Prace nad autonomicznymi samochodami maj? przyczyni? si? do ograniczenia liczby wypadków, redukcji emisji spalin i zmniejszenia korków. Popularyzacja tego typu pojazdów wymaga p?ynnego przej?cia od fazy symulacji do testów na drogach, w czym pomaga technologia Internetu rzeczy. Skrócenie cykli in?ynieryjnych i szybka analiza du?ych zbiorów danych stanowi? obecnie najwi?ksze wyzwania utrudniaj?ce upowszechnienie innowacyjnych form lokomocji. Ponadto autonomiczne samochody potrzebuj? stabilnej sieci, aby komunikowa? si? mi?dzy sob? oraz infrastruktur? drogow?.
Szybsze testy pojazdów autonomicznych
Cisco i General Motors nawi?za?y wspó?prac?, aby unowocze?ni? i zautomatyzowa? proces analizy w czasie rzeczywistym danych pochodz?cych z czujników IoT zamontowanych w autonomicznych pojazdach, przyspieszaj?c czas wprowadzania ich na rynek. Wykorzystanie architektury sieci bezprzewodowej Cisco podczas prac poprzedzaj?cych etap produkcji, umo?liwia in?ynierom GM aktywne monitorowanie podczas jazd testowych kilkuset ?róde? danych jednocze?nie. Dzi?ki temu mog? oni analizowa? parametry pracy i wydajno?ci pojazdu, a tak?e wprowadza? potrzebne modyfikacje ju? na etapie testu, co pozwala zaoszcz?dzi? czas.
W przesz?o?ci do analizy w czasie rzeczywistym danych dotycz?cych pojazdów autonomicznych wykorzystywano technologi? LTE, która nie umo?liwia?a nawi?zania stabilnego po??czenia podczas testów przy du?ych pr?dko?ciach. Informacje by?y zapisywane, a nast?pnie analizowane w innej lokalizacji, co znacznie wyd?u?a?o ca?y proces. Nie maj?c mo?liwo?ci wprowadzania zmian na bie??co, in?ynierowie niejednokrotnie musieli powtarza? test.
Od czasu wdro?enia technologii Cisco Ultra-Reliable Wireless Backhaul i wykorzystania jej do ??czno?ci z pojazdem, in?ynierowie GM przechwytuj? dane z czujników pojazdu podczas testów wydajno?ci w czasie rzeczywistym i dostosowuj? parametry pojazdu na torze, usprawniaj?c proces i oszcz?dzaj?c czas. General Motors jest pierwsz? firm?, która wdro?y?a t? technologi?, co sprawia, ?e mo?e znacznie skróci? czas testowania autonomicznych aut.
Bezprzewodowa technologia backhaul firmy Cisco ??czy niezawodno?? i szybko?? po??cze? ?wiat?owodowych z elastyczno?ci? komunikacji bezprzewodowej. Zapewnia pr?dko?? do 500 Mb/s z bardzo niskimi opó?nieniami, szerokopasmow? ??czno?? bezprzewodow? z p?ynnymi prze??czeniami i prywatn? ??czno?? mobiln? dla aplikacji o znaczeniu krytycznym.
Cisco i Verizon niweluj? potrzeb? inwestycji w kosztown? infrastruktur? przydro?n?
Pojazdy autonomiczne mog? by? wykorzystywane na etapie ostatniej mili, czyli dostarczania produktu do klienta ko?cowego. Inny przyk?ad zastosowania stanowi? bezza?ogowe taksówki, które by?y testowane na ulicach Las Vegas. Samochody autonomiczne ??cz? si? z innymi pojazdami i elementami infrastruktury przydro?nej dzi?ki sieci odbiorników radiowych, które przekazuj? dane w ci?gu u?amków sekund. To jednak wymaga du?ych inwestycji, odpowiedniej przepustowo?ci i zaawansowanego przetwarzania na kraw?dzi sieci.
Cisco i Verizon zaprezentowa?y wersj? demo rozwi?zania, wykorzystuj?cego wielodost?powe us?ugi obliczeniowe (MEC), które przyspiesza rozwój autonomicznych pojazdów bez potrzeby inwestycji w kosztowan? infrastruktur? przydro?n? zwi?kszaj?c? sygna? radiowy. Po??czenie zalet sieci LTE Verizon, publicznej sieci 5G Edge i AWS Wavelength oraz routerów Cisco Catalyst IR1101 w ramach jednego ?rodowiska sprawia, ?e udaje si? unikn?? opó?nie? co jest niezb?dne podczas pracy nad aplikacjami wykorzystywanymi w samochodach bezza?ogowych.
Autonomiczne pojazdy to tylko element nowoczesnego ekosystemu drogowego. Bezpiecze?stwo jazdy zwi?kszaj? aplikacje chroni?ce pieszych czy umo?liwiaj?ce automatyczn? zmian? ?wiate? przez pojazdy uprzywilejowane, takie jak karetki pogotowia. Wszystkie te rozwi?zania wymagaj? niezawodnej i stabilnej sieci.