M?ode pokolenie z nowym podej?ciem do pracy, masowa rezygnacja z pracy specjalistów, fala wypalenia zawodowego pracowników. – Je?li pracodawca b?dzie chcia? zatrzyma? pracowników, ju? teraz powinien zacz?? planowa? zmiany w zarz?dzaniu firm?. W nowoczesnym zarz?dzaniu mówi si? dzi? o poj?ciu Management 3.0. – komentuje Natalia Gozdowska ekspertka ds. rozwoju kompetencji mened?erskich z Altkom Akademii.
A? 80 proc. wykwalifikowanych pracowników my?li o zmianie pracy – wynika z raportu Deloitte „Od fali odej?? do fali zmian”. 65 proc. aktywnych zawodowo Polaków skar?y si? na symptomy wypalenia zawodowego, wynika z badania UceResearch i Syno Poland dla platformy ePsycholodzy.pl. Podnoszenie wynagrodze? nie wystarczy, aby zatrzyma? pracowników. W zatrzymaniu pracowników pomagaj? zasady nowoczesnego zarz?dzania, tzw. Management 3.0. Najwa?niejsze kompetencje wspó?czesnego managera to Agile (zwinno??) oraz empatia.
Coraz wi?cej aktywnych zawodowo Polaków skar?y si? na wypalenie zawodowe. Równocze?nie na rynek pracy wkraczaj? w?a?nie przedstawiciele pokolenia Z, którzy maj? zdecydowanie wi?ksz? ?wiadomo?? tego, jak pracuj? ich rówie?nicy w Europie i nie zamierzaj? powtarza? zachowa? swoich rodziców – praca ma by? dla nich, a nie oni dla pracy. Je?li ju? teraz firmy nie wprowadz? zmian w zarz?dzaniu zespo?em, mog? mie? du?y problem z zatrzymaniem obecnych i byciem atrakcyjnym pracodawc? dla nowych pracowników. Mo?na to osi?gn?? m.in. dzi?ki nowoczesnemu, ?wiadomemu zarz?dzaniu zespo?em.
Podnoszenie wynagrodze? nie wystarczy
W obecnych czasach wy?sza pensja to zaledwie pó??rodek. Dla m?odych pracowników i pokolenia Z, które jest coraz bardziej aktywne na rynku pracy, praca przede wszystkim musi mie? sens i dostarcza? im satysfakcj?. Istotny jest dla nich rozwój zawodowy, elastyczny czas pracy, ubezpieczenie zdrowotne oraz docenianie, które równie? jest wa?n? umiej?tno?ci? lidera zespo?u przy przekazywaniu feedbacku. Z badania “Indeks Doceniania” wynika, ?e a? 91% uczestników chcia?oby otrzymywa? wi?cej informacji zwrotnych na temat tego, jak jest postrzegany ich wk?ad w osi?gni?ty rezultat. Warto przekazywa? takie informacje, tak aby ka?dy pracownik wiedzia?, co zrobi? dobrze, a gdzie powinien by? si? bardziej przy?o?y?, poniewa? przyniesie to dobre efekty dla ca?ego zespo?u.
– Je?li pracodawca b?dzie chcia? zbudowa? trwa?y zespó? i nie straci? pracowników, to ju? dzi? powinien zacz?? planowa? zmiany w zarz?dzaniu firm?.?W nowoczesnym zarz?dzaniu mówi si? dzi? o poj?ciu Management 3.0. Chodzi w nim o usprawnianie procesów i sposobu pracy – razem z pracownikami – mówi Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji mened?erskich w Altkom Akademii.
Menad?erowie musz? nauczy? si? nowoczesnego zarz?dzania
Nowy sposób zarz?dzania zespo?em to przede wszystkim zrozumienie nowego pokolenia wchodz?cego na rynek, co prze?o?y si? równie? na obecnych pracowników. Jedn? z najwa?niejszych kompetencji nowoczesnego menad?era jest empatia, która wpisuje si? w Management 3.0.
– Prze?o?ony nie ma delegowa?, kontrolowa? i rozlicza?. Jest mentorem, ale takim, który sam równie? uczy si? od pracowników – komentuje Natalia Gozdowska. Wed?ug raportu OLX Praca „Prognozy przysz?o?ci. Know-how 2021” empatia wskazywana jest jako kompetencja przysz?o?ci, m.in. dlatego, ?e jako jedna z nielicznych nie mo?e by? zast?piona przez sztuczn? inteligencj?. Z kolei “Businessolver, State of Workplace Empathy, Executive Summary 2017-2021” pokazuje, ?e zdaniem 82 proc. CEO empatia w organizacji prowadzi do lepszych wyników biznesowych, a ponad 90 proc. pracowników, CEO oraz specjalistów HR uwa?a, ?e w organizacji wa?ne jest okazywanie empatii.?Empatyczny lider jest w stanie motywowa? i inspirowa? reszt? swojej grupy w pracy.
Takie podej?cie przyci?gnie nowych pracowników do firmy, ale równie? pomo?e zapobiec wypaleniu zawodowego obecnych. W modelu Management 3.0 liczy si? docenianie podw?adnych oraz zarz?dzanie poprzez ich mocne strony. W tym przypadku przydaje si? zdolno?? mened?era do zwinno?ci (Agile) w rozpoznaniu, w czym dany pracownik jest dobry. To w?a?nie mocne strony powinien pomóc mu rozwija?.
Work-life balance
Wed?ug raportu „Aktualny model pracy w firmach a system pracy work-life fit”, przygotowanego przez SW Research na zlecenie platformy rekrutacyjnej Talent Place, jedynie 10 proc. firm daje swoim pracownikom wybór, czy chc? pracowa? stacjonarnie, hybrydowo czy zdalnie. Dzisiejsi pracownicy ceni? sobie zdrowie psychiczne i balans mi?dzy prac? a domem. Pandemia bardzo mocno uderzy?a w poczucie bezpiecze?stwa i kondycj? mentaln? ludzi. Dlatego stworzenie atrakcyjnych warunków pracy i wprowadzanie praktyk work-life balance to wyzwanie dla ka?dego pracodawcy. Do praktyk koncepcji work-life balance zaliczy? mo?na:
- elastyczne godziny pracy
- mo?liwo?? pracy zdalnej
- korzystanie z urlopów wypoczynkowych
- udogodnienia dla rodziców
Wprowadzenie praktyk work-life balance jest korzystne dla firm, poniewa? zmniejsza rotacj? oraz zwi?ksza efektywno?? pracowników. Ten trend widoczny ju? jest w korporacjach, które zmieniaj? model zarz?dzania. – Je?li chce si? kreowa? pozytywny wizerunek firmy, na pewno trzeba skorzysta? z nowoczesnych rozwi?za? mened?erskich. Im szybciej firmy zaczn? wdra?a? metody Management 3.0, tym wi?ksz? b?d? mia?y szans? na zatrzymanie pracowników – mówi Natalia Gozdowska.