54% Polaków deklaruje, ?e z powodu pandemii koronawirusa tegoroczne ?wi?ta ciesz? ich mniej ni? rok temu. 45% z nas b?dzie celebrowa? ten okres w mniejszym gronie ze wzgl?du na utrzymanie zalecanego dystansu spo?ecznego – wynika z badania TFI przeprowadzonego przez Grup? ING i partnerów projektu.
Jeste?my te? bardziej ostro?ni je?li chodzi o wydawanie pieni?dzy na ?wi?ta. Aby mie? to pod kontrol? 57% Polaków postara si? zmie?ci? w ustalonym przez siebie bud?ecie. Po?owa badanych, w zwi?zku z ograniczonymi finansami, planuje szuka? promocyjnych ofert i wyprzeda?y. Du?a grupa spo?ród nas (54%) wi?kszo?? swoich ?wi?tecznych zakupów zrobi online. 35% osób deklaruje, ?e w ostatnich miesi?cach odk?ada?o oszcz?dno?ci specjalnie na ten cel. To najwi?kszy odsetek spo?ród pi?ciu pa?stw obj?tych badaniem (Niemiec, Holandii, Hiszpanii i Rumunii).
Pomimo mniejszej presji otoczenia, ponad po?owa Polaków (53%) nie planuje przeznacza? na organizacj? ?wi?t mniej pieni?dzy ni? w ubieg?ym roku, w tym 9% deklaruje, ?e wyda wi?cej. Jednak du?a grupa z nas b?dzie ogranicza? tegoroczne wydatki zwi?zane z grudniowym ?wi?towaniem. A? 45% badanych planuje wyda? na ten cel mniej pieni?dzy ni? przed rokiem. Jeste?my w tym wzgl?dzie bardziej oszcz?dni ni? Holendrzy i Niemcy, gdzie kolejno 32% i 31% osób b?dzie ogranicza? te wydatki. Jednak nie tak pragmatyczni jak Hiszpanie i Rumunii, gdzie a? 60% badanych deklaruje zaciskanie pasa w zwi?zku z celebrowaniem ?wi?t.
Podobne pytania na temat planów ?wi?tecznych Polaków zadali?my w 2016 r. Porównanie odpowiedzi sugeruje, ?e okres ten traktujemy coraz bardziej swobodnie i jego wystawne obchodzenie rzadko jest priorytetem. Jeszcze 4 lata temu 34% Polaków odczuwa?o spo?eczn? presj? do wydawania wi?kszych pieni?dzy na ten cel. Obecnie o 10 pkt proc. mniej. Cz??ciowo odpowiada za to s?absza koniunktura gospodarcza. Jeste?my te? coraz bardziej pow?ci?gliwi w wydawaniu pieni?dzy na ?wi?ta. Rzadziej pozwalamy sobie na beztrosk? w tym zakresie (41% w 2016 r. i 36% teraz) oraz mamy mniejsz? gotowo?? do zad?u?enia si? na ten cel. – komentuje Karol Pogorzelski – ekonomista ING
Pod choink? najch?tniej po?o?ymy: kosmetyki (40% odpowiedzi), ubrania i akcesoria (32%), gotówk? (23%), karty podarunkowe (20%) i ksi??ki (20%). Najmniejszym zainteresowaniem w tym przypadku ciesz? si? artyku?y sportowe (4,9%), ma?e AGD (3,6%), narz?dzia (1,4%), produkty luksusowe (1%) i du?e AGD (0,5%).
Pandemia koronowirusa i restrykcje w organizowaniu spotka?, jakie jej towarzysz?, wp?yn??y równie? na sposób sp?dzania ?wi?tecznego okresu. Zdecydowana wi?kszo?? Polaków b?dzie celebrowa? ten czas z najbli?sz? rodzin? (86%), tylko 8% planuje odwiedziny i dzielenie ?wi?t z dalszymi krewnymi. Podobnie proporcje rozk?adaj? si? w przypadku nocy sylwestrowej i Nowego Roku – 80% pytanych w badaniu sp?dzi go z najbli?sz? rodzin?, a jedynie 9% rozwa?a sp?dzenie czasu z przyjació?mi, odwiedzaj?c si? i ?wi?tuj?c.
Badanie TFI (Think Forward Initiative) to wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Uczestnicz? w niej eksperci z bran?y finansowej, technologicznej, regulatorzy i naukowcy. Celem projektu jest wykorzystanie zdobytej wiedzy, jako podstawy w planowaniu dzia?a? oraz wspieraniu konsumentów w podejmowaniu wyborów finansowych. Badanie prowadzone by?o w pi?ciu europejskich krajach (Polska, Niemcy, Rumunia, Hiszpania i Holandia).
Badanie ilo?ciowe, CAWI, przeprowadzone w ramach inicjatywy TFI przez IPSOS BV, na próbie 1003 Polaków, zrealizowane w listopadzie 2020.