Tegoroczne ?wi?ta zapowiadaj? si? inaczej ni? w poprzednich latach. Co dziesi?ty Polak deklaruje, ?e ?wi?ta 2020 sp?dzi tradycyjnie, w du?ej grupie krewnych. Blisko po?owa z nas planuje je sp?dzi? z najbli?sz? rodzin?, ale bez seniorów. Z kolei 18 procent respondentów ?wi?teczny czas sp?dzi w pojedynk? lub wy??cznie z partnerem. Równie? co pi?ty Polak po raz pierwszy w tym roku przyrz?dzi samodzielnie kolacj? wigilijn?. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Everli – firmy specjalizuj?cej si? w zakupach spo?ywczych online*.
Jak Polacy sp?dz? ?wi?ta 2020?
Oko?o 4 procent ankietowanych sp?dzi najbli?sze ?wi?ta w izolacji, spotykaj?c si? z najbli?szymi przez komunikator internetowy, a 18 procent w pojedynk? lub wy??cznie z partnerem. 11 procent zamierza podró?owa? i spotyka? si? z rodzin?, bez wzgl?du na obostrzenia. S? to g?ównie osoby m?ode, mieszka?cy miast do 100 tys. Najwi?ksza grupa respondentów planuje sp?dzi? czas w w?skim gronie najbli?szych, ale bez seniorów, ze wzgl?du na podwy?szone ryzyko wynikaj?ce z zara?enia koronawirusem. Tak? deklaracj? z?o?y?a ponad po?owa mieszka?ców wsi oraz najwi?kszych miast.
Zbli?aj?ce si? ?wi?ta b?d? wyj?tkowe i nietypowe. Z jednej strony st?sknili?my si? za bliskimi, z drugiej – obawiamy si? o ich zdrowie i ?ycie. Z naszych bada? wynika, ?e apele ekspertów zdobywaj? pos?uch i chocia? to trudne, du?a grupa Polaków we?mie pod uwag? zalecenia zwi?zane z dystansem spo?ecznym. - Anna Podkowi?ska, Dyrektor Generalna Everli
Kolacja wigilijna – jak przebiegnie w tym roku?
Z tego powodu, co pi?ty respondent pierwszy raz w ?yciu przygotuje samodzielnie kolacj? wigilijn?. Co trzecia osoba zdecydowa?a si? podej?? do sprawy zgodnie z tradycj? i postawi? na stole 12 da?. I chocia? blisko po?owa Polaków, równie? zgodnie z tradycj?, pojedzie do sklepów i samodzielnie wybierze wszystkie sk?adniki, to blisko 42 proc. przynajmniej cz??? zakupów zrobi on-line. Z osób, które zdecyduj? si? kupowa? za pomoc? strony www lub aplikacji: blisko 2/3 zamówi w ten sposób tylko cz??? produktów, ¼ – po?ow?, a co dziesi?ty kupuj?cy on-line wybierze wszystkie produkty bez wychodzenia z domu.
Na ?wi?ta najch?tniej kupimy przez Internet: produkty suche typu m?ka i cukier (w 37,7 proc. zamówie?), wod? i napoje (w 35,5 proc.) oraz olej, majonez i sosy (w 32,4 proc.). W?ród produktów, które mniej ch?tnie kupimy on-line s? ryby (w 11,7 proc.) i ?wie?e mi?so (11,5 proc).
W pozosta?ej cz??ci roku, czyli na co dzie?, nasi klienci coraz ch?tniej kupuj? on-line produkty ?wie?e, jak mi?so, ryby czy w?dliny, a tak?e owoce i warzywa – jest to tendencja, któr? zauwa?amy od d?u?szego czasu. Bierze si? to z faktu, ?e w naszym modelu za zakupy odpowiada szoper, który wybiera w sklepie najlepsze dost?pne produkty, a potem zawozi je klientowi. Poniewa? zakupy s? op?acane wcze?niej kart?, a nasi pracownicy zachowuj? dystans, przy odbiorze zamówienia nie dochodzi do bezpo?redniego kontaktu, a ca?o?? transakcji jest nie tylko bezpieczna, ale równie? pozbawiona stania w kolejkach i d?wigania ci??arów. - Anna Podkowi?ska, Dyrektor Generalna Everli
Kupno prezentów – online, stacjonarnie, a mo?e wcale?
A co z prezentami? 35 proc. Polaków zamówi je przez Internet, a cz??? wybierze w sklepie. Ponad ¼ Polaków kupi je wy??cznie online, z kolei 19 proc. stacjonarnie. Jednak a? 12 proc. osób nie planuje w tym roku kupowa? prezentów.
- Badanie planów ?wi?tecznych Polaków powsta?o na zlecenie Everli.pl i zosta?o zrealizowane przez instytutu badawczy SW Research na grupie 1002 ankietowanych w terminie 24-27 listopada 2020 r.