Co nas najbardziej w pracy?

Klaudia Ciesielska
6 Min

Ponad po?owa (55 proc.) pracowników z Generacji Z, czyli m?odych ludzi urodzonych po 1995 roku, oraz 56 proc. Milenialsów twierdzi, ?e chce pracowa? w biurach typu open space (otwarta przestrze? biurowa), pomimo zwi?zanych z tym zak?óce?. Wynika tak z nowego badania przeprowadzonego przez Future Workplace na zlecenie firmy Plantronics, Inc. (Obecnie Poly). Wyniki pokazuj?, jak cztery pokolenia znajduj?ce obecnie si? na rynku pracy my?l? dzi? o swoim ?rodowisku pracy, w tym o tym co nap?dza ich produktywno??, jak funkcjonuj? w biurze i jak radz? sobie z rozpraszaniem uwagi.

Kiedy zastanawiamy si?, ile ró?nych stylów pracy i ró?nych pokole? jest rzuconych razem w jedno miejsce, nic dziwnego, ?e prawie wszyscy mówi? o rozpraszaniu uwagi w pracy – powiedzia?a Amy Barzdukas, CMO oraz Executive Vice President w Poly. – Równie oczywiste jest, ?e odpowiednie po??czenie technologii i przyjaznego otoczenia mo?e u?atwi? koncentracj? i poprawi? wydajno?? – i o to w?a?nie prosz? pracownicy.

G?ówne tezy raportu:

Ludzie w ka?dym wieku uwielbiaj? pracowa? w biurach – gdyby tylko nie musieli znosi? ha?a?liwych wspó?pracowników.

  • Prawie wszyscy (99 proc.) pracownicy zg?aszaj?, ?e s? rozpraszani podczas pracy.
  • Ponad po?owa z nich twierdzi, ?e z powodu ha?asu ma problemy z prowadzeniem rozmów telefonicznych (51 proc.) oraz utrudnia on im koncentracj? (48 proc.).
  • Winni s? wspó?pracownicy: dla 76 proc. wszystkich ankietowanych najwi?kszym „rozpraszaczem” s? rozmawiaj?cy zbyt g?o?no przez telefon, a dla 65 proc. koledzy i kole?anki dyskutuj?cy mi?dzy sob?.
  • 93 proc. odczuwa frustracj?, przynajmniej sporadycznie, z powodu rozproszenia uwagi podczas rozmowy telefonicznej lub wideo.

A jednak Generacja Z i Milenialsi nadal preferuj?  biura typu open space. Wynika to prawdopodobnie z ich lepszego dostosowania do pracy w ha?a?liwym ?rodowisku i wi?kszej ch?ci do wspó?pracy z innymi pracownikami. Po?owa pracowników woli prac? w open space, a im m?odsi, tym bardziej preferuj? taki uk?ad – 55 proc. pracowników z Generacji Z  i 56 proc. Milenialsów preferuje biura otwarte w porównaniu z 47 proc. z Generacji X (osoby urodzone pomi?dzy latami 1965 – 1980) i 38 proc. z pokolenia powojennego wy?u. Ponad po?owa badanych z grupy Generacji Z (52 proc.) twierdzi, ?e s? najbardziej produktywni, gdy pracuj? w g?o?nym otoczeniu lub gdy maj? mo?liwo?? rozmawiania. 60 proc. wy?u powojennego twierdzi, ?e s? najbardziej produktywni, gdy jest cicho. Dwadzie?cia procent Generacji Z sp?dza co najmniej po?ow? dnia na rozmowach telefonicznych, wideo lub grupowych, podczas gdy w ten sposób dzia?a tylko 7 proc. najstarszych pracowników.

Obecnie miliony ludzi z Generacji Z wchodzi na rynek pracy na ca?ym ?wiecie, a nasze badania wykaza?y, ?e ich style pracy ró?ni? si? znacznie w porównaniu z poprzednimi pokoleniami – powiedzia?a Jeanne Meister, za?o?ycielka Future Workplace. – Obecnie cztery pokolenia pracuj? pod jednym dachem, co zmusza firmy do ponownego rozwa?enia tradycyjnych definicji tego, co tworzy produktywne ?rodowisko biurowe i jak ich pracownicy mog? najlepiej ze sob? wspó?pracowa?.

W porównaniu z ich starszymi kolegami i kole?ankami Generacja Z i Millenialsi s? w stanie lepiej radzi? sobie z rozpraszaniem uwagi.

  • 35 proc. Generacji Z u?ywa s?uchawek, aby poradzi? sobie z ha?asem, podczas gdy tylko 16 proc.  najstarszych pracowników robi to samo.
  • Czterech na dziesi?ciu milenialsów i „Zetek” przenosi si? do wygodnych przestrzeni, wyposa?onych w kanapy czy pufy. Przeciwnie robi pokolenie ich dziadków – pracuje g?ównie w przy biurku.
  • Trzy razy wi?cej pracowników z powojennego wy?u ni? tych z Generacji Z przyznaje, ?e nie radzi sobie z problemami ze skupieniem w biurze.

Co warte podkre?lenia, wyniki badania pokazuj?, ?e prawie trzy na cztery osoby pracowa?yby w biurze wi?cej – i by?yby bardziej produktywne – gdyby pracodawcy robili wi?cej w celu zmniejszenia rozproszenia uwagi w miejscu pracy, dzi?ki wspó?pracy mi?dzy dzia?em IT, HR i administracj? budynku.

9 na 10 respondentów twierdzi, ?e ha?as podczas rozmów telefonicznych frustruje ich, a wi?kszo?? pracowników uczestnicz?cych w rozmowach telefonicznych i wideokonferencjach mówi, ?e rozproszenie mo?na zminimalizowa? dzi?ki nowej technologii (56 proc.) i eliminacji ha?asu t?a (56 proc.). Ponad po?owa pracowników twierdzi, ?e ich firma mo?e zredukowa? problemy ze skupieniem poprzez ustanowienie cichych stref, ustalenie wytycznych dotycz?cych odpowiedniego poziomu ha?asu i zmian? uk?adu biura.

Metodologia badawcza
Wyniki bada? s? oparte na globalnym badaniu przeprowadzonym przez agencj? Savanta w USA, Kanadzie, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Chinach, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i Indiach w dniach 18-26 marca 2019 roku. W ramach tego badania 5150 respondentów zadano ogólne pytania dotycz?ce ich pracy w biurze oraz korzy?ci i problemów z niej wynikaj?cych . Badanie by?o skierowane do pracowników, którzy pracuj? co najmniej trzy dni w korporacyjnym ?rodowisku biurowym i w organizacjach ró?nej wielko?ci. Wszyscy ankietowani przeszli proces podwójnego procesu weryfikacji (opt-in) i otrzymali ?rednio 300 punktów przed wzi?ciem udzia?u w ankietach.
Udostępnij
Redaktor Brandsit