Chi?ski startup sztucznej inteligencji, Zhipu AI, rzuci? wyzwanie rosn?cemu t?umowi konkurentów na zat?oczonym chi?skim rynku AI, prezentuj?c w poniedzia?ek darmowego agenta AI. Ruch ten sygnalizuje intensyfikacj? wy?cigu o dominacj? w szybko rozwijaj?cym si? sektorze, charakteryzuj?cym si? agresywnymi premierami i obietnicami prze?omowych mo?liwo?ci.
Produkt Zhipu, nazwany AutoGLM Rumination, ma na celu umo?liwienie u?ytkownikom przeprowadzania dog??bnych bada? i wykonywania ró?norodnych zada?, od wyszukiwania w sieci i planowania podró?y po generowanie raportów badawczych. Dyrektor generalny Zhipu AI, Zhang Peng, ujawni? t? premier? podczas lunchu w Pekinie, podkre?laj?c ambicje firmy, by zdemokratyzowa? dost?p do zaawansowanych technologii AI.
Wojna na specyfikacje i koszty
Sercem AutoGLM Rumination s? zastrze?one modele Zhipu, w tym model rozumowania GLM-Z1-Air i model fundamentowy GLM-4-Air-0414. Zhipu twierdzi, ?e GLM-Z1-Air dorównuje wydajno?ci? modelowi DeepSeek R1, który wcze?niej wstrz?sn?? rynkiem obietnic? wysokiej wydajno?ci przy niskich kosztach. Co istotne, Zhipu idzie o krok dalej, twierdz?c, ?e GLM-Z1-Air dzia?a do o?miu razy szybciej i zu?ywa zaledwie jedn? trzydziest? zasobów obliczeniowych w porównaniu z DeepSeek R1. Te ?mia?e deklaracje podkre?laj? intensywn? konkurencj? w chi?skim sektorze AI, gdzie firmy nieustannie d??? do przewagi poprzez optymalizacj? wydajno?ci i redukcj? kosztów.
Premiera AutoGLM Rumination wpisuje si? w szerszy trend gwa?townego wzrostu liczby chi?skich produktów AI, który nabra? tempa po tym, jak DeepSeek zrewolucjonizowa? bran?? na pocz?tku tego roku. Pojawia si? równie? zaledwie kilka tygodni po tym, jak konkurent Manus wywo?a? szum wokó? tego, co reklamowa? jako pierwszy na ?wiecie ogólny agent AI.
Darmowy model vs. model subskrypcyjny
Podczas gdy Manus pobiera od u?ytkowników znaczn? op?at? subskrypcyjn?, si?gaj?c? 199 USD miesi?cznie, Zhipu AI przyjmuje inn? strategi?. AutoGLM Rumination b?dzie dost?pny bezp?atnie za po?rednictwem oficjalnych kana?ów firmy, w tym strony internetowej modelu GLM i aplikacji mobilnej. Ta agresywna strategia cenowa mo?e potencjalnie zak?óci? rynek i wywrze? presj? na konkurentów, aby ponownie rozwa?yli swoje modele monetyzacji.
Zhipu AI: wschodz?ca si?a
Zhipu AI, za?o?ona w 2019 roku jako spin-off z presti?owego laboratorium Uniwersytetu Tsinghua, szybko sta?a si? jednym z wiod?cych chi?skich startupów AI. Firma zbudowa?a reputacj? dzi?ki opracowaniu serii zaawansowanych modeli GLM. Zhipu twierdzi, ?e ich najnowszy du?y model j?zykowy GLM-4 przewy?sza GPT-4 OpenAI w kilku testach porównawczych, co dodatkowo umacnia ich pozycj? jako powa?nego gracza na globalnej scenie AI.
Wsparcie rz?dowe i wy?cig o dominacj?
Ambicje Zhipu AI s? wspierane przez silne wsparcie rz?dowe. Startup trafi? na pierwsze strony gazet na pocz?tku tego miesi?ca po zabezpieczeniu trzech kolejnych rund finansowania wspieranego przez rz?d w ci?gu zaledwie jednego miesi?ca. Ostatnia inwestycja pochodzi?a z miasta Chengdu, które wstrzykn??o do firmy 300 milionów juanów (41,5 miliona dolarów). To znacz?ce wsparcie finansowe podkre?la strategiczne znaczenie, jakie Chiny przywi?zuj? do rozwoju AI i ich determinacj?, by sta? si? ?wiatowym liderem w tej dziedzinie.
Rynek agentów AI w Chinach znajduje si? w kluczowym momencie. Agresywne premiery, konkurencyjne ceny i silne wsparcie rz?dowe tworz? dynamiczne i szybko zmieniaj?ce si? ?rodowisko. Sukces Zhipu AI i AutoGLM Rumination b?dzie zale?a? od ich zdolno?ci do utrzymania przewagi technologicznej, skalowania operacji i budowania silnej bazy u?ytkowników. Jednak jedno jest pewne: chi?ski wy?cig AI dopiero si? rozkr?ca, a jego konsekwencje b?d? odczuwalne na ca?ym ?wiecie.