Budowanie strategii firmy to obowi?zek, nie fanaberia

Izabela Myszkowska
5 Min
business intelligence, nowy ?ad

W biznesie nasz „apetyt” na prostot? nie powinien przewa?a? nad potrzeb? dok?adno?ci. Zw?aszcza gdy w gr? wchodzi przysz?o?? firmy. W ?wiecie, w którym dyrektorzy generalni s? przepe?nieni kofein?, zestresowani i w tzw. niedoczasie, wielu uleg?o pokusie si?gni?cia po szablonowe dzia?ania. Dzia?ania, które sprawiaj?, ?e budowanie strategii firmy staje si? zlepkiem ró?norodnych pomys?ów. Pomys?ów opartych na krótkowzroczno?ci. Cho? czasem nawet i takich brakuje. Dzi? porozmawiajmy o strategii firmy. Twojej firmy.

Budowanie strategii firmy – liczby, które nie k?ami?

Wed?ug danych CEIDG ka?dego dnia w naszym kraju powstaje oko?o 1000 firm. D?ugotrwa?e zwlekanie ze wdro?eniem strategii marketingowej jest ryzykown? gr?. Gr?, w której mo?esz przegra? w walce o uwag? klienta, a tym samym straci? zysk. Jednocze?nie „Ogólnopolskie badanie strategii marketingowej w firmach” wskaza?o, ?e 54% badanych firm posiada strategi? marketingow?, a do jej braku przyznaje si? natomiast 43%. I cho? wynik 54% brzmi optymistycznie, to w praktyce prawie po?owa polskich przedsi?biorstw nie przeprowadzi?a analizy rynku, ani nie posiada celów, do których d??y. Do tego warto doda?, ?e w?ród respondentów, którzy nie posiadaj? strategii marketingowej, a? 77% uwa?a, ?e jej wdro?enie mia?oby pozytywny wp?yw na biznes. A 50% A? z nich wskazuje brak odpowiednich zasobów i kompetencji, które pozwalaj? na samodzielnie opracowanie strategii marketingowej.

– Skutecznej strategii nie da si? wymy?li? od niechcenia w ci?gu kilku godzin – t?umaczy Sebastian Kopiej z Commplace. – Budowanie strategii firmy wi??e si? z wykonaniem szeregu analiz, chocia?by analizy SWOT. Bywa, ?e ca?odniowe spotkanie osób decyzyjnych ko?czy si? z list? mo?liwo?ci, w tym nieprecyzyjnymi strategiami, takimi jak „rozwijamy biznes na arenie mi?dzynarodowej”. Spis jest pozbawiony jednak jakichkolwiek pog??bionych audytów, bada? i wywiadu biznesowego. A momencie, w którym ich nieprzemy?lane „plany dzia?ania” zawodz?, obwiniaj? strategi? – bagatelizuj?c jej rol?. W takiej sytuacji warto rozwa?y? wsparcie ekspertów, którzy posiadaj? odpowiednie zasoby – wiedz?, narz?dzia, do?wiadczenie. Specjali?ci wska??, w jakim kierunku nale?y pod??a?, aby osi?gn?? wzrost istotnych z punktu widzenia naszego biznesu wska?ników – dodaje ekspert z Commplace. 

Na pocz?tku by? chaosÂ…

A potem pojawi?a si? strategia. Budowanie strategii firmy pozwoli wyznacza? jasn? ?cie?k? i kierunek dzia?a?. ?adna firma nie mo?e liczy? na sukces, je?li nie ma planu. Plan strategiczny dzia?a jak mapa drogowa, jasno okre?laj?c najlepsz? tras? dla Twojej organizacji w nadchodz?cych latach. Niezale?nie od tego, czy obejmuje rok, trzy czy pi?? lat w przysz?o??, mo?e pomóc Twojej organizacji w sprostaniu czekaj?cym wyzwaniom. Wyobra? sobie prost? sytuacj? – na rynku pojawia si? 5 nowoczesnych narz?dzi marketingowych. Do tego osoba, która zajmowa?a si? strategi? firmy, musi wzi?? kilkumiesi?czny urlop. Efekt? Pozostali pracownicy, bez wiedzy w danym obszarze zaczynaj? dzia?a? ad hoc, czasem realizuj?c dzia?ania zaprzeczaj?ce warto?ciom i celom firmy. W rezultacie w najlepszym przypadku pojawia si? chwilowy kryzys, w najgorszym – s?upki sprzeda?owe lec? w dó?. Posiadanie dokumentu, jakim jest strategia firmy, pozwoli?oby unikn?? pu?apek, które czekaj? na wspó?czesnych managerów. W momencie, w którym istnieje niepewno?? dotycz?ca dalszych dzia?a?, wystarczy si?gn?? po dokument i skonfrontowa? rzeczywisto?? z ustalonymi celami, analizami rynku. To znacznie u?atwia realizacj? planu. Planu skierowanego na sukces. A jak pokazuj? wyniki „Ogólnopolskiego badania strategii marketingowej w firmach” o strategii marketingowej wiedz? g?ównie przedstawiciele zarz?du, marketingu i sprzeda?. Co ciekawe – 7% respondentów wyzna?o, ?e strategia najcz??ciej znajduje si? jedynie w „g?owie prezesa”. Pozosta?e dzia?y cz?sto nie maj? wgl?du do tego dokumentu lub nie wiedz? o jej istnieniu.

Ad imageAd image

Potwierdzenie w historii

Ucz si? od najlepszych. Je?li chcesz osi?gn?? sukces, przyjrzyj si? dzia?aniom wielkich strategów. Ciekawym przyk?adem jest cesarz francuski – Napoleon. Dzi?ki temu, ?e posiada? przemy?lan? strategi?, jego sukcesy militarne na polach bitwy pozwoli?y Francji zyska? niesamowit? renom? na ca?ym ?wiecie. Cesarz mia? ?wiadomo??, ?e za sukcesem wygrane bitwy stoi sukces ?o?nierzy – ich motywacji, mo?liwo?ci, mocnych stron. Dodatkowo wizerunku swojej „marki osobistej” nie opiera? na potrzebie chwili. Konsekwentnie budowa? go, wzmacniaj?c co jaki? czas konkretnymi dzia?aniami. By? w nich spójny. A spójno?? przekuwa? w wiarygodno??. Ta z kolei pozwala zwi?kszy? zaufanie i lojalno??. Czy? nie brzmi to jak przepis na sukces marki?

Budowanie strategii firmy wymaga dyscypliny. Ta jednak jest fundamentem sukcesu. Zak?adaj?c, ?e d??ysz do rozwoju swojego biznesu, nie pozwól, aby konkurencja wyprzedzi?a ci? w walce o pozycje lidera. Stwórz strategi?. Wyeliminuj przypadkowo??.

TEMATY:
Udostępnij