Rozwi?zania technologiczne w sferze e-us?ug, które wprowadzamy musz? by? nie tylko bezpieczne, ale tak?e intuicyjne, dost?pne dla ka?dego i proste w obs?udze. Nale?y te? zadba? o ?wiadomo?? ich dost?pno?ci i podniesienie poziomu kompetencji u?ytkowników i urz?dników – podkre?lali uczestnicy panelu “Cyfrowy i cyberbezpieczny samorz?d – tera?niejszo?? czy przysz?o???” zorganizowanego na IX Europejskim Kongresie Samorz?dów, którego partnerem by? Zwi?zek Cyfrowa Polska.
Przedstawiciele w?adzy zaanga?owani w sferz? cyfryzacji, dostawcy usug cyfrowych i rozwi?za? cyberbezpiecze?stwa dla JST oraz sami samorz?dowcy zgromadzeni w Miko?ajkach przyjrzeli si? stopniowi transformacji cyfrowej i dba?o?ci o cyberbezpiecze?stwo w polskich samorz?dach. W czasie dyskusji rozwa?ali, czy samorz?dy dysponuj? odpowiednimi narz?dziami i ?rodkami by tradycyjne us?ugi przekszta?ci? w cyberbezpieczne „e-us?ugi”.
Nierówne tempo transformacji samorz?dów
Zdaniem uczestników dyskusji, jednym z najwa?niejszych problemów w sferze cyfryzacji samorz?dów jest nierówne tempo wdra?ania e-us?ug w poszczególnych JST w kraju. – Wyzwaniem, przed którym stajemy jest synchronizacja systemów e-us?ug w sposób, który zagwarantuje, ?e mieszka?cy zarówno mniejszych, jak i du?ych jednostek samorz?dowych b?d? mogli liczy? na podobn? jako?? tych us?ug i ich dost?pno?? – mówi? Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska.
W opinii ekspertów nierówne tempo transformacji cyfrowej samorz?dów wynika przede wszystkim z ró?nic w zasobach finansowych poszczególnych jednostek samorz?du terytorialnego. – Du?e JST maj? oczywi?cie wi?ksze bud?ety, a co za tym idzie wi?ksze mo?liwo?ci cyfryzacji. Brak ?rodków to nadal powa?na przeszkoda w transformacji cyfrowej mniejszych samorz?dów, które borykaj? si? z ograniczeniami bud?etowymi. Decyzja o inwestycji w cyfryzacj?, czy bezpiecze?stwo cyfrowe oznacza dla ma?ych samorz?dów cz?sto rezygnacj? z innych, istotnych z punktu widzenia mieszka?ców wydatków – komentowali go?cie debaty. Sugerowali, ?e nad zapewnieniem samorz?dom ?rodków na cyfryzacj? i wyrównywaniem poziomu transformacji warto pracowa? na szczeblu centralnym.
Paneli?ci wskazali tak?e, ?e nierówno?ci wyst?puj? nie tylko w dost?pie do e-us?ug, ale tak?e w gotowo?ci do ich stosowania. – E-us?ugi bardzo szybko akceptowane s? przez m?odych ludzi. Z edukacj? z zakresu kompetencji cyfrowych i stosowania e-us?ug musimy dociera? szczególnie do osób starszych i w ?rednim wieku, by tak?e korzysta?y w pe?ni z dobrodziejstw cyfryzacji – komentowali eksperci. Ich zdaniem problem ten dotyczy? mo?e m.in. nadchodz?cego systemu e-dor?cze?. – Przej?cie na system e-dor?cze? jest w najlepszym interesie Polski. Wyzwaniem w tym procesie mo?e by? jednak zagwarantowanie, ?e z rozwi?zania tego powszechnie korzysta? b?d? obywatele, obywatelki i podmioty sektora prywatnego – komentowa? Grzegorz Kubalski, Zast?pca Dyrektora Biura ze Zwi?zku Powiatów Polskich.
Bezpiecze?stwo, ?wiadomo?? i kompetencje
W czasie rozmowy w Miko?ajkach podkre?lono, ?e aby w pe?ni wykorzysta? dost?pne e-us?ug i wdra?ane rozwi?zania cyfrowe niezb?dne s? odpowiednie kompetencje cyfrowe u?ytkowników oraz urz?dników. – W sferze rozwoju tych kompetencji czeka nas jeszcze wiele pracy – mówi? Micha? Kanownik prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska. Przedstawiciele dostawców us?ug cyfrowych dla samorz?dów uczestnicz?cy w panelu argumentowali, ?e sektor prywatny stale prowadzi szkolenia dla JST dotycz?ce m.in. cyberbezpiecze?stwa urz?dze? ko?cowych.
Rozwój kompetencji i inwestycje s? zdaniem go?ci panelu dyskusyjnego pilnie potrzebne w?a?nie w sferze cyberbezpiecze?stwa. – Najwa?niejsze typy ataków, z jakimi mierz? si? dzi? samorz?dy to ransomware, DDoS oraz ataki phishingowe. Na te ostatnie sektor publiczny jest nara?ony szczególnie m.in. ze wzgl?du na dost?pno?? wielu informacji publicznych dot. np. dostawców us?ug i produktów dla JST. Szkolenia dla urz?dników powinny dotyczy? szczególnie zagadnie? z zakresu cyberbezpiecze?stwa. Niezmiernie u?yteczne dla samorz?dów s? w zwi?zku z tym systemy zarz?dzania urz?dzeniami ko?cowymi urz?dników. Pozwalaj? one istotnie ograniczy? zagro?enia p?yn?ce np. z u?ywania prywatnych skrzynek e-mail, czy ze zgubienia telefonu – mówili.
Zdaniem ekspertów zgromadzonych w Miko?ajkach, pewnie funkcje infrastruktury i us?ugi, a szczególnie te zwi?zane cyberbezpiecze?stwem cyfrowe nale?y unifikowa?. Sprz?t, infrastruktura, zasoby informatyczne i ich obs?uga s? szczególnie kosztowne w?a?nie w sferze cyberbezpiecze?stwa. Wiele istotnych i kosztownych zada? ?atwiej by?oby rozwi?za? w sposób zupe?nie scentralizowany, lub w ramach lokalnych centrów wspólnej infrastruktury, skupiaj?cych kilka JST – sugerowali eksperci.
?ród?o: Zwi?zek Cyfrowa Polska