich lotniskach wykonano 641 operacji lotniczych wobec prawie 8,8 tys. w analogicznym okresie 2019 roku. To spadek o 92,7 proc. i taka sytuacja utrzymuje si? od kliku tygodni.

– Sytuacja lotnisk w Polsce jest trudna, jednak wi?kszo?? z nich nale?y do rz?du i jest finansowana z bud?etu pa?stwa. Przedsi?biorstwo Pa?stwowe „Porty Lotnicze”, które zarz?dza wi?kszo?ci? lotnisk, ma bardzo dobre wyniki finansowe i bardzo dobre relacje z rz?dem, wi?c my?l?, ?e sytuacja lotnisk jest bezpieczna – mówi ekspert ds. lotnictwa. – Wed?ug mnie nale?a?oby przewarto?ciowa? plany budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, natomiast tej ch?ci w?ród polityków nie ma.

Marcin Hora?a, pe?nomocnik rz?du ds. CPK, podkre?li? ostatnio, ?e mimo pandemii tempo przygotowania inwestycji nie zwalnia. 20 maja przedstawiciele polskich w?adz i brytyjskiej ambasady podpisali porozumienie w sprawie wspó?pracy przy budowie CPK i towarzysz?cym jej inwestycjom kolejowym.

Udostępnij
Redaktor Brandsit