Zgodnie ze strategi? „Cyfrowego buntownika” do 2020 r. Alior Bank przeznaczy 400 mln z? na inwestycje w IT i innowacje w czterech obszarach: bezpiecze?stwa cyfrowego, infrastruktury IT, nowych systemów i narz?dzi mobilnych oraz innowacji i fintech-ów.
Wkrótce klienci banku b?d? mogli wykonywa? operacje na kontach bez wpisywania danych z karty p?atniczej, ale z wykorzystaniem analizy g?osu i rysów twarzy, a tak?e innych metod opartych na sztucznej inteligencji. O pracach nad najbardziej zaawansowanymi rozwi?zaniami w obszarze bezpiecze?stwa cyfrowego przedstawiciele Alior Banku opowiadali w trakcie Europejskiego Forum Cybersec w Krakowie w dniach 9-10 pa?dziernika.
„Wa?n? cz??ci? strategii „Cyfrowego buntownika” jest innowacyjno??, szczególnie w odniesieniu do bezpiecze?stwa” – powiedzia? Bruno Ferreira, dyrektor zarz?dzaj?cy Pionem Rozwoju Korporacyjnego Alior Banku. „Zarz?dzamy innowacjami w dwóch obszarach. W obszarze wewn?trznym zach?camy naszych pracowników do przedstawiania nam ciekawych pomys?ów, w które mo?emy zainwestowa?, natomiast w zewn?trznym nastawiamy si? na wspó?prac? z firmami, które nie s? bankami, ale oferuj? klientom ciekawe produkty finansowe. Chcemy z nimi ??czy? si?y i wprowadza? nowe produkty b?d? us?ugi dla klientów” – wyja?ni? Bruno Ferreira. Podkre?li?, ?e w tym kontek?cie kluczowe jest zapewnienie klientom bezpiecze?stwa w operacjach bankowych.
Jak powiedzia? Grzegorz Jasiulewicz, dyrektor Departamentu Bezpiecze?stwa Elektronicznego, Alior Bank stawia na rozwi?zania biometryczne. „Ju? teraz klienci mog? logowa? si? do bankowo?ci mobilnej za pomoc? odcisku palca. W niedalekiej przysz?o?ci udost?pnimy te? mo?liwo?? zatwierdzania przelewów w ten sposób. Prowadzimy równie? prace nad wykorzystaniem innych metod biometrii, w tym biometrii g?osu i twarzy” – zaznaczy? Grzegorz Jasiulewicz.
Podczas Cybersec in?ynierowie z Alior Banku przedstawili prototypowe urz?dzenie kryptograficzne do autoryzacji operacji w bankowo?ci internetowej. „Jako Bank nie mamy pe?nego wp?ywu na to, co si? dzieje w komputerze klienta: czy klient ma oprogramowanie antywirusowe, czy stale je aktualizuje. Dlatego stworzyli?my prototyp urz?dzenia typu plug&play, które jest niejako cz?stk? banku u klienta. Dzi?ki temu, bezpiecze?stwo jest przesuni?te z komputera klienta na to urz?dzenie” – wyja?ni? Pawe? Ogonowski, manager ds. in?ynierii i bezpiecze?stwa systemów informatycznych Alior Banku.
O nowych rozwi?zaniach w obszarze bankowo?ci mobilnej mówi? Maciej Jakubowski z Innovation Lab w Alior Banku.
„Nasi klienci coraz mniej s? zainteresowani byciem tam, gdzie jest bankier. Raczej sami chc? nam dyktowa? tempo i miejsca, w których b?d? si? spotyka?. Wierzymy, ?e interakcje mi?dzy lud?mi s? wci?? wa?ne, dlatego nasi bankierzy mog? spotka? si? z klientem nawet na wycieczce w górach, bo s? wyposa?eni w urz?dzenia mobilne, na których mo?na nie tylko zapozna? si? z ofert?, ale równie? podpisa? umow?. Co najwa?niejsze, jest to zaszyfrowane tak, ?e klient ma pe?ne poczucie bezpiecze?stwa” – wyja?ni? Maciej Jakubowski.
Zdaniem Grzegorza Jasiulewicza, statystyki pokazuj?, ?e w Polsce bankowo?? cyfrowa jest stosunkowo bezpieczna. „W polskim sektorze bankowym liczba nieuprawnionych transakcji bankowych jest w skali roku 20-30 krotnie mniejsza ni? liczba wypadków drogowych. Mamy mniej wi?cej jedn? nieuprawnion? transakcj? na milion dokonywanych. To niewiele, jednak nie ustajemy w staraniach o ci?g?e udoskonalanie systemów. Mamy ambicj? dostarczy? klientom najbezpieczniejsz? bankowo?? internetow? i mobiln? w polskim sektorze bankowym” – zaznaczy?.