Co pi?ty nastolatek na?ogowo korzysta z telefonu komórkowego, a ok. 25 proc. uwa?a si? za fonoholika. M?odzi ludzie s? cz?sto uzale?nieni od mediów spo?eczno?ciowych i prze?adowani informacjami. Jednocze?nie co trzeci z nich przyznaje, ?e jego rodzice nie wiedz?, w jaki sposób u?ywa on internetu i smartfona – wynika z badania Fundacji Dbam o Mój Z@si?g. Nadu?ywanie mediów cyfrowych i internetu zagra?a zdrowiu psychicznemu dzieci i budowanym przez nich relacjom mi?dzyludzkim. Instytucje publiczne, organizacje pozarz?dowe i biznes ??cz? si?y, aby chroni? m?odych u?ytkowników przed zagro?eniami w sieci.
Troska o dzieci powinna obejmowa? ?wiat wirtualny na równi ze ?wiatem rzeczywistym – podkre?la Marek Zagórski, minister cyfryzacji. – Rodzice jednak nie maj? dok?adnej wiedzy, co robi? ich dzieci w sieci. Nie maj? tak?e dobrego wyobra?enia o tym, ile czasu dzieci po?wi?caj? na korzystanie z internetu.
Jak wynika z badania NASK „Rodzice Nastolatków 3.0”, doro?li widz? tylko wycinek aktywno?ci swoich dzieci w sieci. Nie doszacowuj? czasu, jaki ich pociechy sp?dzaj? w internecie – wed?ug nich to ok. 2,5 godziny na dob?, natomiast same nastolatki wskazuj?, ?e jest to ?rednio 4 godziny dziennie. Co czwarty rodzic nie wie, czy dziecko ogl?da tre?ci wulgarne i zawieraj?ce przemoc. Ponad 65 proc. dzieci twierdzi, ?e w ich domu nie ma zasad dotycz?cych korzystania z internetu.
Je?eli chcemy mie? wp?yw na to, co si? z dzieckiem dzieje, to musimy mie? wi?ksz? wiedz? na temat tego, co ono robi. Rodzicom wydaje si?, ?e jak maj? dziecko w pokoju obok, jak ono siedzi tam sobie w internecie, pewnie gra lub rozmawia z kolegami, to nic mu nie jest, a to nie do ko?ca prawda. Tym bardziej ?e rodzice te? nie maj? pe?nej ?wiadomo?ci na temat zagro?e?, które mog? spotka? dzieci w sieci – przekonuje Marek Zagórski.
Dzia?ania buduj?ce ?wiadomo?? na temat korzy?ci i zagro?e? w sieci s? konieczne, zw?aszcza ?e jak pokazuje badanie Fundacji Dbam O Mój Z@si?g, po?owa m?odzie?y nie wyobra?a sobie ?ycia bez smartfona i czuje wewn?trzn? potrzeb? natychmiastowej reakcji na wiadomo?ci w telefonie i w sieci. Co pi?ty nastolatek przyznaje, ?e ocenia swoje dotychczasowe ?ycie jako niezbyt szcz??liwe lub nieszcz??liwe. Co dziesi?ty deklaruje, ?e jest w zwi?zku z osob?, z któr? ma kontakt wy??cznie za po?rednictwem internetu.
Naszym obowi?zkiem, jako globalnego operatora telekomunikacyjnego, jest promowanie bardziej zrównowa?onego korzystania z telefonów komórkowych. W naszej kampanii „Mamy wielk? moc. Mamy wielk? odpowiedzialno??” wyra?nie mówimy, ?e nale?y zachowa? równowag? mi?dzy ?wiatem wirtualnym a realnym – podkre?la Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska. – Poprzez kampani? chcemy zwróci? uwag? na kwesti? korzystania z urz?dze? mobilnych przez dzieci i m?odzie? oraz pokazywa?, jak mo?na budowa? cyfrow? ?wiadomo?? w rodzinie. S? to bowiem bardzo pot??ne narz?dzia. Umo?liwiaj? nieustann? ??czno?? z ca?ym ?wiatem, nale?y jednak pami?ta?, ?e mog? one zosta? wykorzystane do niew?a?ciwych celów.
Badanie Fundacji Dbam o Mój Z@si?g „M?odzi cyfrowi” wskazuje, ?e prawie po?owa uczniów w wieku 12–19 lat posiada nieograniczony dost?p do zasobów sieci, a co trzeci si?ga po telefon kilkadziesi?t razy dziennie. Prawie po?owa uczniów, je?li przebudzi si? w nocy, sprawdza swój smartfon. Co pi?ty ucze? na?ogowo korzysta z telefonu komórkowego, 25 proc. okre?la samego siebie jako fonoholika, a 1/3 – jako osob? uzale?nion? od mediów spo?eczno?ciowych. Na syndrom FOMO (fear of missing out, czyli l?k przed omini?ciem wa?nej informacji) mo?e cierpie? nawet 14 proc. m?odzie?y.
A? 1/4 nastolatków twierdzi, ?e do?wiadcza czego?, co fachowo nazywa si? information overload, czyli prze?adowania informacjami. To w m?odych ludziach, zreszt? w doros?ych równie?, rodzi stres, l?k, napi?cie, poniewa? nasz mózg w sposób naturalny chce d??y? do syntezy informacji, które otrzymujemy. A w dzisiejszym ?wiecie m?odzie? czuje si? przebod?cowana – t?umaczy Magdalena Bigaj, wiceprezes Fundacji Dbam O Mój Z@si?g.
Wi?kszo?? nastolatków jest ?wiadoma zagro?e?, jakie niesie za sob? nadmierna obecno?? w internecie i mediach spo?eczno?ciowych. Ju? co trzeci podejmuje próby ograniczenia korzystania ze smartfonu.
Pomi?dzy wiedz? o tym, co niesie nadu?ywanie, a wprowadzeniem tego w ?ycie jest jednak d?uga droga. I tu jest ogromna rola rodziców jako cyfrowych edukatorów. Trudno wymaga?, ?eby cz?owiek, który dopiero dorasta, poradzi? sobie z czym?, z czym cz?sto doro?li ludzie nie s? w stanie sobie poradzi?. Nowe technologie uzale?niaj? nas od siebie, to zale?y nie tylko od naszej silnej woli, lecz tak?e od pewnych procesów biologicznych, od dopaminy, która si? wydziela, od natychmiastowej gratyfikacji – wskazuje Magdalena Bigaj. – M?odzi sprawdzaj?, ile lajków dosta?y ich tre?ci i potrafi? je usun??, je?li nie zyska?y wystarczaj?cej aprobaty. To wp?ywa na budowanie poczucia w?asnej warto?ci.
To w?a?nie na rodzicach spoczywa obowi?zek, aby wprowadza? dzieci w ?wiat online. Tym bardziej ?e z cyfrowymi tre?ciami maj? ju? kontakt nawet roczne dzieci. Aby wesprze? rodziców w roli cyfrowych przewodników swoich dzieci, Orange Polska uruchomi? portal Razem w sieci. Udost?pnia tam praktyczne porady, materia?y edukacyjne oraz wskazówki, z których rodzice mog? bezp?atnie korzysta?.
Jeste?my przekonani, ?e firmy telekomunikacyjne maj? do odegrania wa?n? rol? w promocji odpowiedzialnego korzystania z urz?dze? mobilnych – mówi Jean-François Fallacher. – Jako dostawca us?ug oferujemy tak?e specjalne produkty, aplikacje pozwalaj?ce rodzicom dba? o bezpiecze?stwo dzieci podczas korzystania z internetu – dodaje.
Raport z najwa?niejszymi wynikami badania „M?odzi Cyfrowi” zaprezentowany zostanie na pocz?tku listopada. Premiera publikacji „M?odzi Cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan” zawieraj?ca pe?ne opracowanie wszystkich wyników zaplanowana jest na 9 grudnia.