Serwisy internetowe zako?czone ko?cówk? wy?szego rz?du – .com – niepodzielnie dominuj? w globalnej sieci. Wed?ug najnowszej analizy portalu W3Techs.com, a? 46,9% stron WWW na ?wiecie korzysta w?a?nie z tej domeny.
Portal przeanalizowa? a? 10 milionów najwi?kszych serwisów WWW umieszczonych w rankingu Alexa. Okaza?o si?, ?e blisko po?owa z nich zosta?a umieszczona na domenach z ko?cówk? .com. Badanie W3Tech.com bynajmniej nie jest jedyn? analiz? potwierdzaj?c?, ?e strony internetowe wykorzystuj?ce ko?cówk? .com na dobre „przej??y” globaln? sie?.
.Com króluje w sieci
Wnioskowi temu wtóruj? wyniki analizy przeprowadzonej przez portal DomainTyper.com. Na milion badanych adresów WWW, 476099 zako?czonych by?o domen? .com, co oznacza, ?e ich odsetek wynosi w tym przypadku blisko 48%. – Warto zwróci? uwag? nie tylko na du?y udzia? serwisów z ko?cówk? .com w ?wiatowej cyberprzestrzeni, ale równie? na przepa?? dziel?c? je od pozosta?ych adresów WWW. Wed?ug wylicze? W3Techs.com, zajmuj?ce drug? pozycj? serwisy z domen? .org, stanowi? zaledwie 5,1% ogó?u stron internetowych. Na trzecim miejscu sklasyfikowano adresy z ko?cówk? .ru z udzia?em równym 4,4%, za? na czwartym serwisy korzystaj?ce z zako?czenia .net, których odsetek wyniós? 3,7%. Serwisy z domen? .com pozostaj? i z pewno?ci? d?ugo pozostan? najbardziej wiarygodnymi i priorytetowo wyszukiwanymi przez Google stronami – t?umaczy Grzegorz ?mijewski, ekspert bran?y ICT od lat zawodowo zajmuj?cy si? pozyskiwaniem mi?dzynarodowych adresów WWW na zlecenie polskich firm.
Tzw. nowe domeny (nTLD), jakie jak m.in. .tech, .online, .shop czy .club stanowi?y nie wi?cej ni? 0,1% wszystkich adresów internetowych. – Niekonwencjonalne ko?cówki zdobywaj? coraz wi?ksz? popularno??, jednak jak wida? ich wybór mo?e skutkowa? tym, ?e wyl?duj? one na odleg?ych miejscach wyników wyszukiwania Google. S? one oczywi?cie warte uwagi, ale jednak jako uzupe?nienie g?ównego adresu – dodaje Grzegorz ?mijewski.
Silna reprezentacja Polski
Wartym podkre?lenia wnioskiem z badania W3Techs.com jest tak?e fakt, i? strony internetowe korzystaj?ce z domeny krajowej .pl okaza?y si? bardzo silnie reprezentowane w globalnej sieci. Ich udzia? wyniós? 1,5% ogó?u, co oznacza, ?e by? to dziewi?ty wynik na li?cie najcz??ciej rejestrowanych domen w uj?ciu ?wiatowym. „Polskich” adresów jest zatem wi?cej ni? japo?skich (.jp), francuskich (.fr), holenderskich (.nl) , kanadyjskich (.ca) czy hiszpa?skich (.es).
Warto zwróci? uwag?, ?e mimo sporej popularno?ci adresów z ko?cówk? .pl, Polacy ch?tnie kupuj? domeny z ko?cówk? .com. To w du?ej mierze efekt globalizacji i wychodzenia firm za granic?. – W pierwszych trzech kwarta?ach 2018 roku zarejestrowali?my najwi?cej domen z ko?cówk? .com w historii. Ich liczba jest co prawda 6-krotnie ni?sza ni? domen zarejestrowanych z ko?cówk?.pl, jednak tendencja rejestracji domen „dotcomowych” jest wzrostowa. To istotne o tyle, ?e domeny z ko?cówk? .com s? trzykrotnie dro?sze od tych z ko?cówk? .pl wi?c raczej trudno tu mówi? o przypadku – t?umaczy Bartosz Gadzimski z Zenboxa.
Google lubi .com
Za granic? wychodz? firmy produkcyjne, handlowe, e-commerce czy banki. Zamiar otwarcia oddzia?ów w kolejnych pa?stwach, w tym w USA, podkre?la? m.in. BGK SA. W Czechach oraz na S?owacji aktywnie dzia?a ju? z kolei mBank, który tak?e zapowiada? ch?? wej?cia do innych krajów UE a we wrze?niu ubieg?ego roku placówk? w Londynie otworzy? Bank Pekao.
O znaczeniu adresu z ko?cówk? .com przekonuje przyk?ad firmy NFON, która reprezentuje bran?? telekomunikacyjn? . Przedsi?biorstwo, wchodz?c na rynek austriacki, postanowi?o otworzy? swój lokalny oddzia? uruchamiaj?c serwis internetowy z w lokalnej domenie krajowej „.at”. Pod tym adresem strona funkcjonowa?a a? 5 pi?? lat do momentu zintegrowania jej z nowoutworzon? domen? .com, stworzon? z my?l? o intensyfikacji ekspansji zagranicznej. Analizy statystyk odwiedzin po uruchomieniu adresu z ko?cówk? .com wywo?a?a niema?y szok. Ich liczba wzros?a o 90% w ci?gu pierwszych 5 miesi?cy, za? liczba leadów generowanych tylko przez tzw. organiczne przekierowania z wyszukiwarki powi?kszy?a si? dwukrotnie.