Sztuczna inteligencja coraz mocniej przenika do ?wiata dedykowanych biznesowi us?ug IT. Abstrahuj?c od coraz bardziej inteligentnych chatbotów, przewidywania popytu na produkty i us?ugi a nawet automatycznego inwestowania na gie?dach warto zastanowi? si? co jeszcze mo?e nam zaoferowa? jej po??czenie z chmur? obliczeniow??
To oczywi?cie nie jest ?adne wybieganie w przysz?o?? i prognozowanie mo?liwo?ci jakie stoj? za maria?em chmury i AI. To dzieje si? ju? dzisiaj, a doskona?ym potwierdzeniem tej tezy jest fakt istnienia dedykowanego rynku inteligentnych rozwi?za? w chmurze. Cloud AI Market, gdy? tak okre?laj? go firmy analityczne, ma przed sob? wr?cz imponuj?ce perspektywy wzrostowe. Zgodnie z danymi Mordor Intelligence w ubieg?ym roku by? on wart 5,2 mld dolarów. Do 2025r ma jednak zwi?kszy? si? blisko trzykrotnie, osi?gaj?c poziom 13,1 mld $, notuj?c w tym okresie roczny przyrost o warto?ci 20%. To z pewno?ci? daje do my?lenia i u?wiadamia, ?e us?ugi chmurowe „nap?dzane AI” b?d? obszarem rozwi?za? wartym ?ledzenia ze szczególn? uwag?. Ju? dzi? nie brakuje zreszt? przyk?adów skuteczno?ci tego po??czenia, nie tylko w automatycznej analityce ogromnych zbiorów danych – dodaje Marcin Zmaczy?ski, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.
Analityka na sterydach
Jednym z kluczowych wniosków wynikaj?cych z opracowania McKinsey Notes from the AI frontier: Applications and value of deep learning jest ten, ?e potencja? wykorzystania sztucznej inteligencji w a? 19 sektorach ?wiatowej gospodarki jest o co najmniej 30% wi?kszy ni? jakichkolwiek innych znanych technik automatyzacji procesów. W?ród nich, nie zabrak?o takich, gdzie procent ten rós? do 80-90%, jak cho?by w przypadku bran?y motoryzacyjnej, wydobywczej, handlowej czy transporcie i logistyce.
Co wi?cej, wspomniana firma doradcza przeanalizowa?a a? 400 konkretnych przyk?adów u?ycia AI w poszczególnych obszarach dzia?ania firm i instytucji. Wniosek? Sztuczna inteligencja by?a niedo?cigniona w przypadku a? 70% z nich. Warto zauwa?y?, ?e doskona?ym testerem prawdziwych mo?liwo?ci AI jest zwykle jej zdolno?? do analizowania i przeszukiwania wielkich i zró?nicowanych ?róde? danych, pochodz?cych z ró?nych okresów,
i odnajdowania w nich konkretnych korelacji w b?yskawicznym tempie. – Dzi?ki temu, nic nie przewidzi nam szybciej m.in. potencjalnej awarii na linii produkcyjnej, zainteresowania danym produktem w najbli?szym czasie czy wskazaniem, które trasy dostarczania przesy?ek b?d? szybsze i bardziej optymalne kosztowo. Bior?c pod uwag? fakt, i? firmy coraz cz??ciej staj? si? przedsi?biorstwami typu Cloud Born, czyli od podstaw stawiaj?cymi na przechowywanie danych w chmurze, ze wzgl?du na znacznie ni?sze koszty i pe?n? przewidywalno?? finansow?, oraz rosn?c? popularno?? AI, „zwi?zek” ten ju? na pierwszy rzut oka ma ogromne szanse by? udanym i d?ugotrwa?ym – przekonuje Marcin Zmaczy?ski z Aruba Cloud.
Wed?ug Gartnera, do 2022 roku us?ugi chmury publicznej b?d? naturalnym ekosystemem a? 90% globalnych danych i podstaw? innowacji w analityce. Ju? dzi?, znaczna liczba firm odchodzi od pilota?u wdra?ania rozwi?za? AI do ich realnego u?ytkowania w wielu obszarach swojego dzia?ania, oddaj?c jej coraz wi?cej odpowiedzialno?ci za cz?sto kluczowe procesy. Do ko?ca 2024r ju? trzy czwarte przedsi?biorstw wykona takich ruch, zwi?kszaj?c jednocze?nie liczb? procesowanych informacji (strumieni danych) pi?ciokrotnie. To jeden z zas?uguj?cych na podkre?lenie sygna?ów zwiastuj?cych zwrot w stron? bardziej „samodzielnych” ?rodowisk i systemów IT.
Autonaprawa
Marzeniem niejednego kierowcy by?o z pewno?ci? posiadanie auta, które w przypadku wyst?pienia jakiejkolwiek awarii wy?wietla na ekranie komputera pok?adowego np. taki komunikat: „Wyst?pi?a awaria uk?adu ch?odzenia. Przechodz? w tryb naprawiania, do gotowo?ci ponownego ruszenia w tras? zosta?o 3 minuty”. Oczywi?cie brzmi to jak totalna abstrakcja, ale jest trafnym zilustrowaniem tego, jak AI i chmura pozwalaj? na tworzenie „samoobs?ugowych” rozwi?za? IT, wykraczaj?c poza sam? analityk? czy prognozowanie.
Konkretnym przyk?adem takiego narz?dzia mo?e by? autonomiczna, chmurowa baza danych. Taka, która dzi?ki zdolno?ci machine learing’u potrafi nie tylko samoczynnie zarz?dza? swoimi rekordami, ale w?a?nie naprawia? si? w przypadku, gdy odnajdzie b??d swojego dzia?ania czy sama si? aktualizowa? do lepszych wersji. Poszukuj?c tak?e potencjalnych luk mog?cych by? wykorzystanymi przez cyberprzest?pców i „?ataj?c” je. – To zaledwie jeden z przyk?adów rozwi?zania zdolnego do funkcjonowania w pe?ni autonomicznym trybie. Z ??czenia cloud computingu i AI z czasem otrzymywa? b?dziemy coraz wi?cej rozwi?za? zdolnych do zwi?kszania autonomii ca?ych, rozleg?ych systemów IT przedsi?biorstw. To drugi aspekt funkcjonalno?ci Cloud AI, poza b?yskawiczn? analityk? wspomagaj?c? procesy operacyjne, produkcyjne czy marketingowe – stwierdza Marcin Zmaczy?ski z Aruba Cloud.
AI On Demand
Wed?ug ostatniego badania Synergy Research, poszczególne rynki us?ug chmurowych ju? teraz notuj? wzrosty od co najmniej 10 do 40%, za? roczne wydatki z nimi zwi?zane maj? si? podwoi? ju? w ci?gu czterech lat. Do wspominanych rozwi?za?, w obliczu coraz mocniejszego zacie?niania si? zwi?zku cloud computingu ze sztuczn? inteligencj?, do??cza wi?c w?a?nie kolejne.
Mianowicie, AI as a Service (AIaaS). Dot?d, przedsi?biorstwa chc?ce robi? prawdziwy u?ytek z mo?liwo?ci sztucznej inteligencji musia?y uruchamia? d?ugotrwa?e i anga?uj?ce du?e bud?ety projekty wdro?eniowe. Sytuacji nie pomaga? tak?e niedostatek specjalistów IT z tego obszaru. Z pomoc? przychodzi wi?c chmura i udost?pniane za jej po?rednictwem funkcjonalno?ci sztucznej inteligencji, wynajmowane tak jak serwery czy przestrze? dyskowa, bez konieczno?ci posiadania know-how, inwestowania w infrastruktur? czy wykwalifikowanych ekspertów.
– Dzi?ki temu, dost?p do potencja?u AI znajdzie si? w zasi?gu nie tylko du?ych przedsi?biorstw i korporacji, ale tak?e mniejszych podmiotów oraz startupów, które tak?e b?d? mog?y pozwoli? sobie na przyspieszanie wszystkich operacji i wi?ksz? autonomi? swojego ?rodowiska IT – podsumowuje Marcin Zmaczy?ski.