ChatGPT i inne narz?dzia AI. Technologia przeobra?a rynek pracy

Klaudia Ciesielska
8 Min

Poprzednie miesi?ce charakteryzowa?y si? intensywnym rozwojem narz?dzi opartych na sztucznej inteligencji, jak na przyk?ad ChatGPT. Coraz bardziej zauwa?alny jest trend automatyzacji zada? i procesów, który wyra?nie nap?dza zmiany na rynku pracy. Mimo ?e rozwój AI budzi pewne obawy, to jednak wielu ludzi pok?ada w nim du?e nadzieje. Zgodnie z najnowszym badaniem przeprowadzonym przez Hays Poland, 45 procent specjalistów przewiduje, ?e sztuczna inteligencja b?dzie mia?a pozytywny wp?yw na ich sytuacj? zawodow?.

Na rynku obserwujemy kolejny prze?om technologiczny, wynikaj?cy z dynamicznego rozwoju narz?dzi bazuj?cych na sztucznej inteligencji. Staj? si? one coraz bardziej powszechnie i dost?pne, st?d te? w?ród specjalistów i mened?erów ro?nie ?wiadomo?? ogromnych mo?liwo?ci, jakie oferuje sztuczna inteligencja. Wielu z nich coraz bli?ej przygl?da si? tematowi AI, przewiduj?c, jak mo?e on wp?yn?? na ich perspektywy zawodowe w coraz bardziej zautomatyzowanym ?wiecie pracy. 

Rozwój sztucznej inteligencji wywo?uje bezprecedensowe zainteresowanie, jednocze?nie budz?c wiele pyta? – po stronie firm, ale te? pracowników. Organizacje analizuj?, kiedy i w jak du?ym stopniu b?d? musia?y dopasowa? swoj? strategi? biznesow? do coraz bardziej zautomatyzowanego ?rodowiska biznesowego. Z kolei profesjonali?ci ch?tnie poznaj? mo?liwo?ci dost?pnych narz?dzi AI, sprawdzaj?c, jak mog? one wesprze? ich w codziennej pracy. Jednocze?nie zastanawiaj? si?, czy w perspektywie 5, 10 czy 20 lat sztuczna inteligencja b?dzie sprzymierze?cem czy te? zagro?eniem dla ich kariery zawodowej. Jak wynika z badania Hays Poland przeprowadzonego na prze?omie maja i czerwca w?ród ponad 600 respondentów, 45 proc. profesjonalistów uwa?a, ?e AI wp?ynie pozytywnie na ich sytuacj? zawodow?. 

Jak sztuczna inteligencja wp?ynie na Twoj? sytuacj? zawodow??

Pozytywnie45%
Negatywnie13%
Nie wp?ynie11%
Trudno powiedzie?31%
?ród?o: badanie Hays Poland, maj-czerwiec 2023 r. 

Tak optymistyczne nastawienie specjalistów mo?e wynika? z kilku powodów. Po pierwsze, w?ród specjalistów ro?nie ?wiadomo?? posiadanych kompetencji i potencja?u, z uwagi na coraz wi?ksz? z?o?ono?? pe?nionych przez nich funkcji. Po drugie, wiele osób ju? teraz wykorzystuje zaawansowane, nowoczesne technologie udost?pniane przez pracodawc?. Bran?e, które czerpi? korzy?ci z programów opartych o uczenie maszynowe i modele j?zykowe to chocia?by IT, marketing i komunikacja, e-commerce oraz obs?uga klienta. Mamy zatem do czynienia z na?o?eniem si? dwóch w?tków – pracownicy maj? coraz bardziej specjalistyczne zestawy kompetencji, jednocze?nie znaj?c ograniczenia sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja coraz bardziej dost?pna

Jak zauwa?a Alicja Malok, IT Perm Director w Hays Poland, na oswojenie obaw przed AI niezaprzeczalnie mia?o wp?yw wprowadzenie ogólnodost?pnego, bezp?atnego i intuicyjnego narz?dzia ChatGPT. Sprawi?o to, ?e sztuczna inteligencja zacz??a towarzyszy? wielu osobom na co dzie?, nie tylko na polu zawodowym.

“Jeszcze jaki? czas temu wizja automatyzacji i rozwoju sztucznej inteligencji budzi?a w?ród wielu osób obawy – ?e technologia wyprze ich z rynku pracy, ?e ich umiej?tno?ci i do?wiadczenie przestan? by? dla pracodawców przydatne, ?e b?d? musieli porzuci? profesj?, któr? lubi?. Natomiast obecnie AI nie jest dla nich odleg??, abstrakcyjn? wizj?. Dzi?ki do?wiadczeniom korzystania chocia?by z ogólnodost?pnych chatbotów, cyfrowych asystentów czy bezobs?ugowych sklepów, mo?emy si? z tym zagadnieniem oswaja?. Nie tylko jako pracownicy, ale po prostu ludzie.”

dodaje Alicja Malok

W?ród du?ej grupy profesjonalistów wci?? jednak pojawia si? wiele w?tpliwo?ci. Niemal co trzeci specjalista nie jest w stanie okre?li?, jaki wp?yw na jego karier? b?dzie mia?o AI, a 13 proc. ocenia go negatywnie. Ró?norodno?? opinii nie powinna jednak budzi? wi?kszego zdziwienia. W obliczu zmian, niektórzy na proces adaptacji i ukszta?towania swojej opinii potrzebuj? wi?cej, podczas gdy inni mniej czasu. 

“Cho? niewykluczone jest, ?e AI z czasem zast?pi cz??? prostych zawodów, niewymagaj?cych specjalistycznych umiej?tno?ci, to g?ównym celem automatyzacji jest wspieranie, a nie wypieranie pracy cz?owieka. Kompetencje mi?kkie, kreatywno?? i empatia sk?adaj?ce si? na tzw. czynnik ludzki s? bowiem nie do zast?pienia. Sztuczna inteligencja nie jest w stanie konstruowa? samodzielnych wniosków opartych o czynniki zewn?trzne, umieszcza? sytuacji w kontek?cie czy krytycznie analizowa? i interpretowa? danych.”

dodaje Alicja Malok

Szanse i obawy

Specjali?ci optymistycznie nastawieni do rozwoju sztucznej inteligencji uwa?aj?, ?e jest ona w stanie skróci? ich czas pracy (62 proc.) oraz stworzy? przestrze? dla bardziej anga?uj?cych, twórczych projektów dzi?ki automatyzacji nieciekawych zada? (46 proc.). Wskazywan? korzy?ci? narz?dzi AI jest równie? mo?liwo?? zainspirowania si? i zyskania szerszego spojrzenia na dan? kwesti? (42 proc.). 

W jaki sposób?
Jak sztuczna inteligencja
wp?ynie na Twoj? sytuacj? zawodow??
Pozytywnie62%  Skróci czas mojej pracy
46%  Zautomatyzuje nieciekawe zadania
42%  Dostarczy mi nowych inspiracji
Negatywnie56%  Mog? straci? prac?
56%  B?d? mie? gorsze perspektywy zawodowe
32%  Zanikn? relacje mi?dzyludzkie w ?wiecie pracy
?ród?o: badanie Hays Poland, maj-czerwiec 2023 r.
Procenty nie sumuj? si? do 100, poniewa? mo?liwe by?o zaznaczenie wi?cej ni? jednej odpowiedzi

Automatyzacja cz??ci zada? i ograniczenie czasu przeznaczanego na ich realizacj? nie musi jednak oznacza? skrócenia dnia pracy. Istnieje wysokie prawdopodobie?stwo, ?e pracodawcy b?d? wówczas anga?owa? pracowników w nowe, bardziej zaawansowane i kreatywne projekty, aby w pe?ni wykorzysta? ich potencja?. Natomiast szersze wykorzystanie narz?dzi AI niew?tpliwie b?dzie stanowi?o odci??enie w pracy fizycznej lub powtarzalnej, która ze wzgl?du na swoj? monotoni? mo?e przyczynia? si? do pope?niania b??dów przez pracowników. Urozmaicenie obowi?zków s?u?bowych mo?e równie? pozytywnie wp?ywa? na samopoczucie i satysfakcj? zatrudnionych. 

Z drugiej strony profesjonali?ci obawiaj? si?, ?e poziom zaawansowania narz?dzi sztucznej inteligencji b?dzie tak du?y, ?e strac? prac? lub ich perspektywy zawodowe si? pogorsz? (po 56 proc.). Co trzeci specjalista ocenia równie?, ?e AI negatywnie wp?ynie na relacje mi?dzyludzkie w ?wiecie pracy (32 proc.). 

“Rozwój sztucznej inteligencji w rzeczywisto?ci nie ogranicza potrzeb kompetencyjnych na rynku, lecz tworzy nowe. W cenie nadal b?d? umiej?tno?ci komunikacyjne, budowania relacji i krytycznego my?lenia. Z czasem mo?emy zaobserwowa? zwi?kszony popyt na specjalistów IT, ale te? profesje, które dzi?ki sztucznej inteligencji b?d? si? mog?y rozwija?, np. zawody oko?omedyczne, takie jak biotechnolodzy.”

komentuje Alicja Malok z Hays Poland

Sztuczna inteligencja mo?e by? czynnikiem u?atwiaj?cym organizacjom osi?ganie celów strategicznych, usprawnianie procesów, zwi?kszanie wydajno?ci oraz popraw? do?wiadcze? zarówno klientów, jak i pracowników. Firmy zapewne b?d? wi?c przygl?da? si? dost?pnym rozwi?zaniom. Lecz jak wynika z raportu Hays „Inside Tech Talent”, który analizuje trendy rekrutacyjne w obszarze technologii w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka), gwa?towny rozwój sztucznej inteligencji to przede wszystkim jeszcze szerszy zakres wykorzystania technologii w ?wiecie pracy. Mo?e to zatem sprawi?, ?e popyt na specjalistów IT odnotuje tendencj? wzrostow?.

Zmiany na horyzoncie?

Zdaniem 42 proc. specjalistów wp?yw sztucznej inteligencji na ich sytuacj? zawodow? mo?e urzeczywistni? si? w ci?gu 2-5 lat. Niemal co trzeci uwa?a natomiast, i? zmiany nadejd? znacznie szybciej – nawet w najbli?szych miesi?cach. 

W obliczu powy?szych predykcji wa?ne jest, aby ka?dy potrafi? realnie oceni? swoje mo?liwo?ci, kompetencje i pozycj? w coraz bardziej polegaj?cym na technologii ?wiecie. Warto równie? stale ?ledzi? najnowsze trendy z obszaru IT, nowe narz?dzia i aplikacje oraz rozwija? swoje umiej?tno?ci adaptacyjne. Narz?dzia AI mog? stanowi? du?? pomoc w wielu bran?ach, natomiast wci?? niezb?dny b?dzie czynnik ludzki i dok?adna weryfikacja wyników oraz rozwi?za? proponowanych przez zautomatyzowane programy. 

Udostępnij
Redaktor Brandsit