Ch?tniej z cyfrowych rozwi?za? korzystaj? kobiety, a co czwarty Polak deklaruje, ?e jest zaawansowany technologicznie. To niektóre wnioski z opublikowanego w?a?nie raportu „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwa? etycznych zwi?zanych z rozwojem technologii”.
Dane potwierdzaj?, ?e najbardziej lubimy rozwi?zania, które ju? znamy. W?ród najcz??ciej wykorzystywanych przez konsumentów zastosowa? technologicznych znalaz?y si?: zakupy online (85%), e-mail jako narz?dzie komunikacji (84%), bankowo?? internetowa, w tym mobilna (79%) oraz komunikatory wykorzystywane w celach prywatnych (78%) i media spo?eczno?ciowe (77%). Co pi?ty badany deklaruje, ?e wie sporo o 5G i sztucznej inteligencji (22%), 35% interesowa?o si? zabezpieczeniami biometrycznymi. 2/3 przyznaje, ?e jedynie s?ysza?o o autonomicznych pojazdach czy zastosowaniach robotów w przemy?le. A? 62% nigdy nie spotka?o si? z poj?ciem blockchain.
Polki ch?tnie korzystaj? z technologii, ale s? ostro?ne
Polki wyprzedzaj? m?sk? cz??? spo?ecze?stwa w robieniu zakupów online (88% : 82%), bankowo?ci internetowej (82% : 76%) czy komunikatorów internetowych w celach prywatnych (83% : 74%). Bij? te? na g?ow? Polaków w korzystaniu z mediów spo?eczno?ciowych (85% : 69%) – wymienia dr Dominika Kaczorowska-Spychalska. Du?o bardziej s? te? zainteresowane poradami medycznymi online i szeroko rozumianymi us?ugami w zakresie telemedycyny, na które wskaza?a co czwarta respondentka w tej grupie.
M??czy?ni wykazuj? wi?ksze zainteresowanie zakupem ubezpiecze? online, rozwi?zaniami w zakresie smart home, stwarzaj?cymi mo?liwo?? sterowania poszczególnymi systemami i sprz?tami za po?rednictwem urz?dze? mobilnych oraz dronami. Panowie s? za to du?o bardziej przekonani, ?e znaj? si? na nowych technologiach. W takich zagadnieniach jak 5G, robotyzacja, pojazdy autonomiczne czy sztuczna inteligencja niemal dwa razy cz??ciej, w porównaniu do kobiet, uwa?aj? si? za znawców tematu.
Kobiety s? z kolei grup?, która du?o bardziej obawia si? nowych technologii – mówi dr Agata Rudnicka. Jest to te? grupa bardziej wra?liwa na kwestie zwi?zane z zarz?dzaniem danymi. Na przyk?ad wi?cej Polek ni? Polaków odczuwa obawy zwi?zane z wp?ywem fake newsów na nasz? rzeczywisto??.
Co czwarty Polak „zaawansowany technologicznie”
Jeden na czterech badanych deklaruje, ?e interesuje si? nowinkami ze ?wiata technologii, ch?tnie je testuje i korzysta z cyfrowych rozwi?za?. Ta grupa najcz??ciej korzysta?a z mediów spo?eczno?ciowych (83%), i rozwi?za? chmurowych (67%). Cz??ciej ni? pozosta?e si?ga?a te? po komunikatory internetowe w celach zawodowych (64%), rozwi?zania biometryczne (57%), inteligentne urz?dzenia monitoruj?ce stan zdrowia (smartwatche, opaski fitness itp.) (51%), ubezpieczenia online (47%) i rozmawia?a z chatbotami (43%). Ta grupa nieco cz??ciej ni? pozostali uczestnicy badania ufa naukowcom i odkryciom naukowym, na co zwraca uwag? dr hab. Janusz Reichel, prof. U?. Co ciekawe, ró?nica nie jest jednak zbyt du?a.
Etyczne dylematy technologii
Zrealizowane badanie szeroko przygl?da si? zagadnieniom etyki w kontek?cie cyfrowych technologii. Wskazuje, ?e u?ytkownicy technologii obawiaj? si? przede wszystkim o bezpiecze?stwo swoich danych i zasobów, które udost?pniaj? za jej pomoc? oraz o to, czy przekazywane dane b?d? wykorzystywane w?a?ciwie i zgodnie z ich zamierzeniami. Jednocze?nie, spora grupa badanych przyznaje, ?e chcia?aby mie? pewno??, ?e projektowane i uruchamiane rozwi?zania cyfrowe nie b?d? ich dyskryminowa?y. Dostrzegalna jest potrzeba wi?kszej przejrzysto?ci i otwarto?ci ze strony cyfrowych graczy. W?tpliwo?ci etyczne budz? przede wszystkimi manipulowanie informacjami (69% badanych), gromadzenie, agregowanie i handel danymi o zachowaniach online (63%) oraz ograniczenie prywatno?ci zwi?zane z rozwojem systemów monitoringu (58%).
Konkretne obawy etyczne dotycz?ce korzystania z nowoczesnych technologii najmocniej zg?asza grupa „zaawansowanych technologicznie”. Ponad 80% z nich uwa?a za niew?a?ciwe manipulowanie informacjami w Internecie, handel danymi czy monitorowanie ich aktywno?ci w sieci, np. w celu spersonalizowania reklam. Ponad 70% boi si? bycia manipulowanymi.
Wi?cej informacji o kondycji wiedzy i stosunku Polaków i Polek do nowych technologii mo?na znale?? w raporcie „Digital ethics – polscy konsumenci wobec wyzwa? etycznych zwi?zanych z rozwojem technologii”. Jest on efektem wspó?pracy Wydzia?u Zarz?dzania Uniwersytetu ?ódzkiego i Orange Polska i obejmuje wyniki bada? w czterech obszarach: wzorce moralne, znajomo?? i zakres korzystania z technologii, obawy oraz w?tpliwo?ci etyczne zwi?zane z technologi? a tak?e odpowiedzialno?? i bezpiecze?stwo w ?wiecie technologii.
Raport sta? si? ju? inspiracj? do szerszej debaty o tym jak konsumenci korzystaj? z technologii w kontek?cie standardów etycznych i czy poziom zaawansowania technologicznego jest w tym przypadku kluczowy. Efektem by?o m.in. webinarium „Digital ethics – konsument a technologie”, w ramach GovTech Festiwal.