Podczas pierwszej fali pandemii COVID-19 firmy wydawa?y dodatkowo oko?o 15 mld USD tygodniowo wi?cej na technologie, aby zapewni? bezpieczne przej?cie swoich organizacji na prac? w trybie zdalnym. Liderzy dzia?ów IT zapytani o kluczowe obszary technologiczne, w które inwestuj? organizacje wymieniaj? bezpiecze?stwo i prywatno?? (47%), zarz?dzanie do?wiadczeniami i zaanga?owaniem klientów (44%), a tak?e infrastruktur? i rozwi?zania chmurowe (35%). Blisko po?owa badanych odpowiedzialnych za IT w firmach na ?wiecie uwa?a, ?e pandemia przyspieszy?a transformacj? cyfrow? i adopcj? nowych technologii, w Polsce ten odsetek jest nieco wi?kszy i wynosi 52%. A? 43% respondentów uwa?a, ?e ponad po?owa pracowników z ich organizacji b?dzie pracowa?a z domu tak?e po pandemii – wynika z corocznego badania KPMG i Harvey Nash, w którym udzia? wzi??o ponad 4200 liderów dzia?ów IT z firm, których ??czne wydatki na technologie przekraczaj? 250 mld USD.
Mimo ?e wydatki firm przeznaczane na technologie w zwi?zku z pandemi? COVID-19 znacznie wzros?y, badanie wykaza?o, ?e w nadchodz?cym roku bud?ety na technologie b?d? bardziej obci??one. Tu? przed pandemi? 51% liderów dzia?ów IT spodziewa?o si? wzrostu bud?etu w ci?gu najbli?szych 12 miesi?cy, natomiast kilka miesi?cy pó?niej liczba ta spad?a do 43%. Mo?e to wynika? przede wszystkim z du?ego obci??enia bud?etów w ostatnich miesi?cach. O strategicznej roli technologii ?wiadczy? mo?e fakt, ?e blisko po?owa badanych firm spodziewa si? wzrostu zatrudnienia specjalistów z tego obszaru w ci?gu najbli?szego roku.
Spadek odsetka respondentów spodziewaj?cych si? wzrostu bud?etu IT o 8 punktów procentowych mo?e by? spowodowany ogóln? tendencj? do redukcji kosztów w organizacji podczas spowolnienia. Presja na redukcj? kosztów nie omija dzia?ów IT mimo zwi?kszonych oczekiwa? w stosunku do nich. Aby temu sprosta?, organizacje IT musz? zmniejsza? d?ug technologiczny, dokona? transformacji bazy kosztowej oraz wdro?y? zwinny model dostarczania us?ug pozwalaj?c na skalowanie kosztów dzia?ania i tym samym lepiej dostosowa? si? do biznesu – mówi Andrzej Ga?kowski, Partner, Financial Services Advisory, Head of Banking, KPMG w Polsce.
COVID-19 trwale przyspieszy? transformacj? cyfrow? przedsi?biorstw
Zdaniem 47% liderów dzia?ów IT na ?wiecie i 52% z Polski pandemia COVID-19 trwale przyspieszy?a transformacj? cyfrow? i adopcj? nowych technologii takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML), blockchain czy automatyzacja. Spo?ród ró?nych inwestycji technologicznych, kluczowe w nowej rzeczywisto?ci dla firm by?y nak?ady na zapewnienie bezpiecze?stwa i prywatno?ci (wg 47% respondentów), budowanie do?wiadcze? i zaanga?owania klientów (44%) oraz infrastruktur? i rozwi?zania chmurowe (43%).
A? 51% ankietowanych przez KPMG International i Harvey Nash firm wdro?y?o rozwi?zania chmurowe, 13% prowadzi programy pilota?owe, a 21% aktywnie rozwa?a zastosowanie takich rozwi?za? (co stanowi niemal dwukrotny wzrost w ci?gu ostatnich 12 miesi?cy). Tak?e ponad po?owa liderów dzia?ów IT z Polski wdro?y?a rozwi?zania chmurowe, natomiast co czwarty respondent powa?nie zastanawia si? nad implementacj? chmury. Innymi technologiami, których wdro?enie rozwa?aj? liderzy IT s? m.in. sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (29% w skali globalnej i 25% w Polsce) oraz inteligentna automatyzacja (30% w skali globalnej i 25% w Polsce). Warto zwróci? uwag? na du?y globalnie wzrost popularno?ci platform sprzeda?owych w modelu SaaS – wdro?enia takich rozwi?za? na du?? skal? zwi?kszy?y si? ponad trzykrotnie z 7% w 2019 r. do 23% w tym roku. Jedna na sze?? ankietowanych firm uruchomi?a platform? tego typu w ci?gu ostatnich 12 miesi?cy.
Polscy liderzy IT cz??ciej dostrzegaj? rol? pandemii w przyspieszeniu transformacji cyfrowej ni? ich zagraniczni koledzy. Nie powinno to dziwi?. Polska gospodarka, jako ca?o?? oceniana jest jako mniej innowacyjna ni? gospodarki takich regionów jak Skandynawia, Europa Zachodnia czy USA. Zaskakuj?ce w badaniu jest to, ?e ankietowani w Polsce deklaruj? podobny poziom adopcji chmury jak reszta ?wiata. Dotychczas, bazuj?c chocia?by na raportach Eurostatu mieli?my przekonanie, ?e poziom adopcji chmury w Polsce by? jednym z najni?szych spo?ród krajów cz?onkowskich Unii Europejskiej. Wygl?da na to, ?e nasz kraj potrzebowa? nadzwyczajnego czynnika, jakim jest pandemia, aby proces transformacji przyspieszy?. Wydaje si? jednak, ?e dla wielu polskich liderów IT przej?cie do chmury obliczeniowej wci?? oznacza wdro?enie platformy u?atwiaj?cej zdaln? prac? grupow?. Ale to jedynie pocz?tek, i nadrabianie dystansu wobec bardziej rozwini?tych rynków, na których znacznie szerszy zakres przetwarzania danych przenoszony jest do chmury – mówi Andrzej Gibas, Partner Associate, Business Advisory, Head of Markets, KPMG w Polsce.
Praca zdalna sprzyja cyberatakom
Pomimo du?ych nak?adów finansowych zapewniaj?cych wzrost bezpiecze?stwa i prywatno?ci w czasie COVID-19 a? 4 na 10 badanych liderów IT na ?wiecie zasygnalizowa?o, ?e ich firma do?wiadczy?a wi?kszej liczby cyberataków (dla Polski wska?nik ten jest nieco wy?szy i wynosi 43%). Ponad 3/4 tych cyberincydentów by?o zwi?zanych z phishingiem (83%), a prawie dwie trzecie ze z?o?liwym oprogramowaniem (62%). Dane te mog? ?wiadczy?, ?e nag?a konieczno?? pracy w trybie zdalnym zwi?kszy?a ekspozycj? pracowników na potencjalne ataki cyberprzest?pców. Jednocze?nie organizacje mia?y trudno?ci ze znalezieniem wykwalifikowanych specjalistów ds. cyberbezpiecze?stwa, którzy mogliby wesprze? t? powa?n? zmian? organizacyjn?. Wed?ug ankietowanych liderów dzia?ów IT to w?a?nie cyberbezpiecze?stwo jest obecnie najbardziej po??dan? umiej?tno?ci? techniczn? na ?wiecie (35% wskaza?). Po raz pierwszy od ponad dziesi?ciu lat umiej?tno?? zwi?zana z bezpiecze?stwem znalaz?a si? na czele listy globalnych deficytów umiej?tno?ci technologicznych.
Raport KPMG i Harvey Nash pokazuje, ?e te przedsi?biorstwa, które przed pandemi? sformu?owa?y i wdro?y?y strategi? predysponuj?c? je do bycia cyfrowym liderem, w czasach pandemii radz? sobie znacznie lepiej. Ci trzymaj?cy si? modeli „analogowych” mierz? si? dzisiaj z zagro?eniem utraty znaczenia na rynku. Wiele firm podejmuje dzia?ania zmierzaj?ce do „szybkiego wej?cia w ?wiat cyfrowy”. A to oznacza nowe wyzwania i nowe zagro?enia, z którymi nie mierzy?y si? wcze?niej. Nie dziwi wzrost zagro?enia i wzrost zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie cyberbezpiecze?stwa. Zw?aszcza dla mniejszych przedsi?biorstw jest to nieznany, nowy ?wiat. I te wyzwania tak?e przyspiesz? transformacj? do chmury. Mniejsze przedsi?biorstwa nie maj? ani potencja?u organizacyjnego, ani ekonomicznego, aby zaistnie? w cyfrowym ?wiecie i jednocze?nie samodzielnie zadba? o swoje bezpiecze?stwo. Korzystaj?c z rozwi?za? chmurowych dostaj? ochron? w cyberprzestrzeni „w pakiecie” – mówi Andrzej Gibas, Partner Associate, Business Advisory, Head of Markets, KPMG w Polsce.
Praca zdalna mo?e zosta? standardem tak?e po pandemii zdaniem wielu liderów dzia?ów IT
A? 86% liderów dzia?ów IT, którzy wzi?li udzia? w badaniu przeprowadzonym przez KPMG International i Harvey Nash, wprowadzi?o dla swoich pracowników prac? w trybie zdalnym, a 43% oczekuje, ?e po pandemii ponad po?owa zatrudnionych b?dzie pracowa? w domu. Co ciekawe, spo?ród respondentów z Polski a? 10% przewiduje, ?e po pandemii wszyscy pracownicy z ich organizacji b?d? pracowa? zdalnie.
W wyniku pracy zdalnej a? 70% respondentów informuje o zwi?kszonej wspó?pracy pomi?dzy firmami a zespo?ami technologicznymi, a ponad po?owa (52%) twierdzi, ?e stworzy?o to kultur? integracji w zespole technologicznym.
Praca zdalna i brak fizycznego kontaktu ze wspó?pracownikami to tak?e zagro?enie. A? 84% liderów IT potwierdza, ?e jest zaniepokojona o zdrowie psychiczne swoich pracowników. Dostrzegaj? oni potrzeb? formu?owania i wdro?enia programów adresuj?cych niebezpiecze?stwa wynikaj?ce z braku interakcji pomi?dzy pracownikami w ?wiecie rzeczywistym i zast?powanie ich wspó?prac? w przestrzeni wirtualnej – mówi Andrzej Gibas, Partner Associate, Business Advisory, Head of Markets, KPMG w Polsce.
Kwestie zwi?zane z prac? zdaln? stanowi? obecnie jeden z pi?ciu najwa?niejszych czynników anga?owania i zatrzymywania kluczowych talentów technologicznych i pozostan? nim równie? po zako?czeniu pandemii COVID-19. Liderzy dzia?ów IT b?d? zatem musieli ponownie przemy?le? sposób, w jaki przyci?gaj? i anga?uj? swoich pracowników w ?wiecie, w którym fizyczna lokalizacja nie jest ju? g?ównym atutem.
Pandemia COVID-19 wp?yn??a tak?e na trwa?e zwi?kszenie znaczenia samych liderów technologicznych w firmach – tak? opini? wyrazi?o prawie dwie trzecie respondentów (61%).