Co mo?e zrobi? wspó?czesny pracodawca, by kandydaci powiedzieli „tak”?

Klaudia Ciesielska
4 Min

Elastyczny czas pracy oraz mo?liwo?? pracy zdalnej staj? si? priorytetowe przy wyborze miejsca zatrudnienia. To jednak nie wystarcza milenialsom. Nie pogardz? darmowymi obiadami, karnetem na si?owni? i ch?tnie pozwol?, by pracodawca odwozi? ich rzeczy do pralni.

W?a?ciciele ma?ych firm coraz cz??ciej maj? trudno?ci z zape?nieniem etatów. Zesz?oroczny raport National Federation of Independent Businesses (“March 2017 Report: Small Business Optimism Index”) pokaza?, ?e ameryka?ski rynek pracy jeszcze nigdy w 43-letniej historii tego badania nie by? tak ciasny jak obecnie. 17 proc. ma?ych firm wymienia znalezienie wykwalifikowanej kadry jako najwi?kszy problem przedsi?biorstwa, a 32 proc. przyzna?o, ?e nie uda?o im si? na czas znale?? pracowników na wolne stanowisko. To wi?cej ni? kiedykolwiek w historii badania. Problem ten, znany od pewnego czasu w krajach zachodnich, staje si? coraz bardziej odczuwalny w Polsce.

Co mo?e zrobi? pracodawca?

Wed?ug badania NFIB w odpowiedzi na niedobór pracowników 26 proc. w?a?cicieli ma?ych firm podnios?o wynagrodzenia, by zatrzyma? w organizacji warto?ciowe osoby o dobrych kwalifikacjach. Wielu z nich próbowa?o równie? zwi?ksza? atrakcyjno?? stanowiska, oferuj?c elastyczny czas pracy oraz mo?liwo?? pracy zdalnej, które staj? si? jednym z priorytetów przy wyborze miejsca zatrudnienia. Badanie Justworks dowiod?o, ?e 52 proc. pracowników jest gotowych przyj?? mniej p?atn? posad?, je?li w zamian otrzyma wy?szy stopie? elastyczno?ci.

Czego pragn? pracownicy?

Wiadomo ju?, ?e wynagrodzenie i elastyczne warunki zatrudnienia s? wa?ne. Raport Deloitte pokazuje jednak, ?e osoby nale??ce do grupy milenialsów zwracaj? równie? uwag? na wiele innych czynników, rozwa?aj?c oferty pracy. S? to m.in.:

  • Równowaga mi?dzy prac? a ?yciem prywatnym
  • Mo?liwo?ci awansu, zostania liderem
  • Poczucie sensu wykonywanej pracy
  • Atrakcyjne szkolenia zawodowe

Wy?cig na benefity

Musz?c konkurowa? o utalentowanych pracowników, firmy wykazuj? coraz wi?ksz? kreatywno?? je?li chodzi o dodatkowe korzy?ci. Robert Half Company przygotowa?a list? mile widzianych benefitów, które wielu pracodawców proponuje, chc?c wyró?ni? si? na tle innych firm. Znalaz?y si? w?ród nich:

  • Biurowe programy zdrowotne – w ich sk?ad mo?e wchodzi? wszystko, pocz?wszy od karnetów na si?owni? i lekcji jogi, a? po program bezp?atnych bada?.
  • Darmowe jedzenie – posi?ki w miejscu pracy mog? przynie?? korzy?? zarówno pracownikom, jak i pracodawcy. Ograniczenie ilo?ci wyj?? na zakupy lub lunche na mie?cie mo?e zwi?kszy? produktywno??.
  • Obs?uga konsjer?a – dzi?ki takim us?ugom pracownikom ?atwiej jest osi?gn?? równowag? miedzy prac? a ?yciem prywatnym. Oddawanie rzeczy do pralni, za?atwianie sprawunków czy oddawanie samochodu do warsztatu pozwalaj? pracownikom zaoszcz?dzi? wiele czasu.
  • Zwrot kosztów dojazdu i op?at parkingowych – firmy pokrywaj? w ca?o?ci lub cz??ciowo wydatki na komunikacj? miejsk?, op?aty za autostrad? czy parking, by zach?ci? pracowników, którzy musz? doje?d?a? do pracy.

Technologie na miar? milenialsów

Technologia sta?a si? cz??ci? codziennego ?ycia pokolenia milenialsów. Oni nie pytaj? o odpowiednie urz?dzenia do pracy – oni ich oczekuj?. Dopasowanie narz?dzi do indywidualnego stylu staje si? coraz wa?niejsze, je?li chcemy pozyskiwa? utalentowanych pracowników nale??cych do tej grupy. Milenialsi oczekuj? rozwi?za?, dzi?ki którym b?d? mogli efektywnie pracowa? równie? poza biurem – urz?dze? mobilnych, funkcjonalnych aplikacji, bezprzewodowych s?uchawek. Takich, które nie tylko dobrze dzia?aj? lecz tak?e atrakcyjnie wygl?daj?. Najlepiej, gdyby pracodawca pozwoli? na samodzielny wybór tych, które najbardziej im odpowiadaj?.

Ma?e firmy staj? wi?c przed konieczno?ci? dopasowania si? do zmieniaj?cych si? wymaga? wspó?czesnego rynku pracy, na którym warto?ciowi pracownicy mog? przebiera? w atrakcyjnych ofertach. Musz? te? zda? sobie spraw?, ?e oczekiwania tych ostatnich sta?y si? znacznie bardziej z?o?one.

Udostępnij
Redaktor Brandsit