Pandemia, a w?a?ciwie towarzysz?ce jej zwi?kszone zapotrzebowanie na dost?p do us?ug cyfrowych, da?o technologii chmury obliczeniowej niesamowity impuls do rozwoju. Nasz rynek jest jednak znacznie mniej nasycony ni? zachodnie, wi?c pole do dzia?ania jest szerokie. Prawdziwie z?ote czasy nadejd? dla nich jednak z rozwojem metaverse, a to ju? tylko kwestia nieodleg?ej przysz?o?ci.
Cloud computing, czyli chmura obliczeniowa, to technologia IT s?u??ca do przetwarzania i przechowywania danych. Nie s? one magazynowane na dyskach, ale w wirtualnej przestrzeni, czyli w?a?nie w tzw. chmurze.
W latach 2019-2021 warto?? tego segmentu ros?a o oko?o jedn? trzeci? rocznie. W 2019 roku by?o to 1,34 mld z?, a w 2021 ju? 2,24 mld z?. Szacuje si?, ?e w najbli?szych latach warto?? rynku cloud computing w Polsce wyniesie nawet 10 mld z?. Takiego przy?pieszenia nie by?oby, gdyby nie pandemia, która spowodowa? szybk? cyfryzacj? wielu dziedzin ?ycia. Z dnia na dzie? ogromnie wzros?o zainteresowanie cho?by streamingiem filmów, co bardzo obci??y?o platformy z filmami na ?yczenie. Chc?c zapewni? wysok? jako?? us?ug, firmy musia?y zorganizowa? infrastruktur?, która umo?liwi jednoczesne korzystanie bardzo wielu klientom, a jednocze?nie nie b?dzie generowa?a kosztów, gdy zainteresowanie us?ugami zmaleje. Migracja danych do chmury zarz?dzanej przez firm? wyspecjalizowan? w takich us?ugach w szybki i ?atwy sposób pozwala dostosowa? ofert? do bie??cych wymaga?.
Polski rynek nie jest nasycony, wi?c jest du?e pole do popisu
Po ?wietnych dla tej technologii dwóch „latach pandemicznych”nie ma mowy o stagnacji.
– Polski rynek nadal nie jest nasycony chmur? w takim stopniu jak zachodni. Dostawcy maj? ogromne pole do popisu. Musz? przekona? niezdecydowanych, ?e warto przenie?? dane z dysków, powinni przy tym postawi? na edukacj? i przywo?ywanie dobrych przyk?adów – uwa?a Tomasz Dwornicki, prezes zarz?du Hostersi.pl, firmy specjalizuj?cej si? w dostarczaniu rozwi?za? IT w obszarach projektowania infrastruktury serwerowej, wdra?ania chmury obliczeniowej, opieki administracyjnej i bezpiecze?stwa danych.
A jak jest na ?wiecie? Tylko w czwartym kwartale 2021 roku firmy wyda?y 53,5 mld dolarów na rozwój us?ug w chmurze. Wydatki w ca?ym roku zbli?y?y si? do 192 mld dolarów, czyli prawie 50 mld dolarów wi?cej ni? w 2020 roku. W 61 proc. sytuacji dostawc? by? jeden z trzech kluczowych graczy („wielka trójka), a wi?c Amazon Web Services (33 proc. udzia?u), Microsoft Azure (22 proc.) i Google Cloud (9 proc.)
– Najwi?ksi gracze zawsze maj? najwi?cej do powiedzenia na rynku, ale i mniejsi znajd? sobie przestrze? do dzia?ania. Zapotrzebowanie na us?ugi w chmurze b?dzie du?e (cho? wzrost b?dzie mniejszy ni? w latach 2020-2021). Tym bardziej ?e „z?oty wiek” chmury obliczeniowej wci?? jest przed nami i nie dotyczy to tylko takich krajów jak Polska, gdzie technologia ta nie zdominowa?a rynku, lecz tak?e bardzo dojrza?ych rynków – przekonuje Dwornicki.
Internauta nie poczeka, a? strona mu si? odpali
Tam, gdzie szybkie przetwarzanie danych i radzenie sobie ze zmiennym przyrostem ruchu na stronie to warunek konieczny, by pierwsza wizyta internauty nie sta?a si? jego ostatni?, chmura jest technologi? ju? nawet nie wymarzon?, ale konieczn?. Twórcy serwisu Patronite, za pomoc? którego odbiorcy mog? wspiera? wybranych artystów oraz inicjatywy kulturalne, przyznaj?, ?e rozwój serwisu móg?by si? za?ama?, gdyby dane w por? nie zosta?y przeniesione do chmury. Wcze?niejsze eksperymenty ze specjalnym serwerem nie da?y oczekiwanych efektów, za to strza?em w dziesi?tk? okaza?o si? przesuni?cie ich do chmury Amazon Web Service w po??czeniu z us?ug? skalowalnych wirtualnych serwerów AWS EC2. A dlaczego biznes móg?by si? nie uda?? Bo u?ytkownik, który wszed? na stron? z gotowo?ci? podj?cia jakich? dzia?a?, wyjdzie z niej i nigdy nie wróci, je?li tre?ci najpierw b?d? mu si? ?adowa?y, a nast?pnie p?atno?? zostanie odrzucona z powodu przeci??enia serwera.
Sztuczna inteligencja optymalizuje reklamy, ale potrzebuje do tego nieograniczonej przepustowo?ci
Inn? firm?, która odnios?a sukces dzi?ki wej?ciu do chmury, jest optAd360. Zadebiutowa? w 2016 roku i z miejsca osi?gn?? 7 mln z? dochodu. Po czterech latach przebi? 37 mln i mierzy wy?ej.
Impulsem do za?o?enia firmy by?o pojawienie si? na rynku reklamowym modelu programmatic, który usprawnia? monetyzacj? powierzchni serwowanej przez wydawców internetowych. W?a?ciciele postawili wszystko na jedn? kart?, zostawili bezpieczne miejsca pracy i skupili si? tylko na nowym projekcie. Stan pi?? lat po tej decyzji: 3500 serwisów internetowych i aplikacji korzysta z proponowanego przez nich modelu. Firma dawno wysz?a poza granice Polski, najszybszy rozwój odnotowuje w Azji. Nie by?oby tak dynamicznego wzrostu, gdyby firma musia?a przeznacza? du?e ?rodki (finansowe i kadrowe) na nieustanne dostosowywanie si? do rosn?cego ruchu i zmieniaj?cych si? potrzeb wydawców. Ogromna w tym zas?uga firmy Hostersi.
– Jeste?my polski partnerem Amazon Web Services, wspieramy optAd360 w chmurze. Dzi?ki tej technologii optAd360 zautomatyzowa?o zdolno?? do skalowania i pozyskiwania nowych klientów. Zbudowali?my stabilne systemy ?rodowiska testowego i DevOps – wylicza Tomasz Dwornicki.
Gdyby nie rozwijanie us?ug w chmurze, niemo?liwe by?oby wprowadzenie narz?dzia opartego o uczenie maszynowe – optAd360 AI Engine. Dwornicki wyja?nia, ?e to technologia umo?liwiaj?ca bie??ce ?ledzenie zmian w uk?adzie serwisu wydawcy i nawyków odwiedzaj?cych go u?ytkowników. – Dane zebrane i opracowane przez sztuczn? inteligencj? s? nast?pnie wykorzystywane do optymalizacji uk?adu i tre?ci reklam– dodaje prezes zarz?du Hostersi.pl
Metaverse chce zmieni? sposób, w jaki uczestniczymy w wydarzeniach i budujemy relacje
Ogromne znaczenie dla wzrostu zapotrzebowania na us?ugi w chmurze b?d? mia?y metaverse i powi?zane z nim technologie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywisto?ci. Metaverse (zbitka s?ów meta czyli „poza” i „uniwersum”, czyli „?wiat”) to swego rodzaju ?wiat 3D, który mo?na wspó?tworzy? i eksplorowa?. Wyró?nia j? technologia blockchain, która pozwala uczestnikom na swobodny i bezpieczny handel cyfrowymi obiektami jak np. wirtualna ziemia, elementy wyposa?enia wn?trz czy ubrania.
Pocz?tkowo zarezerwowany by? dla gier komputerowych, ale szybko znaleziono dla niego dodatkowe zastosowania, cho? to jeszcze pie?? przysz?o?ci. Ambicj? firm technologiczny jest, by metaverse pozwoli? wynie?? korzystanie z internetu na nowy poziom. Dzi?ki przenikaniu si? ?wiata wirtualnego i realnego u?ytkownik b?dzie móg? za pomoc? avataru zalogowa? si? na platformie i uczestniczy? w koncercie, obejrze? wystaw? w muzeum albo spotka? si? z klientami. Dzi?ki technologii mateverse b?dzie to co? wi?cej ni? obejrzenie zapisu koncertu, spacer 3D czy videorozmowa, bo to wszystko ju? dzi? istnieje. Metaverse pozwoli poczu? si? w ?rodku tych wydarze?.
Poprawne dzia?anie wirtualnej przestrzeni b?dzie wymaga?o ogromnych ilo?ci danych i bardzo szybkiego przetwarzania ich. Na tradycyjnych systemach taka analiza b?dzie utrudniona.
– Naturalnie rozwi?zania chmurowe uznajemy za standard, bo tworzenie oprogramowania dla metaverse bez chmury jest praktycznie niemo?liwe i zwykle pozbawione sensu. Idea metavese jest bowiem ?ci?le zwi?zana z technologiami takimi jak: wirtualna rzeczywisto?? (VR) czy sztuczna inteligencja (AI), która dokonuje si? bardzo cz?sto w czasie rzeczywistym. Chmura pozwala nie tylko na dost?p do skalowalnej ilo?ci zasobów dyskowych, ale daje te? dost?p do tysi?cy wyspecjalizowanych us?ug, które wykonuj? cz??? pracy za programistów np. dokonuj? edycji obrazków, trenuj? algorytmy uczenia maszynowego (ML), czy optymalizuj? przep?yw ruchu – mówi Bartosz Bilick ze startupu SmartVerum, który tokenizuje sztuk? i tworzy „artystyczny” metaverse.Â
Przysz?o?? dzieje si? na naszych oczach i staje si? tera?niejszo?ci?. Mo?e w najbli?szym roku nie b?dzie jeszcze mo?na wzi?? udzia?u w festiwalu Coachella w Kalifornii bez fizycznego opuszczenia Polski, ale giganci technologiczni wyk?adaj? ogromne pieni?dze, by tak w?a?nie to wygl?da?o. Firmy, które widz? w tym szans? dla siebie, ale jeszcze nie zainteresowa?y si? us?ugami w chmurze, ryzykuj?, ?e ten poci?g odjedzie bez nich.