Polscy przedsi?biorcy nie wykazuj? du?ego zainteresowanie us?ugami chmurowymi. Jak zach?ci? ich do tego, aby bli?ej poznali mo?liwo?ci cloud computingu?
Wed?ug Eurostatu 37 proc. du?ych przedsi?biorstw dzia?aj?cych w Polsce korzysta z chmury obliczeniowej, natomiast w?ród ?rednich firm (poni?ej 250 pracowników) wska?nik ten wynosi 17 proc. To bardzo niewiele, bior?c pod uwag? np. stopie? nasycenia w Finlandii, gdzie niemal 90 proc. organizacji, zatrudniaj?cych powy?ej 250 osób, wykorzystuje walory chmury. Niektórzy uwa?aj?, ?e statystyka zaciemnia rzeczywisty obraz. Zwolennicy cloudu przekonuj?, ?e sytuacja w Polsce wygl?da zdecydowanie lepiej, bowiem dane zani?aj? ma?e firmy, które niech?tnie podchodz? do nowego rodzaju us?ug. Ale nie brakuje odmiennych opinii - jest jeszcze gorzej ani?eli pokazuj? to statystyki. Tego typu opinie cz?sto pojawiaj? si? m.in w ustach developerów realizuj?cych projekty zwi?zane z chmur?.
Bardziej przychylam si? do tej drugiej opinii. Z naszych rozmów z klientami wynika, ?e ich wiedza na temat chmury cz?sto ogranicza si? do do popularnych us?ug zwi?zanych z przechowywaniem danych czy us?ug pocztowych. Tymczasem mo?liwo?ci cloud computingu s? nieporównywalnie wi?ksze. Dlatego bardzo mocno stawiamy na edukacj? rodzimych przedsi?biorców – mówi Daniel Kaczmarczyk Microsoft Cloud Director w fimie Senetic.
Jakie argumenty prze?ami? upór najwi?kszych sceptyków? Jeszcze do niedawna promotorzy publicznej chmury przekonywali potencjalnych nabywców, i? najwi?ksz? zalet? tego modelu us?ugowego s? ni?sze wydatki ni? w przypadku zakupu infrastruktury. Ale przedsi?biorcy dostrzegaj? tak?e inne walory cloud computingu. Ciekawe informacje na ten temat zawiera opracowanie „2017 Spotlight Report” przygotowane przez Crowd Research Partners. W badaniu uczestniczy?o blisko 2 tys. specjalistów z ca?ego ?wiata. 47 proc. respondentów stwierdzi?o, ?e najwi?ksz? korzy?ci? wynikaj?ce ze stosowania us?ug cloud jest nieograniczona skalowalno??. Co ciekawe, w raporcie opublikowanym rok wcze?niej odsetek ten wyniós? 36 proc. Na drugim miejscu znalaz?a si? poprawa dost?pno?ci i ci?g?o?? dzia?ania (43 proc), a dopiero na trzecim redukcja kosztów (36 proc).
Tego typu dane s? bardzo cenn? wskazówk? nie tylko dla firm oferuj?cych us?ugi, ale równie? szefów dzia?ów IT, którzy chc? przekona? prezesów, aby migrowa? do chmury publicznej – dodaje Daniel Kaczmarczyk
Od czego zacz?? przygod? z chmur? publiczn?? Najcz??ciej organizacje decyduj? si? model SaaS (Software as a Service) , czyli oprogramowanie sprzedawane jako us?uga. Wed?ug Gartnera w 2017 roku globalna warto?? tego segmentu wynios?a niemal 59 mld dolarów. Warto zaznaczy?, ?e po?owa respondentów uczestnicz?cych w badaniu Crowd Research Partners za najpopularniejsz? us?ug? SaaS uzna?a Microsoft Office 365 (50 proc), za? Salesforce, który przez d?ugi czas dzier?y? prymat w tej kategorii uzyska? 27 proc.
Wielu naszych klientów, którzy zdecydowali si? na zakup Microsoft Office 365, szybko dostrzega korzy?ci wynikaj?ce ze stosowania tego produktu. Co ciekawe, u?ytkownicy s? bardzo zaskoczeni, ?e wersja chmurowa oferuje du?o wi?cej funkcji ni? pude?kowa. Nasz? rol? jest pokazywanie tych ró?nic – t?umaczy Daniel Kaczmarczyk Microsoft Cloud Director w fimie Senetic
Brak wiedzy stanowi jedn? z g?ównych barier rozwoju us?ug chmurowych w Polsce. Nie jest to jednak jedyna przeszkoda. Du?e obawy zwi?zane s? te? z bezpiecze?stwem, ryzykiem utraty danych czy integracj? z istniej?cym ?rodowiskiem IT.
Dostawców us?ug chmurowych, a tak?e resellerów dzia?aj?cych na polskim rynku czeka mnóstwo pracy. Jednak to kierunek, od którego nie ma odwrotu. Wed?ug IDC sprzeda? rozwi?za? chmurowych w latach 2017 – 2021 b?dzie ros?a w Polsce w ?rednim tempie 18 proc. rocznie . – podsumowuje Daniel Kaczmarczyk Microsoft Cloud Director w fimie Senetic.