Bran?a prawna zaprzyja?ni?a si? z technologi? w czasie pandemii

Klaudia Ciesielska
4 Min

W czasie pandemii koronawirusa wykorzystanie narz?dzi do pracy zdalnej wzros?o o 63 proc. w kancelariach prawnych i o 305 proc. w dzia?ach prawnych. Dodatkowo ponad 56 proc. firm prawniczych deklaruje zwi?kszenie zapotrzebowania na dedykowane oprogramowanie dla kancelarii prawnych, a 83 proc. przyznaje, ?e takie narz?dzia poprawi?y efektywno?? ich dzia?ania – wynika z niedawnych bada?  Bloomberg Law and Wolters Kluwer.

Wed?ug Bloomberg Law, w?ród narz?dzi wykorzystywanych przez prawników dominuj? aplikacje wideokonferencyjne, systemy zdalnego pulpitu, narz?dzia do prowadzenia webinariów, aplikacje czatowe, narz?dzia do wspó?pracy zdalnej i streamingu na ?ywo.

“Pandemia wymusi?a na prawnikach przej?cie na prac? zdaln? – st?d znacz?ce wzrosty wykorzystania szeregu narz?dzi pomagaj?cych w tym. Bardzo ciekawe s? jednak tak?e wyniki pokazuj?ce wzrost zapotrzebowania na dedykowane oprogramowanie wspomagaj?ce prace kancelarii i dzia?ów prawnych. Wed?ug bada? Wolters Kluwer, w ponad po?owie firm prawniczych wzros?o zapotrzebowanie na tego typu aplikacje, a a? 66 proc. z nich deklaruje, ?e utrzyma wydatki na nie lub nawet je zwi?kszy w najbli?szym czasie” – mówi Aidas Kavaliauskas, CEO i jeden z twórców Amberlo, oprogramowania dla kancelarii prawnych, które niedawno zadebiutowa?o na rynku w Polsce.

Jak wskazuje przedstawiciel Amberlo, wyniki te jednoznacznie sugeruj?, ?e je?li jaka? firma prawnicza si?gnie po dedykowane rozwi?zanie, to szybko przekonuje si? o jego skuteczno?ci. Potwierdzaj? to jeszcze inne wyniki bada? Bloomberg Law – „Legal Opeations Survey 2020”. Wedle nich, a? 84 proc. pracowników kancelarii, które wdro?y?y w ostatnim czasie tego typu program, przyznaje, ?e poprawi? on efektywno?? dzia?ania ich firmy. Z kolei w dzia?ach prawnych odsetek ten wynosi 63 proc.

„Inne najcz??ciej wskazywane korzy?ci z wdro?enia dedykowanego oprogramowania dla prawników to poprawa przep?ywu pracy oraz wi?cej czasu na bardziej wymagaj?ce zadania. Co ciekawe, a? 77 proc. kancelarii oraz 66 proc. dzia?ów prawnych przyznaje, ?e trwa u nich proces zwi?kszenia wykorzystania tego typu oprogramowania” – komentuje Kavaliauskas.

Jak t?umaczy Kavaliauskas, nowej generacji rozwi?zania IT dla kancelarii prawnych, takie jak np. Amberlo, potrafi? przynie?? ponad 1000 proc. zwrot z inwestycji w ci?gu zaledwie jednego roku. Wynika to z faktu, ?e ??cz? one w sobie funkcje, które wcze?niej by?y rozproszone w wielu ró?nych rozwi?zaniach. Obejmuje to np. zarz?dzenie obs?ugiwanymi sprawami, kontaktami, dokumentami, kalendarzem, a tak?e korespondencj? emailow? wszystkich pracowników kancelarii w powi?zaniu do konkretnej sprawy i klienta.

„Systemy takie u?atwi? równie? prac? grupow?, rejestracj? czasu pracy, a tak?e umo?liwiaj? ?atwe fakturowanie klientów, co obejmuje elastyczne okre?lanie stawek godzinowych czy wystawianie faktur z raportem rozliczaj?cym zadania (z podzia?em na godziny). Wszystko to z dowolnego miejsca na ?wiecie, w przyjaznym ?rodowisku przegl?darki internetowej, na laptopie lub w telefonie” – wylicza przedstawiciel Amberlo.

Wzrost zainteresowania technologi? w?ród firm prawniczych przek?ada si? tak?e na coraz wi?ksz? liczb? innowacji firm z sektora LawTech. Wed?ug danych firmy Thomson Reuters, liczba zarejestrowanych patentów w tym obszarze wzros?a na koniec 2019 roku do rekordowego poziomu 1369, co oznacza skok o 34 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Trend jeszcze wyra?niej wida?, kiedy popatrzymy na dane z ostatnich pi?ciu lat, kiedy to liczba zarejestrowanych patentów wzros?a a? o 484 proc.!

„Pokazuje to potencja? rynku LawTech i skal? zainteresowania tego typy rozwi?zaniami ze strony firm prawniczych. Pandemia na ca?ym ?wiecie bardzo przy?pieszy?a proces adaptacji nowych technologii przez bran?? prawn?” – podsumowuje Aidas Kavaliauskas.

Udostępnij
Redaktor Brandsit