Pierwszy stycznia 2021 roku mo?e by? jednym z najwa?niejszych dni dla Wielkiej Brytanii i ca?ej Unii Europejskiej. Tego dnia zostanie w pe?ni zrealizowane pierwsze wyj?cie kraju cz?onkowskiego ze wspólnoty. Istnieje prawdopodobie?stwo, ?e Zjednoczone Królestwo nie b?dzie mog?o korzysta? z przywilejów otwartego rynku i zniesionych ce?. Konsekwencje mog? dotkn?? przedsi?biorców z ca?ej UE, którzy sprzedawali lub kupowali towary na wyspach.
Wielka Brytania formalnie opu?ci?a Uni? Europejsk? 31 stycznia 2020 roku. Jednak jeszcze do ko?ca 2020 roku obowi?zuje okres przej?ciowy, w którym pa?stwo pozostawa?o w strukturach jednolitego rynku oraz Unii Celnej. To umo?liwia?o utrzymanie swobodnego handlu z pozosta?ymi 27 krajami cz?onkowskimi i niezak?ócony przep?yw ludzi. Wraz z nowym rokiem Wielka Brytania stanie si? dla UE krajem trzecim – z punktu widzenia formalnego le??cym poza Uni? Europejsk?.
To wydarzenie b?dzie mie? du?e konsekwencje tak?e dla polskiej gospodarki i polskich firm. Obecnie Wielka Brytania jest trzecim najwi?kszym rynkiem zbytu dla polskich przedsi?biorców, w 2019 roku warto?? towarów wys?anych na wyspy z Polski przekroczy?a 14 mld euro. Z kolei import z Wielkiej Brytanii do naszego kraju wyniós? nieco ponad 5,5 mld euro. Te dane pokazuj?, jak ogromna liczba polskich przedsi?biorców b?dzie nara?ona na skutki Brexitu. Niezale?nie od tego czy Wielka Brytania opu?ci Uni? z umow? czy bez, od 2021 roku zmieni? si? przepisy i eksport towarów na wyspy stanie si? znacznie trudniejszy.
„Dotychczas kierowca ci??arówki wioz?c towar do Wielkiej Brytanii potrzebowa? dwóch dokumentów –faktury i listu przewozowego. Po zmianach b?dzie potrzebowa? kolejnych dziewi?ciu – ró?nych pozwole?, za?wiadcze?, certyfikatów weterynaryjnych czy fitosanitarnych. To pokazuje jaka skala zmian nas czeka” – mówi Michael Dembinski z Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. „Rz?d brytyjski obiecuje, ?e wiele z nowych obowi?zków b?dzie mo?na za?atwi? online, w tym celu przygotowywanych jest 10 nowych programów informatycznych. Problem w tym, ?e nie wszystkie jeszcze dzia?aj? i nie wiadomo czy i kiedy b?d? one ze sob? wspó?pracowa?y na czas” – dodaje Dembinski.
Niektórzy polscy spedytorzy ju? przed ?wi?tami przestali wysy?a? ci??arówki do Wielkiej Brytanii, czekaj?c a? sytuacja formalna b?dzie jasna. Konsekwencje ca?kowitego wyj?cia z UE mog? si? odbi? tak?e na przedsi?biorcach, którzy dotychczas nie mieli bezpo?redniej wymiany handlowej z Wielk? Brytani?. Chodzi o firmy, które produkuj? z materia?ów pochodz?cych z tego kraju. W przypadku scenariusza wyj?cia bez umowy, od 2021 trzeba b?dzie si? liczy? z wi?ksz? liczb? formalno?ci podczas importu materia?ów, z wy?szymi kosztami zwi?zanymi m.in. z c?ami czy weryfikacj? dotychczasowych certyfikatów UE na sprowadzane produkty. Je?li wi?kszo?? materia?ów u?ytych do produkcji nie b?dzie pochodzi?a z Unii Europejskiej (a materia?y pochodz?ce z Wielkiej Brytanii nie b?d? ju? pochodzi?y z Unii), mo?e by? konieczna ponowna certyfikacja produktów.
Jak sobie poradzi? w nowej sytuacji?
Dla wszystkich sektorów polskiej gospodarki pe?ny Brexit oznacza utrat? lub utrudnienie dost?pu do du?ego i ch?onnego rynku. Mo?na si? spodziewa?, ?e najbardziej dotkni?te zostan? podmioty, które dzia?aj? w bran?ach o najwi?kszym udziale w wymianie handlowej mi?dzy Wielk? Brytani? a Polsk?. S? to producenci maszyn i urz?dze? mechanicznych, sektor automotive a tak?e producenci artyku?ów spo?ywczych i produktów przemys?u chemicznego. Wydaje si?, ?e poszkodowane b?d? te? firmy dzia?aj?ce w bran?ach, które zostan? obci??one najwy?szymi kosztami celnymi. Kwota taryf celnych b?dzie si? ró?ni?, zale?nie od towaru. W przypadku wysoko przetworzonych produktów, ten poziom ma by? niski (1-3%); natomiast na przyk?ad na ?ywno?ci maj? by? wysokie (np. na wo?owin? 58%, na ser bia?y 73%).
„Niezale?nie od przyj?tego scenariusza dalszej wspó?pracy na poziomie unijnym, Wielka Brytania pozostanie dla polskich przedsi?biorców wa?nym rynkiem. Nadal jest pi?t? najwi?ksz? gospodark? ?wiata, której produkcja przemys?owa stanowi tylko 8,6 proc. warto?ci dodanej do PKB, wi?c import towarów ze ?wiata pozostanie dla niej konieczno?ci?. Brexit mo?e zatem okaza? si? szans? dla polskich firm, które pozostan? zdeterminowane by kontynuowa? dzia?alno?? i rozwija? biznes na wyspach mimo mo?liwych utrudnie?.” – wyja?nia Magdalena Kusa, International Business Manager w Santander Bank Polska. „Z my?l? o polskich przedsi?biorcach, którzy prowadz? wymian? handlow? z partnerami z Wielkiej Brytanii przygotowali?my kilka rozwi?za?, które pomog? ?atwiej poradzi? sobie w nowej sytuacji. Dzi?ki us?ugom Biura Bankowo?ci Mi?dzynarodowej w Santander Bank Polska klienci korporacyjni mog? skorzysta? z pomocy w otwarciu rachunku w Wielkiej Brytanii czy kontakcie z bankiem na wyspach. Pozyskujemy te? informacje o mo?liwo?ciach biznesowych dla naszych klientów, wspieramy firmy udost?pniaj?c finansowanie zagranic?.” – dodaje Kusa.
Wy??czenie Wielkiej Brytanii z zasad obowi?zuj?cych na jednolitym rynku unijnym powoduje ograniczenie obszaru, na którym polskie firmy utrzymywa?y relacje handlowe na korzystnych zasadach. Dla wielu producentów b?dzie to oznacza?o konieczno?? znalezienia nowych rynków zbytu. W tym mo?e pomóc Santander Trade Portal – platforma cyfrowa dedykowana przedsi?biorcom poszukuj?cym wiarygodnych partnerów biznesowych na rynkach mi?dzynarodowych. Wykorzystuj?c wspó?prac? z 13 ?wiatowymi bankami oraz nowoczesne technologie oparte na chmurach obliczeniowych, pomaga nawi?zywa? i wzmacnia? relacje handlowe firm prowadz?cych handel zagraniczny.