Coraz cz??ciej rozmawiamy ze sztuczn? inteligencj?, mo?emy nawet by? tego nie?wiadomi

Newsroom BrandsIT
7 Min

W ubieg?ym roku 75% ankietowanych przynajmniej raz mia?o do czynienia z botem. Co wi?cej, niemal ? pytanych pozytywnie podchodzi do voicebotów i kontaktów z nimi.

Jak cz?sto ludzie rozmawiaj? ze Sztuczn? Inteligencj?? Z badania firmy LivePerson wynika, ?e o wiele cz??ciej ni? mog?oby nam si? wydawa?. Na potrzeby raportu Consumer Preferences for Conversational Commerce, wspomniana firma przebada?a ??cznie 5 tys. konsumentów z Europy, Ameryki Pó?nocnej, Azji i Australii. Okazuje si?, ?e w 2020 roku a? 75% respondentów mia?o kontakt z botem. Zaledwie jeden na pi?ciu ankietowanych (22%) deklaruje, ?e nigdy nie mia?a do czynienia z cyfrowym asystentem, wynika z raportu.

Zdaniem Wojtka Stramskiego z Deep Change Ventures, wkrótce ka?dy z nas b?dzie mia? do czynienia z asystentami g?osowymi – Voiceboty przesta?y by? czym? futurystycznym, a obserwuj?c, jak rozwija si? rynek, wkrótce b?dzie to technologia powszechna. Boty wkroczy?y do g?ównego nurtu i b?d? pojawia? si? w coraz to nowszych dziedzinach ?ycia. – uwa?a ekspert i dodaje: – Potencja? asystentów opartych na sztucznej inteligencji jest zbyt du?y, by ich dost?pno?? by?a ograniczona wy??cznie do sprzeda?y i obs?ugi klienta. Wci?? udoskonalana technologia znajduje swoje zastosowanie w m.in. sektorze medycznym czy HoReCa. Z ka?dym miesi?cem ich zdolno?? do „rozumienia” naszych potrzeb wzrasta, a koszt wdro?enia spadapodsumowuje CEO funduszu Deep Change Ventures.

Voicebot? Tak, poprosz?!

Na korzy?? wirtualnych asystentów przemawiaj? tak?e pozytywne odczucia, jakie deklaruj? osoby obcuj?ce z t? technologi?. Badania jasno pokazuj?, ?e bardzo szybko ro?nie grono zwolenników rozmów z botami i jest ich wi?cej ni? przeciwników, których grono ka?dego roku pomniejsza si?.

Jak dowodz? badania Liveperson, osoby pozytywnie nastawione do voicebotów stanowi?y ju? niemal ? ankietowanych (31%) w ubieg?ym roku. Dwa lata temu warto?? ta oscylowa?a w okolicach 22%. Najwi?cej jednak jest osób neutralnie nastawionych do asystentów g?osowych, stanowi? one ponad po?ow? badanych (51%).

Najwi?kszy odsetek sympatyków rozmów z botem opartym na SI stanowi? osoby w przedziale wiekowym 35-44 lata. A? 38% badanych z tej grupy deklaruje pozytywne uczucia. To wi?cej ni? w?ród troch? m?odszych respondentów, w przedziale 25-34 lat (30%) i najm?odszej badanej grupie tzw. digital native, czyli osób w wieku 18-24 (27%). Co ciekawe, w najstarszych grupach wiekowych równie? jest wielu sympatyków voicebotów. Jeden na pi?ciu pytanych w wieku 45-54 deklaruje pozytywny stosunek do cyfrowych asystentów. Nieco mniej sympatyków jest w grupie 55-64 (15%), ale ju? w?ród pytanych powy?ej 65 roku ?ycia odsetek entuzjastów wzrasta (18%).

W ka?dej grupie wiekowej, któr? analizowali eksperci LivePerson, przewa?aj? osoby o neutralnym nastawieniu do voicebotów. Stanowi? one od 40% do 50% ogó?u pytanych. Odsetek respondentów negatywnie nastawionych do asystentów g?osowych w czterech najm?odszych grupach nie przekracza 18%. Dopiero w?ród najstarszych pytanych wzrasta i waha si? mi?dzy 33% (osoby w wieku 55-64) a 35% (65+). – Patrz?c globalnie na wyniki badania wida?, ?e sympatycy asystentów g?osowych przewa?aj? nad sceptykami. Co wi?cej, tych pierwszych przybywa do?? szybko, a dzieje si? tak, poniewa? ro?nie liczba osób, które mia?y kontakt z asystentem i s? zadowolone z uzyskanej pomocy. Nie ma dla nich znaczenia, kto im pomóg?, najwa?niejszy jest efektt?umaczy Stramski i dodajeNajstarsi ankietowani nie tyle s? negatywnie nastawieni do botów, ile s? przywi?zani do tradycyjnych form obs?ugi. Mniej pozytywnych ocen dla asystentów g?osowych nie oznacza, ?e w tym przypadku s? przeciwni tej technologii. Bardziej nale?y odczytywa? to jako sentyment do tradycyjnych modeli, które po prostu ciesz? si? wi?ksz? sympati? w?ród starszych badanychko?czy inwestor.

Bot czy nie?

Okazuje si?, ?e przejrzysto?? jest dla pytanych bardzo wa?na. Wi?kszo?? konsumentów (60%) chce by? powiadamiana, czy konsultant jest botem, czy cz?owiekiem. Jednak, co istotne, odsetek takich osób sukcesywnie spada. W 2019 roku ta informacja by?a kluczowa dla 71%. Ciekawostk? jest to, ?e dla 5% pytanych informacja o tym, czy rozmawiaj? z cz?owiekiem lub te? z maszyn?, nie ma ?adnego znaczenia.

Dzwoni? do Pana, Pani w bardzo…

Gdzie najcz??ciej spotkamy bota? A? 68% respondentów, którzy mieli kontakt z tego typu asystentem w ci?gu ostatniego roku, twierdzi, ?e takie zetkni?cie mia?o miejsce podczas procesu sprzeda?y i obs?ugi klienta. Po?owa ankietowanych zaprzyja?ni?a si? ze sztuczn? inteligencj? przy okazji kontaktu z bankiem. Bot pomóg? sprawdzi? saldo, czy zleci? przelew. – Wiele typowo ludzkich zada? jest postrzeganych jako mniej odpowiednie dla botów. Nie dlatego, ?e technologia sobie z nimi nie poradzi, ale barier? jest nasze przekonanie. W niektórych obszarach bardziej ufamy cz?owiekowi. Zapewne jednak z czasem przekonamy si? do zalet tej technologii, np. w obszarach, gdzie liczy si? szybko?? i powtarzalno??, cyfrowy asystent poradzi sobie lepiej. Wraz z rozwojem automatyzacji, konsumenci zyskuj? zaufanie do cyfrowych asystentówpodsumowuje Wojtek Stramski.

Voicebot odci??a od ?mudnych i powtarzalnych czynno?ci, jednak co wa?niejsze, asystent g?osowy jest odpowiedzi? na wysoki wska?nik rotacji pracowników. Jak podaje firma Antal, fluktuacja kadr mo?e wynosi? w contact center nawet 35%. To oznacza, ?e firma po?wi?ca znacz?ce ?rodki i zasoby na rekrutacj? i szkolenie nowych pracowników.

Od rozwi?za? wykorzystuj?cych sztuczn? inteligencj? do komunikacji z interesariuszami ju? nie uciekniemy. Zaufanie i sympatia odbiorców tych technologii rosn? z roku na rok. Dzieje si? tak mi?dzy innymi dlatego, ?e bot pozbawiony jest ludzkich cech – nie m?czy si?, nie ma gorszego dnia, nie warto?ciuje i ocenia, a przez to staje si? idealnym rozmówc?. Odpowiada szybko i precyzyjnie.

Pewnie dlatego te? klienci nie boj? si? zadawa? nawet najbardziej absurdalnych pyta?, co zapewnia im wysoki komfort komunikacji. Firma Oracle, która od lat rozwija technologie z zakresu inteligentnych asystentów, przewiduje, ?e w 2020 roku z rozwi?za? typu chatbot korzysta?o 80% przedsi?biorców (badanie by?o przeprowadzone na 800 osobach decyzyjnych w firmach z Francji, Holandii, RPA i Wielkiej Brytanii). Tymczasem wed?ug prognozy portalu Statista, do 2025 roku rynek wirtualnych asystentów osi?gnie warto?? ponad 1,25 mld USD.

Udostępnij