Wyzwania na rynku e-commerce, bezpiecze?stwo cyfrowe w zwi?zku z wojn? na Ukrainie, inwestycje w rozwój cyfrowy, a tak?e cyfrowa kultura i pojawiaj?cy si? w tym kontek?cie pomys? rozszerzenia op?aty reprograficznej – to g?ówne tematy dyskusji z udzia?em przedstawicieli Cyfrowej Polski podczas kolejnej edycji Forum Ekonomicznego, które odby?o si? w dniach 6-8 wrze?nia w Karpaczu.
Zwi?zek Cyfrowa Polska na miejscu reprezentowa? prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik oraz Jacek ??giewicz, Cz?onek Zarz?du organizacji. W Forum uczestniczyli tak?e przedstawiciele firm cz?onkowskich, w tym Lenovo, Amazon oraz Google, którzy rozmawiali o wa?nych z punktu widzenia cyfrowej gospodarki tematach.
Przeciwko op?acie reprograficznej
6 wrze?nia w Salonie „Rzeczpospolitej” prezes Cyfrowej Polski debatowa? o regulacjach zwi?zanych z cyfrow? kultur?. G?ównym tematem by?a kwestia ustawy o artystach zawodowych, która zak?ada rozszerzenie op?aty reprograficznej na kolejne urz?dzenia elektroniczne. Z tak pozyskanych ?rodków resort kultury chce finansowa? m.in. emerytury twórców. – Zgadzamy si? z sam? ide? ustawy: wydajny system emerytalny dla artystów jest niezmiernie wa?ne i konieczne. Jednak tworzenie go na podstawie op?aty reprograficznej to nie dobra droga. Przeciwko temu protestujemy – mówi? Micha? Kanownik. Jak przekonywa? nowe regulacje uderz? bezpo?rednio w konsumentów. Zabi? mog? równie? polski sektor dystrybucji, którym trudniej b?dzie konkurowa? z zachodni? konkurencj?. – Producenci i dystrybutorzy nie mog? wzi?? na siebie nowej op?aty reprograficznej. Nie pozwol? im na to ich mar?e, które dzi? s? w wysoko?ci 0,5 – 2 proc. Nie da si? zatem odprowadzi? ponad 100 mln z? z op?aty od sprzeda?y przynosz?cej np. 12 mln zysku, a do tego doprowadzi planowana regulacja – wskazywa? prezes Cyfrowej Polski.
Uszczelnia? rynek e-commerce
Z kolei 7 wrze?nia przedstawiciel Zwi?zku rozmawia? o nowych wyzwaniach na rynku e-commerce. Jak przekonywa? Micha? Kanownik, znaczenie tego sektora ro?nie, szczególnie w kontek?cie firm M?P. – To dla nich szansa rozwojowa i mo?liwo?? pozyskania nowych rynków zbytu. W tym procesie du?? rol? spe?niaj? platformy sprzeda?owe, które ??cz? klientów z dostawcami – mówi?. Zwróci? jednak przy tym uwag? na potrzeb? regulacji unijnego i krajowego rynku w tym zakresie tak, aby utrudnia? wchodzenie na europejski rynek platform e-commerce z krajów trzecich. – System ten musi by? szczelny tak?e pod wzgl?dem podatkowym. Jednak wa?ne jest, aby tego rynku nadmiernie nie przeregulowa? – stwierdzi? Micha? Kanownik dodaj?c, ?e rynek e-commerce wci?? mierzy si? z problemem nieuczciwych sprzedawców. – Mamy te? problem z podróbkami. Regulator musi utrudni? tego typu praktyki. Presja na platformy sprzeda?owe na kontrolowanie tego, co sprzedaje b?dzie ros?a – powiedzia? prezes Cyfrowej Polski.
Inwestycje w polskie cyberbezpiecze?stwo
Podczas Forum w Karpaczu w ramach „Forum Bezpiecze?stwa”, strefy zbudowanej przez Cyfryzacj? KPRM, rozmawiano równie? o cyfrowym bezpiecze?stwie w kontek?cie wojny na Ukrainie. Micha? Kanownik zwraca? uwag? na potrzeb? zwi?kszenia wydatków nie tylko na narz?dzia, które pomagaj? w zwi?kszanie cyberbezpiecze?stwa, ale tak?e inwestowania w wiedz? w tym zakresie i budowanie ?wiadomo?ci zagro?e? w ca?ym spo?ecze?stwie. Prezes Cyfrowej Polski zauwa?y? równie?, ?e w Polsce ju? dzia?aj? firmy, które mog? zapewnia? rozwi?zania z zakresu cyberbezpiecze?stwa. – Powinni?my je wspiera?. One s? gotowe nie tylko wdra?a? je w naszym kraju, ale równie? budowa? globalne partnerstwa – mówi? podczas debaty w Karpaczu.