Statystyczny samochód przez 95% czasu stoi nieu?ywany, a w ruchu uczestniczy przez ok. godzin? dziennie. Carsharing to trend, który mo?e to zmieni?. Istot? ekonomii wspó?dzielenia (ang. sharing economy) jest mo?liwo?? u?ywania jednego przedmiotu przez wiele osób. Dzi?ki temu jedno auto d?u?ej znajduje si? w ruchu, co jest zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne.
W Polsce o carsharingu mówi si? zazwyczaj w kontek?cie wynajmu aut na minuty. Samochód udost?pniany w takiej formule mo?na wypo?yczy? od razu „z ulicy”, tam, gdzie pojazd pozostawi poprzedni u?ytkownik. Z auta skorzysta? mo?e ka?dy, kto posiada prawo jazdy, ?ci?gnie na telefon aplikacj?, po czym poda w niej dane swojej karty p?atniczej. Tyle wystarczy, by móc wsi??? do dowolnego auta danej firmy carsharingowej i porusza? si? po mie?cie, p?ac?c za przejechany dystans oraz za czas u?ywania pojazdu.
Tego typu carsharing ma jednak nie tylko zalety, ale i wady. U?ytkownik mo?e wybiera? co najwy?ej spo?ród kilku modeli pojazdów, a podró?e zwykle ograniczaj? si? do ?ci?le wyznaczonej strefy. W dodatku, aby klienci mieli wygodny dost?p do aut, samochody na wynajem zajmuj? publiczne parkingi – zarówno w centrach miast, jak i na osiedlach w odleg?ych dzielnicach. Zmniejszaj? w ten sposób liczb? miejsc do parkowania dost?pnych dla kierowców aut prywatnych. a
Carsharing minutowy posiada jednak alternatyw? w postaci carsharingu na doby. Tego typu oferty znajdziemy zarówno u niektórych operatorów carsharingu minutowego, jak i – przede wszystkim – w firmach wyspecjalizowanych w wynajmie krótkoterminowym (na dni) oraz ?rednioterminowym (na miesi?ce).
Wypo?yczalnie samochodów dzia?aj? w Polsce od ponad 20 lat, wi?c auta dost?pne na doby nie s? niczym nowym. Nowo?ci? jest jednak metamorfoza, jak? przechodzi wynajem, szczególnie krótkoterminowy. Ca?y proces wynajmu ulega uproszczeniu, rozliczenia staj? si? przejrzyste, a w efekcie wynajem na doby coraz bardziej wpisuje si? w ekonomi? wspó?dzielenia. W dodatku tego typu carsharing pozwala unikn?? wielu wad wynajmu minutowego – mówi Ireneusz Tymi?ski, prezes ogólnopolskiej wypo?yczalni samochodów Emotis.
Czy to w ogóle carsharing?
Zacznijmy od tego, czy wynajem krótkoterminowy mo?na w ogóle uzna? za rodzaj carsharingu. Zgodnie z Wikipedi? „carsharing to system wspólnego u?ytkowania samochodów osobowych. Samochody udost?pniane s? za op?at? u?ytkownikom przez operatorów floty pojazdów (…)”. Kluczowe jest wi?c to, aby z jednego auta mog?o korzysta? wiele osób, zwi?kszaj?c tym samym stopie? wykorzystania dost?pnych samochodów.
Zgadza si? te? opis mówi?cy, ?e „carsharing to model biznesowy wypo?yczalni samochodów, gdzie mo?liwe jest wypo?yczanie samochodu na krótki czas, cz?sto z godziny na godzin?. Jest on atrakcyjny dla klientów, którzy tylko sporadycznie korzystaj? z pojazdu, a tak?e dla tych, którzy chcieliby okazjonalnie mie? dost?p do samochodu innego typu. Podstaw? carsharingu jest uzyskanie korzy?ci prywatnego samochodu, bez kosztów i obowi?zków wynikaj?cych z jego posiadania.”
W?ród innych cech przypisywanych carsharingowi znajdziemy m.in. ?atwy dost?p do samochodów, elastyczny czas wynajmu, czy ubezpieczenie w cenie wynajmu. Warto jednak zaznaczy?, ?e szczegó?owe rozwi?zania mog? znacznie si? ró?ni? w zale?no?ci od zasad ustalonych przez konkretn? firm?, co nie zmienia faktu, ?e mamy do czynienia w?a?nie z carsharingiem.
Co wyró?nia carsharing dobowy?
Carsharing dobowy dobrze sprawdzi si? wtedy, gdy klient potrzebuje auta na wi?cej ni? 2-3 godziny, w tym równie? wówczas, gdy chcia?by wyjecha? poza miasto, czy nawet za granic?.
Poniewa? samochody dost?pne s? na parkingu wypo?yczalni, nie blokuj? one publicznych parkingów. W przypadku firmy Emotis, klient mo?e odebra? auto w jednym z 14 oddzia?ów w ca?ej Polsce. Ale to nie jedyna mo?liwo??. W ka?dym z tych miast, Klient mo?e poprosi? tak?e o dostarczenie auta pod wskazany adres.
Du?? zalet? jest dost?p do aut rozmaitych segmentów (od ma?ych, przez suv-y, po vany i limuzyny klasy premium), w ró?nych wariantach nadwozia (w tym kombi), z manualn? lub automatyczn? skrzyni? biegów, wielu marek, w dodatku bez wyra?nego „obrandowania” nazw? wypo?yczalni. Wi?ksza dyskrecja przydaje si? chocia?by podczas wypo?ycze? dla celów biznesowych, gdy np. w?a?ciciel lub pracownik danej firmy wyje?d?a takim autem na spotkanie z klientem.
W przeciwie?stwie do carsharingu minutowego, przy wynajmie dobowym pracownik wypo?yczalni jest dost?pny zarówno przy wydaniu auta, jak i przy jego odbiorze. Z jednej strony mo?na to uzna? za pewn? niedogodno??, ale z drugiej, klient zyskuje pewno??, ?e nie zostanie obci??ony za szkody spowodowane przez wcze?niejszego u?ytkownika – mówi Ireneusz Tymi?ski.
Poniewa? w przypadku wynajmu dobowego auto wybranej klasy jest rezerwowane (telefonicznie lub przez internet), nie ma obawy, ?e w chwili, gdy nadejdzie czas wyjazdu, klient pozostanie bez samochodu. Zamówione i potwierdzone auto na pewno b?dzie dost?pne, a rezerwacji mo?na dokona? zarówno z dnia na dzie?, jak i z kilkumiesi?cznym wyprzedzeniem.
Samochody udost?pniane w ramach carsharingu (zarówno minutowego, jak i dobowego), to w wi?kszo?ci auta nowe lub prawie nowe. Jednak w przypadku samochodów z wypo?yczalni, inaczej wygl?da kwestia opieki nad pojazdami. Nie stoj? one przy ulicy i nie s? u?ywane przez wielu kierowców w ci?gu jednej doby – dzi?ki temu mog? by? myte i poddawane piel?gnacji przed wydaniem ka?demu kolejnemu klientowi.
W Polsce jest wiele wypo?yczalni samochodów, ale dla odró?nienia tradycyjnego wynajmu od carsharingu kluczowe jest uwzgl?dnienie filozofii danej firmy, procedur czy wykorzystywanej technologii. W naszym przypadku dzia?amy tak, aby dostarcza? mobilno?? i wspiera? nowy styl ?ycia. Dlatego skupiamy si? na przejrzystych cennikach i zasadach oraz maksymalnym uproszczeniu wynajmu, zgodnie z zasadami carsharingu – mówi Ireneusz Tymi?ski.
Czy carsharing dobowy ma jakie? wady?
Je?li szukamy elementów, które na niekorzy?? odró?niaj? carsharing dobowy od minutowego, to takie równie? odnajdziemy. Najbardziej wyra?n? ró?nic? jest brak mo?liwo?ci skorzystania z samochodu natychmiast, tu i teraz, gdy pojawi si? dora?na potrzeba. Obecnie aplikacje internetowe w carsharingu dobowym nie s? jeszcze wykorzystywane w szerokim zakresie – aby zamówi? auto, trzeba skontaktowa? si? z wypo?yczalni? (cho?by przez Messenger).
Poniewa? carsharing dobowy zazwyczaj jest wykorzystywany do podró?y pomi?dzy miastami lub nawet za granic?, to koszt postoju w strefach p?atnego parkowania pozostaje po stronie kierowcy. Do klienta nale?y równie? tankowanie auta na w?asny koszt (cho? istnieje opcja zwrotu samochodu z pustym bakiem). S? to jednak kwestie wynikaj?ce g?ównie z innego sposobu u?ytkowania aut w ramach wynajmu dobowego.
Carsharing minutowy wygrywa, kiedy potrzebujemy jakiegokolwiek auta w mie?cie, np. na godzin? lub dwie. Natomiast w sytuacji, kiedy chcemy wypo?yczy? pojazd na d?u?ej lub wyjecha? nim poza miasto, a do tego zale?y nam na mo?liwo?ci wybrania auta konkretnej klasy czy wielko?ci, znacznie lepiej (i taniej) sprawdzi si? carsharing dobowy.
W bezpo?rednim zestawieniu trudno mówi? o zwyci?zcy i przegranym – obydwie formy carsharingu doskonale si? uzupe?niaj? i dopiero gdy uwzgl?dnimy je razem, uzyskamy szersz? wizj? tego, jak mo?e wygl?da? ekonomia wspó?dzielenia oraz mobilno?? w niedalekiej przysz?o?ci. Jest ca?kiem prawdopodobne, ?e ju? wkrótce nie b?dziemy potrzebowali tak wielu samochodów prywatnych, poniewa? codzienne potrzeby mieszka?ców miast w zakresie mobilno?ci w bardzo du?ym stopniu zaspokoi w?a?nie carsharing.