YouTube, streaming filmów i muzyki, treści dla dorosłych i wiele więcej — nowy raport Kaspersky Lab ujawnia, co dzieci oglądały, czego słuchały, co kupowały i czego szukały online, gdy nie chodziły do szkoły. Dane wykorzystane w raporcie pochodzą z modułów kontroli rodzicielskiej wbudowanych w rozwiązania Kaspersky Lab.
Raport prezentuje anonimowe dane statystyczne dot. odwiedzanych stron (na komputerach PC i Mac) oraz wyszukiwanych treści (na komputerach PC i Mac oraz na urządzeniach mobilnych z systemem Android i iOS) w okresie od czerwca do połowy sierpnia 2018 r. Statystyki pochodzą z flagowych produktów firmy Kaspersky Lab, które posiadają włączony moduł kontroli rodzicielskiej, jak również z Kaspersky Safe Kids — oddzielnej usługi instalowanej w celu zapewnienia ochrony online dzieciom.
Tego lata dzieci częściej oglądały filmy i słuchały muzyki niż korzystały z mediów społecznościowych. Według badania młodzi użytkownicy spędzili najwięcej czasu, oglądając kanały w serwisie YouTube — w szczególności zwiększonym zainteresowaniem cieszył się youtuber PewDiePie. Dzieci oglądały również liczne seriale telewizyjne w serwisie Netflix, najmłodsi preferowali kanały Nickelodeon, Cartoon Network oraz Disney Channel, a w szczególności kreskówkę SpongeBob Kanciastoporty.
Jeśli chodzi o słuchanie muzyki, dzieci korzystały z serwisów strumieniowych takich jak Spotify, Soundcloud oraz iTunes, a najpopularniejszym gatunkiem muzycznym był rap. Tego lata w wyniku strzałów oddanych z jadącego samochodu zginął znany raper XXXTentacion. Zdarzenie to spowodowało wzrost liczby wyszukiwań informacji na temat jego śmierci. Jednocześnie muzyka tego twórcy odnotowała szczytową popularność pod względem odtwarzania — dzieci słuchały jego utworów częściej niż jakiegokolwiek innego artysty.
Dzieci zaczęły częściej odwiedzać strony informacyjne, w tym BBC, CNN oraz BuzzFeed. Sprawdzały również aktualności i wyniki meczy rozgrywanych w ramach Mistrzostw Świata FIFA w Piłce Nożnej 2018. Popularnością cieszyły się również gry online. Na całym świecie najmłodsi preferowali grę Fortnite, która wyprzedziła pod względem popularności inną popularną produkcję — PUBG.
Tego lata dzieci wykazywały również zainteresowanie ubraniami i urządzeniami mobilnymi. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, dużym zainteresowaniem wśród nieletnich cieszą się serwisy eBay, Amazon, Aliexpress, ASOS oraz H&M. Wśród najpopularniejszych marek znajdują się Nike, Adidas, Supreme, Gucci oraz Vans. Spośród wszystkich urządzeń mobilnych dzieci najczęściej wykazywały zainteresowanie iPhonem i Samsungiem Galaxy.
Należy zauważyć, że oprócz gier, filmów oraz muzyki dzieci często szukały stron internetowych zawierających treści dla dorosłych. W przypadku zablokowania takich stron przez rodziców próby te kończyły się niepowodzeniem.
Wśród dzieci dały się również zauważyć tego lata obawy o prywatność online, gdyż najmłodsi użytkownicy aktywnie szukali online wyszukiwarki DuckDuckGo oraz pytali o VPN. To pierwszy przypadek w historii, gdy Kaspersky Lab odnotował wzrost zainteresowania tym tematem wśród dzieci.
Uzyskane przez nas dane statystyczne wskazujÄ… na obecne zainteresowania dzieci i nastolatków na caÅ‚ym Å›wiecie. Zalecamy stosowanie produktów kontroli rodzicielskiej, nie tylko w celu zablokowania potencjalnie niebezpiecznych treÅ›ci, ale również po to, aby rodzice mogli na bieżąco zapoznawać siÄ™ z zainteresowaniami i pasjami swoich dzieci. Wiele programów, w tym te oferowane przez Kaspersky Lab, umożliwia rodzicom wglÄ…d w raporty dotyczÄ…ce aktywnoÅ›ci online ich dzieci. Naturalnie tego rodzaju raporty nie ujawniajÄ… prywatnych informacji. Uważamy, że wiedza na temat aktywnoÅ›ci online dzieci może sprzyjać lepszym relacjom rodzinnym, zachÄ™cajÄ…c do otwartego dialogu i zapobiegajÄ…c poważniejszym zagrożeniom, takim jak tzw. sexting czy cybernÄ™kanie — mówi Anna Larkina, ekspert ds. analizy zawartoÅ›ci internetowej, Kaspersky Lab. Â