W dniach 7-10 stycznia w Las Vegas odb?d? si? targi CES 2025, b?d?ce jednym z najwa?niejszych wydarze? w ?wiecie technologii i innowacji. Jednak w tym roku obok spektakularnych premier technologicznych na pierwszy plan wysuwaj? si? obawy o potencjalne c?a na import, które mog? wstrz?sn?? globalnym ?a?cuchem dostaw i podnie?? koszty produkcji.
Zapowiedzi prezydenta elekta Donalda Trumpa o na?o?eniu ce? na towary importowane z kluczowych partnerów handlowych, w tym z Kanady, Meksyku i Chin, budz? niepokój zarówno w?ród producentów, jak i analityków. Bran?a motoryzacyjna, która od lat korzysta z globalnych ?a?cuchów dostaw, stoi przed wyzwaniem konieczno?ci przemy?lenia strategii produkcji.
Firmy takie jak Honda czy Toyota mog? zmierzy? si? z konieczno?ci? przeniesienia cz??ci produkcji do USA, co wi??e si? z ogromnymi kosztami i d?ugim czasem realizacji. Wg szacunków S&P Global, europejscy i ameryka?scy producenci samochodów mog? straci? nawet 17% rocznych zysków, je?li c?a zostan? wprowadzone.
Jednocze?nie CES pozostaje platform? do prezentacji innowacji, w tym post?pów w sztucznej inteligencji i technologii autonomicznych pojazdów. Jensen Huang, CEO Nvidii, ma wyg?osi? jedno z kluczowych przemówie?, a w?ród prelegentów znajd? si? tak?e liderzy takich firm jak Volvo, Panasonic czy X Corp.
Obserwatorzy spodziewaj? si?, ?e dyskusje na targach b?d? zdominowane przez pytania o strategie dostosowania si? do nowych realiów handlowych i kosztowych. Bran?a technologiczna staje wi?c przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony rozwój innowacji, z drugiej — konieczno?? elastycznego reagowania na zmiany geopolityczne.
CES 2025 zapowiada si? jako wydarzenie, które po??czy ?wiat technologii z nieuchronnymi wyzwaniami polityki handlowej.