Co ??czy sezon grypy z sezonem wyprzeda?y?

Newsroom BrandsIT
7 Min

Pierwszy tydzie? stycznia to w przychodniach dwukrotnie wi?cej zg?oszonych przypadków grypy i infekcji ni? w poprzedzaj?cym go ostatnim tygodniu grudnia. Podobnie zwi?kszone ob?o?enie notuj? sklepy internetowe podczas Black Friday czy systemy urz?dów skarbowych w ostatnich dniach sk?adania deklaracji podatkowych np. PIT-37. Te przyk?ady, cho? z ró?nych dziedzin, maj? ze sob? wiele wspólnego. Powoduj? wi?ksze obci??enie serwerów, na których dzia?aj? m.in. sklepy internetowe czy aplikacje przyjmuj?ce zeznania podatkowe. I cho? gor?cy czas powtarza si? co roku, to wci?? mamy do czynienia z „niespodziewanymi” awariami systemów, generuj?cymi niepotrzebny stres oraz straty.

Zawodno?? generuje straty

Przetwarzamy obecnie najwi?ksz? ilo?? danych w historii, a tempo, z jakim przybywa informacji, wci?? przy?piesza. Dane s? wsz?dzie, a zaawansowane systemy ich przetwarzania towarzysz? nam cz??ciej, ni? si? tego spodziewamy. W domu, w pracy, w przychodni, podczas za?atwiania spraw urz?dowych, na uczelni, w bibliotece czy w samochodzie… Wed?ug prognoz IDC, do 2025 roku ilo?? danych na ?wiecie ma si?gn?? pu?apu 150 zetabajtów, czyli a? 10 razy wi?cej ni? jeszcze w 2016 roku. Rosn?ca ilo?? danych to wyzwanie dla wszystkich.

Niezale?nie od tego czy chodzi o sklep internetowy, e-banking, systemy rezerwacji hotelowych czy aplikacj? do przechowywania zdj?? RTG, potrzebne s? rozwi?zania niezawodne i zarazem elastyczne. Nie zawsze jednak chodzi wy??cznie o jako?? ?wiadczonych us?ug. Obok rosn?cych apetytów klientów, pojawiaj? si? bowiem te? nowe wymogi dotycz?ce przetwarzania informacji i nale?ytego ich przechowywania. Niedope?nienie w tym wzgl?dzie mo?e doprowadzi? do bole?nie odczuwalnych konsekwencji – np. kar finansowych, ale tak?e strat wizerunkowych. Wygrywaj? ci, którzy gwarantuj? niezawodno?? i bezpiecze?stwo – mówi Robert Paszkiewicz, dyrektor sprzeda?y i marketingu w OVHcloud w Polsce.

I cho? w przypadku mniejszych firm Black Friday mo?e bowiem wygenerowa? nawet 30 proc. rocznego przychodu, do jak du?ych strat mo?e doprowadzi? brak optymalnych i elastycznych rozwi?za? w ?wietle sezonowego zwi?kszonego obci??enia infrastruktury, pokazuj? nie tylko przyk?ady e-sklepów. Traci? mog? tak?e instytucje pa?stwowe. W trakcie wakacji w 2018 roku kolejki spowodowane r?cznym poborem op?at na bramkach przed wjazdem na autostrad?, wielokrotnie przyczyni?y si? do powstania kilometrowych korków. Finalnie wymusi?y one otwarcie bramek na A1 i bezp?atny przejazd autostrad?. Ca?a ta operacja kosztowa?a bud?et pa?stwa 50 milionów z?otych. Takich przyk?adów jest niestety wi?cej.

Kto skaluje, ten ?yje

Wydolno?? infrastruktur IT uczelni wy?szych regularnie testuj? studenci przy okazji zapisów online na zaj?cia. Cykliczne k?opoty zwi?zane z rejestracj? nie wp?ywaj? zasadniczo na zarobkowanie szkó? wy?szych. Problem przeci??enia infrastruktur IT dotyczy jednak tak?e podmiotów, dla których sprawna obs?uga klientów to podstawa dzia?alno?ci. Przyk?adów nie trzeba daleko szuka?. W 2017 roku w trakcie tzw. Czarnego Pi?tku, polskie e-sklepy odnotowa?y przeci?tnie ok. 30 proc. wi?kszy ruch i siedmiokrotnie wi?cej transakcji ni? w ka?dy inny, zwyk?y pi?tek listopada, podaje Gemius. To wystarczy?o, ?eby serwery sklepów najch?tniej odwiedzanych, np. z zabawkami, i RTV albo prowadz?cych intensywne dzia?ania promocyjne – uleg?y przeci??eniom i – w efekcie – uniemo?liwi?y klientom zrealizowanie zakupów. By?a to wyra?na lekcja dla ca?ej bran?y.

Dok?adnie rok pó?niej jednak – w 2018 roku – problem z wydajno?ci? dotkn?? jeden z wi?kszych polskich e-sklepów z elektronik?. W wyniku szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej, cieszy? si? on w tym roku tak du?? popularno?ci? w?ród internautów, ?e infrastruktura sklepu nie by?a w stanie wytrzyma? obci??enia i w najgorszych momentach strony produktów nie ?adowa?y si? wcale. W sytuacjach tego typu, do strat z tytu?u niezrealizowanych transakcji, bardzo cz?sto do??czaj? tak?e problemy wizerunkowe. Z?o?? spowodowan? problemami w trakcie zakupów, klienci wy?adowuj? bowiem na profilach firm w mediach spo?eczno?ciowych, zniech?caj?c tym samym innych potencjalnych klientów do danej marki.

Parafrazuj?c klasyka – trzy rzeczy s? pewne w ?yciu – ?mier?, podatki oraz awarie infrastruktury IT. S?k w tym, ?e do ka?dego z tych zjawisk mo?na si? zwykle zawczasu przygotowa? – dodaje Robert Paszkiewicz, OVHcloud Polska. – Co ??czy sezon grypy z sezonem wyprzeda?y? Do?? przewidywalny szczyt nat??enia zjawiska – zachorowa? lub sprzeda?y. M?drze zaprojektowana infrastruktura powinna poradzi? sobie z okresowo zwi?kszonym nat??eniem. Ma?o kto jednak chce utrzymywa? zwi?kszon? moc z nadziej?, ?e kiedy? si? przyda. Z perspektywy op?acalno?ci optymalne s? wi?c rozwi?zania umo?liwiaj?ce automatyczne skalowanie zasobów w razie potrzeby.

Zrób to dobrze

Aby nie traci? potencjalnych zysków, trzeba w pierwszej kolejno?ci przewidzie? nadej?cie zwi?kszonego zainteresowania i tak zaprojektowa? systemy, aby by?y w stanie obs?u?y? wszystkich zainteresowanych klientów. Inwestuj?c wi?c w marketing i promocj? swojej dzia?alno?ci internetowej, z drugiej strony firmy powinny upewni? si?, ?e strona sprzeda?owa b?dzie w stanie przyj?? ten wi?kszy ruch, wygenerowany przy pomocy dzia?a? marketingowych i pieni?dze skierowane na promocj? nie zostan? zmarnowane. Dobrym przyk?adem wspó?pracy marketingu oraz IT jest dzia?anie GOG.com. Ten polski dystrybutor i wydawca gier, musi umie? reagowa? na bie??ce potrzeby rynku i zwi?ksza? moce w trakcie promocji konkretnych gier.

Z chwil? startu promocji i wi???cym si? z tym zwi?kszeniem ruchu, nasze systemy w sposób automatyczny dodaj? dodatkowe zasoby w ramach chmury publicznej, dzi?ki czemu klienci bez przeszkód mog? pobiera? gry, a my p?acimy tylko za wykorzystane zasoby – mówi ?ukasz Buczy?ski, Head of IT w GOG Sp. z o.o.

Skalowalno?? w elastycznym modelu rozlicze?, w którym dodatkowe zasoby uruchamiane s? dopiero wraz ze zwi?kszeniem ruchu, a dodatkowe op?aty naliczane tylko za wykorzystane zasoby, mo?liwa jest do zrealizowania w?a?nie w ramach chmury obliczeniowej. Wystarczy odpowiednie zaprojektowanie systemu, tak by móg? korzysta? z najnowszych technologii.

Przeci?tny u?ytkownik, co ju? zbadano, nie ma w sobie wiele wyrozumia?o?ci – je?li strona e-sklepu nie za?aduje si? od razu po wywo?aniu adresu, zwykle opuszcza j? w ci?gu sekundy. Podobnie jak e-klient dzia?aj? algorytmy wyszukiwarek, które premiuj? strony ?aduj?ce si? szybciej, pozycjonuj?c je wy?ej, na bardziej widocznych miejscach. Straty wynikaj?ce ze ?le dobranej infrastrukturze s? wi?c nie tylko wymierne, ale i wielowymiarowe. Sprawnie dzia?aj?ca infrastruktura jest za? tym, co Amerykanie okre?laj? jako czynnik „make it or break it”, czyli element krytyczny na gor?cy czas, który mo?na zaplanowa? wcze?niej.

Udostępnij