Rozwi?zania chmurowe to nowoczesne us?ugi informatyczne, polegaj?ce na udost?pnianiu mocy obliczeniowej, przestrzeni dyskowej, ?rodowiska programistycznego lub gotowych aplikacji na serwerach rozmieszczonych poza lokaln? sieci? firmow?. Dzi?ki chmurze u?ytkownik mo?e korzysta? z tych wszystkich funkcjonalno?ci bez konieczno?ci zakupu na w?asno?? licencji, oprogramowania czy drogiego sprz?tu. W ostatnich latach chmura, z ró?n? intensywno?ci?, zaistnia?a w Polsce niemal we wszystkich sektorach gospodarki. W sektorze finansowym, ze wzgl?du na kwestie bezpiecze?stwa i wymogi regulacyjne, rozwi?zania takie nie by?y stosowane powszechnie. Jednak teraz sytuacja si? zmienia i chmura zaczyna by? wykorzystywana coraz cz??ciej. Dlaczego tak si? dzieje, jakie korzy?ci wprowadza chmura – t?umaczy Jacek Presz, Dyrektor Biura Zarz?dzania IT w Banku Pocztowym.
Pod koniec stycznia tego roku Komisja Nadzoru Finansowego przedstawi?a dok?adne i rozbudowane zalecenia, co do stosowania chmury w bankach i instytucjach nadzorowanych. Komunikat KNF wspiera wykorzystanie chmury w sektorze finansowym, bo doprecyzowuje wymagania regulacyjne, przez co ?atwiej si? do nich dostosowa?. Ponadto Polsk?, podobnie jak ca?y ?wiat, dotkn??a pandemia koronowirusa, która skutkowa?a mi?dzy innymi przej?ciem firm na prac? zdaln? czy intensywniejszym rozwojem us?ug on-line w dobie ograniczania bezpo?rednich kontaktów mi?dzyludzkich. Te dwie kwestie mog? stanowi? impuls do rozwoju i adaptacji rozwi?za? chmurowych przez polskie banki oraz instytucje finansowe, zarówno te du?e, jak równie? ?rednie i mniejsze.
Skalowalno?? jest kluczowa
W Banku Pocztowym praca zdalna jest w ostatnim czasie jednym z wa?nych czynników wp?ywaj?cych na rozwój rozwi?za? opartych na chmurze. Gwa?towne zwi?kszenie liczby pracowników bior?cych udzia? np. w wideokonferencjach mo?e stanowi? wyzwanie dla dotychczasowej infrastruktury IT. Zakup dodatkowego sprz?tu (np. serwerów) i prace wdro?eniowe mog? zaj?? tygodnie. Zastosowanie rozwi?za? chmurowych pozwala ograniczy? ten czas do kilku godzin, a nawet minut – o ile dana organizacja jest do tego przygotowana nie tylko organizacyjnie i technicznie, ale – co wa?ne w przypadku sektora finansowego – równie? od strony formalno-regulacyjnej. Mi?dzy innymi w?a?nie nad stron? formalno-regulacyjn? obecnie pracuje Bank Pocztowy. Dzi?ki tym dzia?aniom, Bank unowocze?ni stanowiska swoich pracowników i ?atwiej b?dzie im wspó?pracowa? zdalnie z kolegami z zespo?u czy w ramach realizowanych projektów.
Obostrzenia w zakresie kontaktów mi?dzyludzkich w dobie pandemii motywuj? tak?e do rozwoju oferty on-line. Jesieni? Bank Pocztowy planuje wprowadzi? rozwi?zanie pozwalaj?ce nowym klientom na wzi?cie kredytu przez aplikacj? mobiln? i zdalne zawarcie umowy. U?ywana aplikacja b?dzie oparta na chmurze, co pozwoli w krótkim czasie udost?pni? rozwi?zanie wyposa?one w takie technologie jak wideoweryfikacja.
Bezpiecze?stwo i mobilno?? to podstawa. Najwa?niejsze potrzeby klienta
Dla klienta jest ma?o wa?ne, czy oferowane us?ugi s? dost?pne dzi?ki w?asnej infrastrukturze informatycznej banku, czy w?a?nie z wykorzystaniem chmury. Dzi?ki chmurze instytucja finansowa mo?e jednak szybciej dostosowywa? produkty do oczekiwa? ko?cowego klienta. W przysz?o?ci by? mo?e argumentem za wykorzystaniem chmury b?d? równie? ni?sze koszty, co jeszcze dzi? wcale nie jest regu??. Mimo to oparcie si? na chmurze ju? teraz mo?e by? op?acalne dzi?ki skróceniu czasu wdro?enia i obni?eniu ryzyka projektowego, je?li rozwi?zanie budowane jest z gotowych elementów.
Przy wdra?aniu aplikacji bazuj?cych na chmurze bardzo wa?na jest kwestia bezpiecze?stwa. Nie chodzi tylko o szyfrowanie przesy?anych danych i rozwi?zania techniczne, ale te? lokalizacj? centrów danych b?d?cych podstaw? dla rozwi?za? chmurowych. Ju? dzi? wiod?cy dostawcy gwarantuj?, ?e nasze dane nie opuszcz? centrów zbudowanych na terenie Unii Europejskiej. Budow? takich centrów w Polsce zapowiedzia?y ju? Google i Microsoft, swoj? ofert? rozwija te? Operator Chmury Krajowej. Lokalizacja centrów na terenie kraju i wi?ksza konkurencja mog? u?atwi? szersze wykorzystanie chmury w sektorze bankowym, a w efekcie przyczyni? si? do wzbogacenia oferty us?ug bankowo-finansowych dla klientów ko?cowych, zarówno firm jak i osób indywidualnych.
Bank as a Service czyli bank „w pude?ku”?
Nowe us?ugi, szybciej oferowane klientom, bo oparte na gotowych elementach, to na pewno zalety rozwi?za? bazuj?cych na chmurze dla tradycyjnych banków i instytucji finansowych, ale tak?e fintechów.
Interesuj?cym kierunkiem rozwoju bankowo?ci zwi?zanym z chmur? jest „bank w pude?ku” (ang. Bank as a Service – gotowe rozwi?zanie pozwalaj?ce ?wiadczy? podstawowe us?ugi bankowe, przeznaczone np. dla fintechów). Pomys? ten ma ju? kilka lat, a na niektórych rynkach – m.in. ameryka?skim i niemieckim – istniej? firmy dostarczaj?ce tego typu platformy w chmurze. Mieli?my tak?e prób? zastosowania tego modelu przez polski podmiot – mBank, który sprzeda? w 2017 r. licencj? na swoj? platform? francuskiemu bankowi pocztowemu La Banque Postale. Prze?omem mo?e by? jednak wykorzystanie tego rodzaju rozwi?za? przez gigantów spoza sektora finansowego – niedawno plany takiej wspó?pracy og?osi? Google wraz z BBVA.
Nadchodz?ce lata poka??, czy wykorzystanie na szersz? skal? Bank as a Service doprowadzi do rewolucji na rynku bankowym, tak?e polskim. Je?li tak si? stanie, mo?e by? ono zagro?eniem dla pozycji rynkowej nawet najsilniejszych dzisiaj graczy. Jednocze?nie mo?e by? szans? dla mniejszych, bardziej sprofilowanych instytucji, docieraj?cych do okre?lonych grup klientów, które dzi?ki rozwi?zaniom typu „bank w pude?ku” zyskaj? ?atwiejszy dost?p do najnowszych rozwi?za? technologicznych. Jestem przekonany, ?e w oparciu o coraz dojrzalsze i bardziej dost?pne rozwi?zania – równie? chmurowe – w Banku Pocztowym b?dziemy oferowa? klientom szerszy, i coraz lepiej dopasowany do ich potrzeb zestaw us?ug.