G?osowi asystenci jako doradcy w procesie sprzeda?y, nienachalne ale merytoryczne rekomendacje czy szybkie i bezbolesne zwroty nietrafionych zakupów – to tylko przyk?ady nowych rozwi?za? conversational commerce – zakupów on-line wspieranych przez rozwi?zania konwersacyjnego AI.
Conversational commerce (c-commerce) to nowe rozwi?zanie, w ramach którego zakupy przeprowadza si? prowadz?c rozmow? z inteligentnym asystentem – dok?adnie tak, jakby robi?o si? to z kompetentnym sprzedawc?. To technologia wspieraj?ca sklepy on-line, automatyzuj?ca obs?ug? klienta, najcz??ciej oparta na algorytmach sztucznej inteligencji (AI), która ??czy kupuj?cych i marki poprzez czat i g?os – wspiera klientów podczas procesu wyszukiwania ofert, wyboru, zamawiania. A precyzuj?c – praktycznie robi zakupy w naturalny sposób, bez ?adnego obci??enia sprzedawców. To w?a?nie przysz?o?? e-handlu. C-commerce umo?liwia dokonywanie zakupów za po?rednictwem takich platform jak Facebook Messenger, WhatsApp, iMessage, Viber, Alexa, Asystent Google ale te? aplikacji mobilnych.
Komunikatory rosn? w si??, ju? teraz s? bardziej popularne ni? media spo?eczno?ciowe, a na pewno nikogo nie trzeba przekonywa? o mniejszej skuteczno?ci reklam wy?wietlanych na tablicy w porównaniu z rozmow? ze sprzedawc? np. przez Facebook Messengera. Najnowsze statystyki wykorzystania aplikacji do wysy?ania wiadomo?ci pokazuj?, ?e WhatsApp ma 1,6 miliarda u?ytkowników na ca?ym ?wiecie, Facebook Messenger 1,3 miliarda, a z WeChata korzysta ju? miliard osób. Nie nale?y równie? zapomina? o u?ytkownikach Asystentów G?osowych, ponad 25% Amerykanów posiada inteligentne g?o?niki tzw. smart speakers. Imponuj?ca liczba potencjalnych klientów.
Czym ró?ni si? conversational commerce od zwyk?ego sklepu on-line?
Rozmowa, konwersacja, zawsze by?a, jest i b?dzie podstaw? handlu. Szukaj?c idealnego wina do kolacji o rekomendacj? pytamy sommeliera, wybieraj?c odpowiedni? d?ugo?? z?otego ?a?cuszka piszemy z pro?b? o pomoc przez Instagram naszej ulubionej marki. Teraz zmienia si? jedynie forma rozmowy – odpowiedzi udzielane s? jeszcze szybciej i dodatkowo bazuj? na naszych preferencjach, automatycznie! Klienci najch?tniej kontaktuj? si? z markami za pomoc? wiadomo?ci – 83% konsumentów pisze w celu uzyskania informacji o produkcie lub us?udze, 76% w celu otrzymania wsparcia, a 75% – dokonania zakupu. Dzi?ki post?pom w technologii przetwarzania j?zyka naturalnego (NLP) oraz machine i deep learning firmy mog? korzysta? z Wirtualnych Asystentów c-commerce – zorientowanych na do?wiadczenia u?ytkownika, o naturalnych, intuicyjnych interfejsach.
Conversational commerce — idealne wsparcia chat lub live call dla e-zakupów
Conversational commerce to dynamiczna technologia, zdolna do adaptacji – otwiera przed firmami nowe mo?liwo?ci i przynosi wiele korzy?ci klientom, którym spersonalizowana oferta i fachowe doradztwo, w formie czata b?d? rozmowy, pozwala podj?? trafn? decyzj? zakupow?. Wirtualny Asystent InteliWISE – Chatbot czy Voicebot, mo?e np. zagada? odwiedzaj?cego sklep internetowy i b?yskawicznie podsun?? mu produkt. Poszukiwanie prezentów nigdy nie by?o prostsze – wystarczy poinformowa? Wirtualnego Asystenta dla kogo szukamy podarku, odpowiedzie? na kilka pyta? dotycz?cych solenizanta i gotowe – Chatbot po analizie uzyskanych danych po prostu podsunie kilka propozycji. A to nie wszystko – Wirtualny Asystent C-commerce równie? przejdzie z nami przez p?atno?? i pobierze wymagan? nale?no?? – wszystko z poziomu komunikatora.
Najlepsze zastosowania Conversational Commerce — przyk?ady ju? dzia?aj?cych rozwi?za?
1-800 Flowers
Pierwsze zastosowania tej nowej technologii dokona?y si? w ramach innowacyjnych dostawców us?ug b?d? sklepów on-line w USA. W zakupach pomaga Wirtualny Asystent 1–800 Flowers – wykorzystuj?c technologie uczenia maszynowego opart? na zachowaniach u?ytkowników i poprzednich rozmowach, wy?wietla sugerowane produkty i pozwala klientom wybra? jedn? z kilku opcji.
Uber
Ciekawym i niezwykle przydatnym rozwi?zaniem jest Chatbot dla firmy Uber – pozwala u?ytkownikom w ponad 500 miastach na ca?ym ?wiecie zamówi? transport poprzez kilka klikni??. Bez dzwonienia i oczekiwania na po??czenie z dyspozytorem taksówek! Chatbot w wybranych krajach dzia?a przez Facebook Messengera, nie wymaga nawet ?ci?gni?cia dodatkowej aplikacji.
SnapTravel
C-commerce wspiera równie? podró?e. Chatbot SnapTravel pozwala klientom znale?? i zarezerwowa? pokój hotelowy w wybranej destynacji. A dodatkowo dzia?a przez wiele kana?ów np. przez Facebook Messengera, Alex? i WhatsAppa.
Conversational commerce – nowe narz?dzie dla zwi?kszenia konwersji i lojalno?ci
”Zakupy przez konwersacj?” stawiaj? pierwsze kroki, i te? ich mo?liwo?ci s? jeszcze raczkuj?ce. Prawdziwy prze?om jeszcze przed nami — moment, w którym asystenci cyfrowi zostan? zintegrowani z zasobami danych o preferencjach klientów, b?d?c wreszcie w stanie personalizowa? rekomendacje dla klientów, maksymalizuj?c ich zadowolenie z zakupów. I oczywi?cie zawarto?? oraz warto?? koszyka.
Przysz?o?? tego narz?dzia b?dzie wypadkow? rozwoju algorytmów AI, wp?ywaj?cych na jako?? i p?ynno?? rozmowy oraz dalszego rozwoju mediów spo?eczno?ciowych i aplikacji mobilnych z których korzystaj? u?ytkownicy. Dla wszystkich marek kluczowe jest, ?eby wykorzysta? t? obecno?? do rekomendacji b?d? sprzeda?y produktów. Nowe narz?dzie sprawia, ?e zautomatyzowane interakcje pomi?dzy mark? a konsumentem s? o wiele bardziej ludzkie. Co wi?cej – zmniejsza liczb? kroków, które klient musi podj??, aby zako?czy? dzia?anie.
C-commerce dla klientów to przede wszystkim:
- wybór produktu i rekomendacja podczas rozmowy (z wirtualnym asystentem), tak jak dotychczas z ulubionym sprzedawc?
- bardziej dopasowana oferta, oparta cz?sto na danych o preferencjach
- personalizowany kontakt, osobowo?? bota dostosowana do specyfiki grupy docelowej.
Dla firm z kolei w?ród najwa?niejszych korzy?ci, nie licz?c samej automatyzacji procesów, warto wymieni?:
- lepsz? analiz? zachowa? klientów
- wi?ksze mo?liwo?ci potencjalnej sprzeda?y produktów/ us?ug
- natychmiastowe informacje zwrotne
- generowanie leadów
- polepszenie do?wiadcze? klientów z mark?
- lepsz? i trafniejsz? obs?ug? FAQ.
Firmy musz? zaakceptowa? zmieniaj?ce si? rzeczywisto??. Jak podaje Gartner, 25% operacji zwi?zanych z obs?ug? klienta do 2020r. przejm? Wirtualni Asystenci. Chatboty i Voiceboty wdra?ane w firmach b?d? mog?y nawi?za? nowe, lepsze i bardziej znacz?ce relacje z klientami i ostatecznie zwi?kszy? sprzeda?.