Coraz cz??ciej sprzedajemy us?ugi IT za granic?

Klaudia Ciesielska
7 Min

Eksport polskich us?ug ro?nie ponad dwa razy szybciej ni? eksport towarów. Tu? po transporcie, znacz?cy udzia? maj? tutaj us?ugi z sektora technologii informatycznych. Istniej? firmy IT, które swoje us?ugi w wi?kszo?ci eksportuj?, a kontrakty podpisuj? nie w Warszawie, a Berlinie.

Polskie firmy sprzedaj? coraz wi?cej us?ug zwi?zanych z technologiami informatycznymi za granic?. W okresie 2010-2018 warto?? eksportu polskich us?ug IT wzros?a a? ponad 6-krotnie.  Zgodnie ze statystykami NBP, wzrost polskiego eksportu us?ug bran?y IT jest jednym z najwy?szych w UE (po Niemczech i Belgii). Od d?u?szego czasu w Polsce utrzymuje si? tak?e dodatni bilans wymiany handlowej, czyli wi?cej us?ug sprzedajemy za granic?, ni? zza granicy kupujemy. Rola polskiego sektora us?ug IT na rynku globalnym ro?nie.

W?ska specjalizacja sposobem na sukces?

W ramach unijnego programu monitorowania naszej planety – Copernicus – kilka lat temu powsta? pomys?, aby dane, które na bie??co s? zbierane za pomoc? szeregu urz?dze? i czujników, w tym przez europejskie satelity z rodziny Sentinel, zosta?y udost?pnione wszystkim zainteresowanym. Mia?y one s?u?y? nie tylko prognozowaniu meteo i rozwojowi nauk o Ziemi, ale tak?e europejskim firmom w celu tworzenia produktów i us?ug wykorzystuj?cych dane z obserwacji naszej planety. Informacje mia?y by? dost?pne w ramach pi?ciu internetowych platform DIAS (Data and Information Access Services) z wyszukiwark? oraz mo?liwo?ci? przegl?dania i pobierania danych. Pojawi? si? jednak problem zwi?zany z ilo?ci? tych informacji. Zdecydowano o rozpisaniu przetargu na stworzenie odpowiedniej chmury obliczeniowej. Ostatecznie zbudowanie dwóch z pi?ciu platform – CREODIAS i WEkEO – powierzono polskiemu CloudFerro wraz z partnerami.

Komisja Europejska stawia na chmur? w administracji publicznej i rozwój sektora kosmicznego, tymczasem Polska zmniejsza sk?adki odprowadzane do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Dodatkowo wykorzystanie chmury w sektorze publicznym jest, póki co, znikome. Dla firmy takiej jak nasza, o w?skiej specjalizacji, wyj?cie za granic? okaza?o si? wi?c znacznie korzystniejsze ni? rozwój wy??cznie na rynku lokalnym na którym dzisiaj generujemy niewielk? cz??? przychodów. Dzi?ki tej odwa?nej decyzji ze startupu stali?my si? w ci?gu kilku lat firm? ?redniej wielko?ci – t?umaczy Przemys?aw Mujta, menad?er technicznego wsparcia sprzeda?y w CloudFerro.

?atwiej sprzedawa? za granic? ni? w Polsce?

Nie tylko CloudFerro jest przyk?adem polskiej firmy IT, która podpisuje wi?ksze kontrakty poza Polsk? ni? w kraju:

Za granic? sprzedaje si? us?ugi informatyczne i wiedz? ?atwiej ni? w Polsce. Wynika to z jednej strony z wi?kszego zrozumienia nowoczesnych technologii i tego jaki wp?yw ma to na rozwój firmy, co przek?ada si? na wi?ksz? ?wiadomo?? i rosn?ce potrzeby w zakresie informatyzacji. Niewystarczaj?ca lokalna poda? rozwi?za? IT powoduje, ?e firmy zachodnie poszukuj? innowacji na rynkach zewn?trznych. A je?eli oprócz wysokiej jako?ci, polski podwykonawca jest w stanie zaoferowa? atrakcyjn? cen? to wybór wydaje si? prosty. Ma to du?e znaczenie zw?aszcza w kontek?cie spowolnienia gospodarczego o którym mówi si? coraz cz??ciej. Ono sprawia, ?e firmy uwa?niej licz? pieni?dze – zwraca uwag? Maciej Sawa, prezes OnAudience.com, nale??cej do grupy Cloud Technologies, specjalizuj?cej si? w Big Data marketingu.

Ale s? te? inne powody dla których sprzeda? polskich us?ug za granic? ro?nie. To m.in. zas?uga wysokich kompetencji polskich specjalistów, którzy s? ?wietnie oceniani nie tylko w Europie. Polska, jako kraj kszta?c?cy ?wietnych specjalistów, jest jednocze?nie miejscem tworzenia cenionych rozwi?za? technologicznych, które znajduj? zadowolonych nabywców na zachodzie.

Niedawno rozmawiali?my z naszymi partnerami biznesowymi w Nowym Jorku i oni mówi? tak: s?uchajcie, tworzycie aplikacje na poziomie, którego nie powstydziliby si? Amerykanie, ale jeste?cie od nich nawet kilkakrotnie ta?si. Powinni?cie bardziej si? ceni?, bo mo?ecie. Zrozumieli?my wtedy, ?e czasem brakuje nam odwagi, by sprzedawa? wi?cej za granic? – wspomina ?ukasz Karwacki, CEO Sunscrapers, firmy projektuj?cej aplikacje g?ównie na rynek Stanów Zjednoczonych.  

Rozwój na rynkach zagranicznych

Export us?ug u?atwiaj? tak?e dotychczasowe do?wiadczenia w wymianie handlowej. Tak jest w przypadku CloudFerro, dla której wielkim otwarciem na rynki zagraniczne by? pierwszy du?y kontrakt, podpisany z Europejsk? Agencj? Kosmiczn?. Dzi? firma mo?e pochwali? si? ju? do?wiadczeniem na kilku rynkach:

Na rynku niemieckim, który od lat jest naszym najwi?kszym partnerem handlowym, jest ?atwiej o kontrakty ni? np. we Francji, która promuje w?asne firmy i rozwi?zania. W obszarze technologii sprzyja nam te? europocentryzm – Komisja Europejska zwraca du?? uwag? na przetwarzanie danych cyfrowych lokalnie, ze szczególnym uwzgl?dnieniem prawodawstwa EU oraz bezpiecze?stwem danych, niech?tnie patrz?c np. na ofert? takich dostawców jak Amazon. Daje nam to mo?liwo?? startowania w najwi?kszych przetargach na równych prawach z innymi dostawcami us?ug chmurowych z Europy – t?umaczy Przemys?aw Mujta z CloudFerro, która w ubieg?ym roku pozyska?a kontrakt na wdro?enie platformy chmurowej dla niemieckiej agencji aerokosmicznej – DLR.

Eksport bez transportu?

Nowe technologie oraz globalizacja procesów biznesowych to szansa dla polskich firm. Dzi? nawet znacz?ca odleg?o?? czy ró?ne strefy czasowe nie s? przeszkod? w sprawnej wspó?pracy. Co wi?cej, rozwój technologii umo?liwia funkcjonowanie us?ug w zupe?nie nowych modelach. Dobrym przyk?adem jest firma Pix Moving z chi?skiego Guiyang, która przygotowuje si? do sprzeda?y autonomicznych aut w USA bez fizycznego ich eksportu. Model dzia?ania firmy ma opiera? si? na przesy?aniu do chmury obliczeniowej planów dla drukarek 3D dotycz?cych tworzenia poszczególnych komponentów. Klienci zagraniczni b?d? mogli pobra? instrukcje i na swoich drukarkach wyprodukowa? pojazdy lub cz??ci do samochodów. To kolejny krok w kierunku globalnego rozwoju handlu us?ugami.

Innowacyjne firmy, tworz?ce ?wietne technologie, mog? je dzi? sprzedawa? w?a?ciwie wsz?dzie. Kraje, które kilka dekad temu postawi?y na edukacj? specjalistów IT, dzi? s? nie tylko o?rodkami outsourcingu dla globalnych gigantów, ale tak?e miejscem tworzenia innowacyjnych rozwi?za?. Granice nie maj? ju? wi?kszego znaczenia. Dzi?ki nowoczesnym technologiom, produkcja i eksport wkrótce b?d? wygl?da? zupe?nie inaczej.

Udostępnij
Redaktor Brandsit