Bezpo?redni udzia? sektora transportu i magazynowania w polskim PKB wynosi 6%, jednak jego znaczenie dla gospodarki jest zdecydowanie wy?sze. Obecnie coraz wi?cej firm stawia na cyfryzacj? transportu, na ulice kolejnych miast wyje?d?aj? niskoemisyjne autobusy, a mieszka?cy cz??ciej korzystaj? z us?ug car-sharingu. Zjawiskom tym przyjrza? si? EFL w swoim najnowszym raporcie specjalnym.
Przedsi?biorcy stawiaj? na nowoczesny transport
Oko?o ? badanych wykorzystuje lub chcia?oby korzysta? z technologii do zarz?dzania transportem – g?ównie monitoringu GPS, ale te? platform logistycznych i dokumentów elektronicznych. Po??dane s? równie? systemy do automatyzacji procesów i obs?ugi zlece? transportowych oraz narz?dzia analityczne do doskonalenia stylu jazdy kierowców (eco-driving).
Kolejnym trendem w transporcie, spedycji i logistyce jest dekarbonizacja. Coraz wi?kszy udzia? w polskim rynku maj? pojazdy nisko- i zeroemisyjne. W 2022 r. swoich w?a?cicieli znalaz?o 1456 elektrycznych samochodów ci??arowych i dostawczych, co stanowi wzrost a? o 140% wzgl?dem roku poprzedniego.
“Rewolucja technologiczna w dziedzinie alternatywnych nap?dów dosi?gn??a ju? transportu ci??kiego. Wraz z pojawieniem si? alternatywnych paliw (gaz, wodór) producenci pojazdów do transportu towarów i osób coraz cz??ciej wychodz? z ofert? samochodów nap?dzanych silnikami elektrycznymi.”
Marcin Stasiak, Business Development Manager w EFL
Ekologiczna transformacja
W celu osi?gni?cia neutralno?ci klimatycznej do 2050 r. pa?stwa UE b?d? inwestowa? w zakup pojazdów bezemisyjnych i rozwój sieci stacji ?adowania, a tak?e wdra?a? proekologiczne regulacje prawne i promowa? czyst? energi?. Wed?ug bada? ponad 32% firm ogranicza zu?ycie w?gla, ropy i gazu, a prawie co czwarte przedsi?biorstwo stawia na OZE.
“Transport staje przed wyzwaniem zwi?kszenia efektywno?ci przejazdów z jednoczesn? redukcj? oddzia?ywania na ?rodowisko. St?d coraz wi?ksz? rol? w us?ugach transportu odgrywaj? technologie wspieraj?ce efektywne zarz?dzanie flotami pojazdów, które wykonuj? tysi?ce kilometrów miesi?cznie. Dzi?ki temu mo?liwe jest optymalizowanie tras pojazdów, automatyzacja i przyspieszenie procesów logistycznych.”
Marcin Stasiak, Business Development Manager w EFL
Ze wzgl?dów ekologicznych ro?nie znaczenie transportu publicznego, a Polska znajduje si? w europejskiej czo?ówce pod wzgl?dem rejestracji autobusów elektrycznych. Przyk?adowo w stolicy liczba e-busów w 2022 r. wynios?a 160, co stanowi prawie 11% ca?ej floty MZA Warszawa. W zesz?ym roku na warszawskie ulice wyjecha? te? pierwszy autobus wodorowy.
Ekonomia dzielenia si? przynosi korzy?ci
Coraz wi?cej osób dostrzega zalety korzystania z przedmiotów bez konieczno?ci ich posiadania na w?asno??. Na znaczeniu zyskuje forma finansowania ?rodków trwa?ych w postaci wynajmu. Gotowo?? wynaj?cia pojazdów lub maszyn w najbli?szym czasie deklaruj? m.in. przedsi?biorcy z bran?: produkcyjnej, budowlanej, transportowej i handlowej oraz w?a?ciciele gospodarstw rolnych.
“Nowoczesne technologie zmieniaj? tak?e obraz mobilno?ci mieszka?ców w du?ych aglomeracjach – dzi?ki nim stajemy si? ?wiadkami nowych trendów i nowego spojrzenia na korzystanie z aut. Mobilno?? „na ??danie”, czyli popularny car-sharing to efekt rosn?cej potrzeby na coraz efektywniejsze i bardziej ekonomiczne wykorzystanie samochodów.”
Marcin Stasiak z EFL
Upowszechnienie si? car-sharingu na ca?ym ?wiecie pozwoli?oby zmniejszy? liczb? samochodów poruszaj?cych si? po drogach o ?. IPSOS wyliczy?, ?e samochody stoj? nieu?ywane na parkingach a? przez 96% czasu. Tymczasem 1 wspó?dzielony pojazd mo?e zast?pi? 11 aut prywatnych, tym samym uwalniaj?c a? 150 m2 przestrzeni.
W ?lad za powy?szymi zmianami idzie ewolucja us?ug finansowych – wynajem zamiast zakupu, skracanie trwania kontraktów czy model subskrypcyjny to g?ówne trendy dla rynku samochodowego na najbli?sze lata – dodaje ekspert.
Pe?na wersja raportu EFL „Transport i car-sharing w Polsce” dost?pna jest na stronie.