Coraz wi?cej nabywców u?ywanych samochodów posi?kuje si? kredytem pomimo rosn?cych stóp procentowych – wynika z danych platformy Otomoto KLIK. W sierpniu pad? tam rekord je?li chodzi o odsetek takich transakcji. Wyniós? on 44%, co oznacza, ?e ju? niemal co drugi zakup u?ywanego auta wymaga? finansowania kredytem. Takich transakcji jest dwa razy wi?cej ni? rok wcze?niej. Stopa referencyjna NBP wzros?a w tym czasie 0,5% do 6,5%. A dzi? najprawdopodobniej RPP znów j? podniesie.
Analizuj?c statystyki udost?pnione przez platform? Otomoto KLIK mo?na odnie?? wra?enie, ?e radykalne podwy?ki stóp procentowych, jakie nast?pi?y w Polsce omijaj? rynek finansowania samochodów. Mog? o tym ?wiadczy? dane pokazuj?ce udzia? transakcji, w których nabywca auta u?ywanego skorzysta? z kredytu.
?rednia z ostatnich 12 miesi?cy wynosi 27%, co mniej wi?cej odpowiada typowemu poziomowi dla rynku polskiego. Corocznie w Polsce dokonuje si? ok. 2,5 miliona transakcji kupna-sprzeda?y aut u?ywanych (pandemia i wojna nieco zaburzy?y te statystyki), z czego w?a?nie ok. 25-30% finansowana jest przynajmniej cz??ciowo kredytem lub po?yczk?.
Rekordowy sierpie?
Dane Otmoto KLIK z ostatnich miesi?cy wskazuj? jednak na znacz?cy wzrost liczby transakcji zawieranych z udzia?em kredytu. – W sierpniu odsetek ten wyniós? 44% i by? dwa razy wi?kszy ni? rok wcze?niej. Mamy wi?c obecnie sytuacj?, ?e ju? niemal co drugi nabywca auta u?ywanego posi?kuje si? kredytem – informuje Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarz?dzaj?cy Otomoto KLIK i twórca pierwszego brokera kredytów samochodowych w Polsce.
Podobn? tendencj? odnotowa? Cofidis, firma specjalizuj?ca si? w udzielaniu kredytów, leasingu oraz po?yczek na zakup aut. – Sierpie? by? rekordowy w naszej sprzeda?y. Wzgl?dem lipca odnotowali?my wzrost o 17% a rok do roku a? o 24% – informuje Marcin Szulc, dyrektor handlowy w Cofidis.
Dzi? (prawdopodobnie) kolejna podwy?ka stóp
Jest to o tyle zaskakuj?ce, ?e w ostatnim roku stopa referencyjna NBP podskoczy?a z 0,5% do 6,5%. Dzisiejsze posiedzenie RPP najprawdopodobniej przyniesie kolejn? podwy?k? stóp w Polsce. Konsensus rynkowy zak?ada, ?e oprocentowanie pójdzie w gór? o 0,25 pkt. proc.
Jest drogo, a b?dzie dro?ej
Wyt?umaczeniem du?ego zainteresowania kredytami samochodowymi, pomimo rosn?cych stawek oprocentowania, mo?e by? sytuacja na rynku motoryzacyjnym. Boryka si? on z bezprecedensowym po 1990 roku niedoborem poda?y aut, co w po??czeniu ze s?abym z?otym i wysokimi stopami procentowymi skutkuje wzrostem cen nowych aut, a w konsekwencji podwy?kami na rynku pojazdów u?ywanych. Wed?ug danych Otomoto KLIK, auta u?ywane zdro?a?y w rok ?rednio o 29%, a w ci?gu ostatniego pó?rocza o 7%. Z kolei wed?ug prognoz Carsmile, w nadchodz?cym roku trzeba si? liczy? z dalszymi podwy?kami. Micha? Knitter, wiceprezes Carsmile spodziewa si? wzrostu cen samochodów o 10-15%.
Ro?nie rynek finansowania aut u?ywanych
– Dzi? auto u?ywane kosztuje ?rednio ok. 34,4 tys. z?. Zaledwie rok temu by?o to 26,7 tys. z?. Gdy we?miemy pod uwag? tzw. ??czne koszty u?ytkowania, a zatem dodamy jeszcze ubezpieczenie czy koszty serwisowania oraz paliwa, trudno dziwi? si?, ?e odsetek nabywców, których sta? na to, aby kupi? auto za gotówk? maleje – przyznaje Arkadiusz Zaremba z pierwszego brokera kredytów samochodowych. Z drugiej strony rosn?ce ceny samochodów powoduj?, ?e wielu kredytobiorców liczy na to, ?e za jaki? czas sprzeda auto dro?ej, co zrekompensuje im koszt kredytu.
Auto to podstawowa potrzeba
– Samochód to dzi? „podstawowa potrzeba”, nie ka?dy ma dost?p do komunikacji publicznej. W zwi?zku z czym klienci akceptuj? wy?sze koszty finansowania. Poza tym, kwoty po?yczane od banków s? du?o mniejsze ni? w przypadku zakupu mieszkania, co powoduje, ?e nawet po podwy?kach, taki kredyt nie stanowi a? tak du?ego obci??enia w domowym bud?ecie, jak kredyt hipoteczny – przyznaje Marcin Szulc z Cofidis.
Mo?na wi?c powiedzie?, ?e „efektem ubocznym” podwy?ek cen samochodów jest wzrost rynku ich finansowania. Przyjmuj?c za danymi Otomoto KLIK, ?e ?rednia warto?? kredytu wynosi 28,5 tys. z?, mo?na szacowa?, ?e ca?y rynek finansowania aut u?ywanych wart jest w „normalnych” warunkach ok. 19 mld z?, a obecnie obserwujemy jego dynamiczny wzrost.
Auto nie tylko na kredyt „samochodowy”
Wed?ug danych NBP na koniec czerwca br. warto?? portfela kredytów samochodowych wynios?a prawie 12 mld z?. W rzeczywisto?ci portfel ten jest znacz?co wi?kszy, poniewa? zakup samochodu finansuje si? ró?nymi rodzajami kredytu. Jakimi? Portal Otomoto Klik opracowa? krótk? ?ci?gawk?.
Rodzaje kredytów na zakup samochodów dost?pne na rynku:
- kredyt samochodowy z zastawem rejestrowym – wykorzystywany jest jeszcze na rynku nowych aut, w u?ywanych ju? praktycznie nie jest ju? spotykany
- zast?pi? go „nowy” kredyt, gdzie form? zabezpieczenia pe?ni tzw. warunkowe przew?aszczenie na zabezpieczenie (umowa kredytowa przewiduje mo?liwo?? przew?aszczenia pojazdu przez bank, gdy klient nie sp?aca rat). Nie jest to tak skomplikowane, jak zastaw rejestrowy, ale jednak wyd?u?a proces uzyskania ?rodków, bo trzeba poda? bankowi konkretne dane kupowanego samochodu (oznacza to, ?e nabywca musi mie? ju? wybrany konkretny samochód i by? „po s?owie” ze sprzedaj?cym).
- kredyt celowy bez zabezpieczenia, gdzie w okre?lonym terminie po wyp?acie ?rodków, klient ma obowi?zek dostarczy? bankowi umow? zakupu pojazdu lub faktur?, dzi?ki czemu bank wie, na co posz?y ?rodki. W przypadku tego kredytu nabywca ma ju? pieni?dze z kredytu na koncie i dopiero szuka auta. Gdy je znajdzie, mo?e od razu zap?aci?, co daje mu przewag? na obecnym rynku, na którym brakuje samochodów.
- kredyt gotówkowy lub po?yczka gotówkowa – najmniej formalno?ci, ale najwy?szy koszt
– Kredyty z zabezpieczeniem stanowi? obecnie ok. 10% sprzeda?y. Dominuj? najwygodniejsze, ze wzgl?du na minimum procedur, kredyty celowe oraz po?yczki gotówkowe, na które przypada ok. 90% sprzeda?y –podsumowuje Arkadiusz Zaremba z brokera kredytów samochodowych.