Co nap?dza rynek wart 50 miliardów USD?

Newsroom BrandsIT
6 Min
casino, kasyno, rynek hazardu

Globalny rynek gier losowych i rozrywki online jest wart 50 miliardów USD. Hazard online wszed? do mainstreamu – granie odpowiada za 11 proc. ca?ego ruchu w internecie. Rozwój nap?dzaj? oczekiwania konsumentów, nowe technologie i rosn?ca potrzeba bezpiecze?stwa. Zmiany prawne w poszczególnych krajach maj? dostosowa? legislacj? do nowych wyzwa?.

?wiatowa bran?a gier hazardowych online w ostatnich latach rozwija si? bardzo szybko – wed?ug szacunków ekspertów rynek w 2011 roku by? wart ok. 30 miliardów USD, tymczasem w 2018 ju? 50 miliardów USD. Analizy prognozuj? jego dalszy dynamiczny wzrost i przekroczenie do ko?ca 2020 roku granicy 60 miliardów USD, a do 2023 roku nawet 74 miliardów USD – przy prognozowanym wzro?cie na poziomie prawie 9,7 proc. rocznie.

Gry  ju? dawno wysz?y z kasyn i zadomowi?y si? w g?ównym nurcie rozrywki – zw?aszcza tej online. Szacuje si? ?e nawet 11 proc. ca?ego ruchu w internecie zwi?zane jest z graniem i zak?adami, ?atwo mo?na wyobrazi? sobie skal? bran?y. Warto zw?aszcza zwróci? uwag? na sektor kasyn online, który w 2016 roku by? odpowiedzialny za 27 proc. rynku – zaznacza James Newman z Playtech, globalnego lidera w zakresie dostarczania rozwi?za? dla rozrywki w sieci.

Jak wynika z danych Playtech sektor kasyn online na ?wiecie pod koniec 2018 roku by? wart 12,2 miliarda EUR (w 2015 roku – 9 miliardów EUR). Najwi?kszym rynkiem jest Europa – wartym 7,8 miliarda EUR w 2018 roku. Wed?ug bran?owych szacunków w Polsce hazard w sieci w 2018 roku by? wart EUR 1,428 miliarda EUR.

Co nap?dza wzrost?

Po pierwsze i najwa?niejsze – ludzie.

Gra sta?a si? ?atwiejsza i bardziej dost?pna dla coraz szerszego grona odbiorców. To podobna droga, jak? wcze?niej przesz?y takie sposoby sp?dzania wolnego czasu jak telewizja, radio czy cho?by darmowe gry online z systemem ukrytych mikrop?atno?ci.

Ad imageAd image

Po drugie – technologia.

G?ówne trendy, które aktualnie kszta?tuj? rynek to:

– Gry i rzeczywisto?? wirtualna – innowacje zmieniaj? sposób, w jaki odbieramy gry. Pierwsi dostawcy ju? oferuj? rozwi?zania VR do tworzenia bardziej realistycznych do?wiadcze?, a tak?e oferuj? mo?liwo?? grania w wirtualnych kasynach online na ?ywo. Dodatkowo, firmy wykorzystuj? uczenie maszynowe do personalizacji i ulepszenia do?wiadcze? ka?dego gracza.

– Mobile – dzi?ki wykorzystaniu powszechno?ci urz?dze? mobilnych i tworzeniu dedykowanych aplikacji nowe rodzaje gier sprawiaj?, ?e bran?a jest bardziej otwarta i interesuj?ca dla ró?nych grup konsumentów.

– Grywalizacja – dostawcy oprogramowania k?ad? coraz wi?kszy nacisk na budowanie do?wiadcze? graczy i tworz? mechanizmy zbierania punktów, zdobywania nowych poziomów lub odkrywania kolejnych mo?liwo?ci w ramach rozgrywki. Wa?nym elementem jest równie? wykorzystanie nawi?za? do kultury masowej (np. superbohaterów lub ulubionych postaci z filmów).

– SSBT (Self Service Betting Terminals) – terminale samoobs?ugowe maj?ce przenie?? do?wiadczenia z sieci do punktów sprzeda?y. Przyk?adem mog? by? rozwi?zania oferowane przez Playtech BGT Sports, które pozwoli?y firmie zdoby? 95 proc. udzia?ów na najwi?kszym rynku w Europie – w Wielkiej Brytanii.

Po trzecie – bezpiecze?stwo.

Warto?? rynku i kwestie zwi?zane z bezpiecze?stwem graczy wymog?y zmiany, które powoduj? ?e internet sta? si? najbezpieczniejszym miejscem do grania. Ochrona klientów zale?y od dwóch czynników: odpowiednich rozwi?za? technologicznych i prawnych.

Na rynku dost?pne s? specjalistyczne narz?dzia, które pozwalaj? na wczesnym etapie wychwyci? osoby graj?ce w niebezpieczny sposób i wspieraj? procesy przeciwdzia?ania uzale?nieniom. Dowodem na konieczno?? ich zastosowania mo?e by? kara w wysoko?ci 2 milionów funtów na?o?ona w Wielkiej Brytanii na firm?, która nie zareagowa?a na czas maj?c do czynienia z osob? graj?c? w sposób niebezpieczny. Przyk?adem takiego rozwi?zania mo?e by? BetBuddy.

Technologie to g?ówna si?a nap?dowa rozwoju rynku tak?e w Polsce. Wida? to na przyk?adzie segmentu kasyn internetowych i uruchomionego w zesz?ym roku oficjalnego legalnego kasyna pod auspicjami Totalizatora Sportowego – pierwszego miejsca, w którym Polacy mog? w pe?ni bezpiecznie i zgodnie z prawem zagra? w sieci – zaznacza Tomasz Mogi?a z Playtech.

Prawo w pogoni za wirtualnym asem

W zakresie legislacji przepisy ju? zaczynaj? si? zmienia? na dojrza?ych rynkach. Jest to szczególnie widoczne w zakresie grania w sieci, gdzie rozwój technologiczny cz?sto wyprzedza uregulowania prawne. Mo?e to prowadzi? do sytuacji, w których przepisy negatywnie wp?ywaj? na do?wiadczenia z gier lub nawet w po?redni sposób wspieraj? podmioty dzia?aj?ce nielegalnie.

?wiat rozrywki online b?dzie si? dalej intensywnie rozwija?, cho? w ró?nym tempie w zale?no?ci od regionu.  Patrz?c w skali globalnej dzi?ki wykorzystaniu poziomowi absorpcji nowych technologii i liczbie ludno?ci Azja jest kluczowym obszarem. Wskaza?bym Ameryk? ?aci?sk?, ze wzgl?du na silne zakorzenienie sportu w kulturze, a tak?e Afryk?. Widzimy te? ogromny potencja? w krajach Europy ?rodkowej i Wschodniej – oczywi?cie uwa?nie przygl?damy si? Polsce, ale obserwujemy te? planowane zmiany prawne w Czechach, na S?owacji czy Bia?orusi – mówi James Newman z Playtech.

W Polsce monopol na ?wiadczenie us?ug zwi?zanych z hazardem online w Polsce ma Totalizator Sportowy. Spó?ka zosta?a wskazana przez Ministerstwo Finansów jako jedyny legalny podmiot, który posiada mo?liwo?? urz?dzania i prowadzenia dzia?alno?ci w zakresie prowadzenia kasyna online. Po zmianie przepisów, m.in. w zakresie mo?liwo?ci gier hazardowych online – urz?dzania, z wyj?tkiem zak?adów wzajemnych i loterii promocyjnych, zosta?y obj?te monopolem pa?stwa.

H2 Gambling Capital
Udostępnij