Columbus Energy: Ceny pr?du najbardziej odczuwalne w?ród podwy?ek cen surowców

Newsroom BrandsIT
4 Min

70 proc. Polaków odczu?o wzrost cen energii elektrycznej i cieplnej w gospodarstwach domowych w ci?gu ostatniego roku – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Columbus Energy. W?a?ciciele instalacji fotowoltaicznych rzadziej zg?aszali odczuwalno?? podwy?ek cen energii.

Badanie konsumenckie, przeprowadzone na zlecenie Columbus Energy na prze?omie marca i kwietnia br. wykaza?o, ?e zdecydowana wi?kszo?? Polaków odczuwa podwy?ki cen w zakresie energii elektrycznej i cieplnej – przyznaje to 7 na 10 respondentów. Tylko co pi?ty badany twierdzi, ?e nie odczuwa wzrostu cen, a co dziesi?ty nie ma zdania na ten temat.

Polacy wyra?nie odczuwaj? wzrost cen wszystkich surowców energetycznych. 69 proc. badanych potwierdza, ?e podro?a?a energia elektryczna, 68 proc. odczuwa wzrost cen gazu, a 58 proc. twierdzi, ?e wi?cej p?aci za paliwa sta?e (w?giel, ekogroszek, drewno, pellet).

CE Raport CenyEnergii Wykres 2

Odczuwalno?? podwy?ek cen energii a ?ród?o ogrzewania domu

Odczuwalno?? podwy?ek cen energii elektrycznej i cieplnej jest mocno skorelowana ze ?ród?em ogrzewania domów. Wzrost cen najcz??ciej zg?aszali w?a?ciciele domów ogrzewanych gazem – 79 proc. oraz w?glem – 75 proc. W przypadku osób korzystaj?cych z miejskiej sieci ciep?owniczej oraz tych, którzy ogrzewaj? dom energi? elektryczn? odczuwalno?? podwy?ek zg?osi?o o ok. 10 proc. mniej respondentów – odpowiednio 65 i 64 proc.

CE Raport CenyEnergii Wykres 3

Udzia? wydatków na energi? w bud?etach domowych Polaków

Z badania wynika równie?, ?e prawie po?owa Polaków (48 proc.) deklaruje, ?e wydatki na energi? elektryczn? i ciepln? przekraczaj? 10 proc. ich domowego bud?etu. Czterech na dziesi?ciu respondentów (39 proc.) uwa?a, ?e wydatki te nie przekraczaj? 10 proc. dochodów gospodarstwa domowego, a 13 proc. nie potrafi odpowiedzie? na to pytanie.

Odsetek osób przyznaj?cych, i? wydatki na energi? przekraczaj? 10 proc. ich bud?etu maleje proporcjonalnie do wysoko?ci zarobków. Najliczniej potwierdzaj? to osoby najubo?sze, z miesi?cznymi dochodami do 2 000 z? netto – a? 63 proc. Tylko 1/4 osób z dochodami w przedziale od 8 000 do 10 000 z? przyznaje, ?e wydatki na energi? przekraczaj? 10 proc. ich bud?etu.

CE Raport CenyEnergii Wykres 5

Odczuwalno?? wzrostu cen energii a posiadanie PV

Kolejnym, ciekawym wnioskiem wynikaj?cym z badania jest fakt, i? w?a?ciciele instalacji fotowoltaicznych rzadziej zg?aszaj? odczuwalno?? podwy?ek cen energii elektrycznej i cieplnej. W pierwszej grupie odczuwalno?? wzrostu cen potwierdza 62 proc. badanych, za? w grupie drugiej, bez fotowoltaiki – 72 proc.

CE Raport CenyEnergii Wykres 6

– Jak pokaza?o nasze badanie, podwy?ki cen energii, które mia?y miejsce na przestrzeni ostatniego roku, s? mocno odczuwalne przez wi?kszo?? Polaków, a u blisko po?owy respondentów wydatki na pr?d i ogrzewanie przekraczaj? 10 proc. ich domowego bud?etutwierdzi Damian Ró?ycki, prezes Columbus Obrót Sp. z o.o. – Badanie wyeksponowa?o te? ró?nic? w odczuwaniu wzrostu cen energii pomi?dzy osobami posiadaj?cymi instalacj? fotowoltaiczn? a tymi, którzy jej nie maj?. W?a?ciciele PV rzadziej zg?aszali odczuwalno?? podwy?ek cen energii, co potwierdza, ?e inwestycja we w?asne ?ród?o OZE jest sposobem na ochron? przed podwy?kami. Przy obecnych cenach energii i czekaj?cych nas kolejnych podwy?kach, warto zmieni? my?lenie na sumaryczny koszt posiadania energii w d?u?szej perspektywie. 

Powy?sze informacje to pierwsza cz??? wyników badania przeprowadzonego na zlecenie Columbus Energy. W kolejnych cz??ciach zostan? zaprezentowane m.in. strategie radzenia sobie z podwy?kami cen energii elektrycznej i cieplnej oraz ocena fotowoltaiki przez Polaków.


Szczegó?y badania: 

Badanie postrzegania fotowoltaiki oraz nastrojów i postaw konsumentów dotycz?cych cen energii elektrycznej i cieplnej.

Badanie zosta?o zrealizowane na zlecenie Columbus Energy S.A. w terminie 2 marca – 6 kwietnia 2022 r. na próbie N = 1031 doros?ych Polaków. Próba badawcza posiada struktur? zbli?on? do reprezentatywnej grupy pe?noletnich konsumentów.

Badanie mia?o zasi?g ogólnopolski i zosta?o przeprowadzone metod? wywiadu telefonicznego (CATI).

Udostępnij