Eksperci z TechRepublic maj? dla nas dwie wiadomo?ci: dobr? i z??. Dobra jest taka, ?e wi?kszo?? firm ch?tnie wykorzystuje narz?dzia Business Intelligence i analityk? danych. Z?a natomiast jest taka, ?e wci?? pojawiaj? si? podmioty, które ignoruj? analityk? Big Data. A bywaj? nawet takie, w których kadra zarz?dzaj?ca nie widzi w niej ?adnej warto?ci biznesowej.
Sukces zapisany jest w liczbach, ale te trzeba jeszcze umie? rozszyfrowa?. Tak w jednym zdaniu mo?na opisa? wyniki raportu TechRepublic. Czego konkretnie mo?emy si? dowiedzie? z jego lektury? Przede wszystkim tego, ?e “analityka Big Data jest g?ówn? si?? nap?dow? sukcesu przedsi?biorstw i to si? nie zmieni”, uwa?a a? 8 na 10 ankietowanych przedstawicieli kadry C-level. Mo?na ich okre?li? mianem cyfrowych prymusów.
Twórcy raportu maj? te? dla nas mniej optymistyczn? wiadomo??, 11% ankietowanych deklaruje, ?e ich przedsi?biorstwo nie korzysta obecnie z ?adnych narz?dzi analitycznych.
– To cyfrowi outsiderzy, których dzia?alno?? wkrótce, o ile ju? tak nie jest, zostanie powa?nie zagro?ona. – zauwa?a Bartosz Michalczyk z BPSC i t?umaczy – Oznacza to, ?e co dziesi?ta firma dzia?a w przestarza?ym modelu i kompletnie nie wie co dzieje si? w jej strukturach. Decyzje podejmowane s? na przys?owiowy “nos”, a ewaluacje niepoparte s? ?adnymi spójnymi miarami. To tak jakby sklep nie sprawdza?, co si? sprzedaje. Takie dzia?ania nie mog? przynie?? niczego dobrego. – mówi dosadnie ekspert z katowickiej spó?ki IT, która dostarcza zaawansowane rozwi?zania IT dla biznesu.
To nie jedyna niepokoj?ca informacja, p?yn?ca z kwietniowego badania TechRepublic. Z odpowiedzi udzielonych przez managerów wynika, ?e w 5% firm zespó? zarz?dzaj?cy nie widzi ?adnej warto?ci biznesowej w analityce. Zapytany o przyczyn? takiego stanu rzeczy, ekspert z BPSC jest przekonany, ?e to efekt niewiedzy kadry zarz?dzaj?cej, jednocze?nie Bartosz Michalczyk zwraca uwag? na inny istotny aspekt:
– Co mo?e martwi?, to nie sam wynik, ale fakt, ?e mówimy o kadrze kierowniczej, która wyznacza kierunki i podejmuje strategiczne decyzje w organizacji. Niech?? do analityki to dzisiaj niemal anomalia, dlatego dla stabilno?ci rynku nie jest to du?e zagro?enie, ale dla firm, którymi tacy decydenci kieruj?, ju? owszem. – zauwa?a ekspert z BPSC.
A co trac? managerowie, którzy ignoruj? mo?liwo?ci predykcyjne i operacyjne BI? Cyfrowi prymusi dostrzegaj? wiele korzy?ci, wynikaj?cych z wykorzystania analityki danych. U?ywaj? jej przede wszystkim do usprawnienia dzia?a? operacyjnych, a tak?e sprzeda?y i marketingu. Dla 65% respondentów najwi?ksz? korzy?ci? z zastosowania analityki by?o usprawnienie procesu podejmowania decyzji strategicznych. Pozosta?e korzy?ci, jakie wymieniali ankietowani, to lepsza wiedza o klientach (45%), oszcz?dno?? kosztów (44%) i wy?sza sprzeda? (32%).