Miniony rok przyniósÅ‚ wiele wyzwaÅ„ dla branży cyberbezpieczeÅ„stwa, głównie zwiÄ…zanych z rosnÄ…cÄ… liczbÄ… cyberzagrożeÅ„ oraz pogłębiajÄ…cym siÄ™ deficytem specjalistów na tym rynku. W 2022 roku do CERT Polska zgÅ‚oszonych zostaÅ‚o ponad 320 tys. przypadków zagrożeÅ„ cyberbezpieczeÅ„stwa. Jako główne zagrożenia, z którymi w poprzednim roku musiaÅ‚y mierzyć siÄ™ firmy wymienić możemy m.in. zÅ‚oÅ›liwe oprogramowania, oszustwa internetowe kradzież danych. Pomimo wielu zagrożeÅ„ rozwój cyberbezpieczeÅ„stwa daje ogromne możliwoÅ›ci oraz szanse dla współczesnych przedsiÄ™biorstw, ale także dla caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Jaki bÄ™dzie 2023 rok w cyberbezpieczeÅ„stwie, jakich należy spodziewać siÄ™ wyzwaÅ„ czy zagrożeÅ„, a jakie sÄ… szanse przed nami?Â
Ten rok może być trudny głównie ze wzglÄ™du na to, że czeka nas ogromna ilość regulacji unijnych obejmujÄ…ca rynek teleinformatyczny, w zwiÄ…zku z tym powstaje pytanie na ile jesteÅ›my przygotowani, w firmach teleinformatycznych oraz tych które wykorzystujÄ… informatykÄ™ do swoich biznesów do wdrożenia nowych rozwiÄ…zaÅ„. KolejnÄ… kwestiÄ… jest również to czy Polska bÄ™dzie gotowa do wdrożenia dyrektyw, które wymagać bÄ™dÄ… implementacji do prawa krajowego. Możemy powiedzieć, że mamy do czynienia z tsunami legislacyjnym i bÄ™dzie to ogromne wyzwanie zarówno dla legislatorów, ale przede wszystkim dla firm i przedsiÄ™biorców.Â
RównoczeÅ›nie koÅ„czÄ… siÄ™ pewne regulacje krajowe, w szczególnoÅ›ci dotyczÄ…ce sektora telekomunikacyjnego i firm Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi różnego rodzaju w tym zakresie. WchodzÄ… zupeÅ‚nie nowe obowiÄ…zki, sÄ… w tej chwili także dyskutowane przepisy nakÅ‚adajÄ…ce w celu bezpieczeÅ„stwa dodatkowe wymagania retencyjne na te podmioty. Dla dużych podmiotów telekomunikacyjnych nie jest to co prawda nic nowego chociaż to rozszerza ich zakres obowiÄ…zków, ale dla maÅ‚ych podmiotów Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi telekomunikacyjne bÄ…dź dostÄ™pu do internetu może być to poważny problem. Pozostaje pytania w jaki sposób przeÅ‚oży siÄ™ to na koszty ich usÅ‚ug, a w efekcie na klienta koÅ„cowego. OczywiÅ›cie nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że pewne kwestie w tym zakresie należy doprecyzować i zmienić, ponieważ możliwość zÅ‚apania takiego zÅ‚odzieja, który posÅ‚uguje siÄ™ usÅ‚ugami informatycznymi w celu niecnych praktyk jest niezwykle ważna natomiast należy siÄ™ zastanowić czy paÅ„stwo powinno przekÅ‚adać wszystkie wiążące siÄ™ z tym obowiÄ…zki na firmy.Â
Drugi obszar zwiÄ…zany jest z nowÄ… perspektywÄ… finansowÄ…, nie wspominajÄ…c już o Å›rodkach z Krajowego Planu Odbudowy. KPO przekÅ‚ada siÄ™ najbardziej w naszym sektorze na kwestie zwiÄ…zane z cyberbezpieczeÅ„stwem i z bezpieczeÅ„stwem usÅ‚ug administracji publicznej. Nowa perspektywa zwiÄ…zana jest także niestety z naszÄ… niskÄ… pozycjÄ…, jeżeli chodzi o usÅ‚ugi publiczne, wedÅ‚ug rankingów sytuacja Polski w tym zakresie siÄ™ nie poprawia. RozsÄ…dne wydatkowanie tych Å›rodków jest ważne, ale wisi nad nami także wizja tworzenia Agencji Informatyzacji i w tym zakresie z jednej strony mamy deklaracje Ministerstwa Cyfryzacji, Ministra Janusza CieszyÅ„skiego, że agencja ma nie sÅ‚użyć odebraniu komercyjnym podmiotom rynku usÅ‚ug na rzecz administracji publicznej jednak w Å›wietle zapisów dotyczÄ…cych Agencji nie do koÅ„ca tak to wyglÄ…da. W projekcie zaÅ‚ożono, że w agencji bÄ™dzie wyłącznie miejsce dla osób fizycznych prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ…, do realizacji różnego rodzaju usÅ‚ug publicznych i to w dużo szerszym zakresie niż to miaÅ‚o miejsce dotychczas, bo każde Ministerstwo może przekazać budowanie usÅ‚ug dla tego wÅ‚aÅ›nie Ministerstwa tej agencji i bezpoÅ›rednio jÄ… opÅ‚acać.Â
Należy wskazać, że jest to pewien element nacjonalizacji sektora IT i w obszarze usÅ‚ug publicznych. Czeka nas w zwiÄ…zku z tym ogromny sprawdzian w kontekÅ›cie rozwiÄ…zania tych wÄ…tpliwoÅ›ci, a także jak bÄ™dzie wyglÄ…dać sytuacja bez tych pieniÄ™dzy unijnych przeznaczonych na usÅ‚ugi publiczne, a także w drodze przetargów czyli czy podmioty bÄ™dÄ… miaÅ‚y szansÄ™ uzyskać zlecenia w drodze przetargów czy bÄ™dÄ… miaÅ‚y je tylko te podmioty nie Å›wiadczÄ…ce usÅ‚ug, a dostarczajÄ…ce sprzÄ™t. Nie ma też żadnego projektu, w którym to administracja publiczna sama produkować ma komputery, sprzÄ™t czy urzÄ…dzenia sieciowe wiÄ™c te firmy, które to dostarczajÄ… bÄ™dÄ… miaÅ‚y szansÄ™ zaistnieć jako dostawcy natomiast pozostaje pytanie czy z kolei te firmy które zbudowaÅ‚y część usÅ‚ugowÄ… powinny przestać inwestować w budowÄ™ kompetencji na rzecz sektora publicznego i skupić siÄ™ tylko na sektorze komercyjnym. Na pewno przyszÅ‚y rok powinien znaleźć na to odpowiedź. NiewÄ…tpliwie na naszym rynku sÄ… firmy, które inwestowaÅ‚y w zdobywanie i rozwój kompetencji, a także osób, które Å›wiadczyÅ‚y usÅ‚ugi dla budowy czy modernizacji systemów sektora publicznego, samorzÄ…dowego czy rzÄ…dowego.Â
Brak jest jednak jednoznacznych deklaracji, warto powiedzieć, że ten element powinien być zapisany w strategii ministra właściwego do spraw Cyfryzacji. Powinna być także informacja skierowana bezpośrednio do rynku czy jako ministerstwo będą sami odpowiadali za budowanie za pomocą instytucji rządowych tego typu usług niech sektor komercyjny nie inwestuje w te obszary. Pozostaje jeszcze pytanie co na to Komisja Europejska, która zawsze mówi, że ingerencja państwa za pieniądze unijne na rynku dojrzałych usług jest niedopuszczalna.
Taka sytuacja grozi marginalizacją polskich firm na rynku usług, czy też starające się o usługi w zakresie informatyzacji różnego rodzaju publicznych usług na rynkach europejskich. Jeżeli takie firmy nie będą mogły świadczyć takich usług na swoim własnym rynku to jest oczywiste, że ich szansa na udział w postępowaniach przetargowych czy innych na rzecz innych państw europejskich automatycznie będzie zdecydowanie ograniczona no bo nie będą mieli referencji z własnego rynku w tym obszarze. Przyszły rok z tego punktu widzenia na pewno będzie dosyć istotny dla firm informatycznych, tych firm świadczących usługi informatyczne.
Kolejnym zagrożeniem jakie czeka nas w tym roku to kwestie zwiÄ…zane ze start-upami. Wiele dzieje siÄ™ w tym obszarze i niestety należy przyznać, że polskie start-upy nie wyróżniajÄ… siÄ™ tak na rynku. Mamy oczywiÅ›cie firmy piszÄ…ce oprogramowanie oraz tworzÄ…ce gry i one faktycznie utrzymujÄ… na rynku, natomiast jeżeli myÅ›limy o innowacyjnych start-upach, które mogÄ… siÄ™ przeksztaÅ‚cić rzeczywiÅ›cie w podmioty o dużej kapitalizacji to tutaj nasze dotychczasowe wysiÅ‚ki sÄ… nijakie. NależaÅ‚oby siÄ™ zastanowić w zwiÄ…zku z tym co w nowych perspektywach finansowych, w szczególnoÅ›ci Å›rodków na tzw. dziaÅ‚alność B+R, żeby sytuacja siÄ™ polepszyÅ‚a. Zauważalna jest niestety caÅ‚y czas tendencja, że mÅ‚odzi polscy inżynierowie, absolwenci uczelni wyższych wyjeżdżajÄ… na Zachód i sÄ… tam wstanie stworzyć niezwykÅ‚e innowacyjne rozwiÄ…zania, natomiast w Polsce niewiele jesteÅ›my wstanie w tym obszarze zdziaÅ‚ać. To jest przyszÅ‚ość biznesowa naszego kraju. Jeżeli mówimy, że Polska ma w którymÅ› obszarze szukać szansy na rozwój PKB to wÅ‚aÅ›nie w innowacyjnych przedsiÄ™wziÄ™ciach. Należy siÄ™ wiÄ™c zastanowić w jaki sposób ulokować Å›rodki przeznaczone na inwestowanie w innowacyjność, gdzie efektem bÄ™dzie rzeczywista szansa na komercjalizacjÄ™ tych przedsiÄ™wzięć szczególnie zwiÄ…zanych ze sztucznÄ… inteligencjÄ….Â
Należy pamiÄ™tać, że mamy w Polsce firmy budujÄ…ce zaawansowanÄ… robotykÄ™ w oparciu o elementy sztucznej inteligencji, ten obszar bÄ™dzie siÄ™ rozwijać i ten rok bÄ™dzie kluczowy, jeÅ›li chodzi o zajÄ™cie pozycji na tym rynku europejskim. Mamy także jako polskie firmy innowacyjne rozwiÄ…zania np. obszar 5G, ale też zauważyć można jak trudno siÄ™ twórcom tego oprogramowania i tej technologii przebić przez Å›wiadomość wsparcia tego typu dziaÅ‚aÅ„ ze strony Å›rodków przeznaczonych na innowacyjność. Wydaje siÄ™, że niezauważalne jest to, że jesteÅ›my jedynym krajem w tej części Europy, który ma peÅ‚en stos technologiczny 5G stworzony przez firmy komercyjne i pomimo tego nie jesteÅ›my wstanie tego wesprzeć, przeznaczyć na to Å›rodków na rozwój i zbudować z tego naszÄ… dźwigniÄ™ na rynku europejskim czy Å›wiatowym. Â
Ostatnim elementem, o którym warto wspomnieć sÄ… nabywane przez specjalistów kompetencje. Ten rok także pod tym wzglÄ™dem może okazać siÄ™ przeÅ‚omowy i kluczowy. SÄ… pieniÄ…dze na edukacje i trzeba je wykorzystywać, natomiast w tym wzglÄ™dzie najwiÄ™kszym wyzwaniem jest zrozumienie, że wydawanie pieniÄ™dzy unijnych na szkolenia i kompetencje powinno być zawsze zwiÄ…zane z niezależnym egzaminem potwierdzajÄ…cym nabycie tych kompetencji. To jest element, o który walczymy od dawna. UdziaÅ‚ w samym szkoleniu nie Å›wiadczy jeszcze o tym, że w tym obszarze nabyte zostaÅ‚y kompetencje, dlatego tak ważne jest ich potwierdzenie. Jest to zwiÄ…zane z tym, że w zakresie kompetencji należy wpisać do wymogów prawnych np. dotyczÄ…cych audytów czy dotyczÄ…cych zatrudniania osób o podwyższonych kompetencjach w obszarach cyberbezpieczeÅ„stwa, te kompetencje, które już sÄ… w naszym rejestrze kwalifikacji rynkowych. Dzisiaj tego niestety nie ma i wydajemy ogromne pieniÄ…dze na szkolenia, które polegajÄ… tylko na tym, że znana jest nam ilość osób uczestniczÄ…cych w szkoleniu i z tej wiedzy kompletnie nic nie wynika.Â
Stworzony Polski System Kwalifikacji, a także System Jednostek CertyfikujÄ…cych, które muszÄ… speÅ‚nić wymagania, nad którym panuje minister wÅ‚aÅ›ciwy do tych spraw to systemy otwarte, rynkowe, zbudowane zgodnie z zasadami które nie pozwalajÄ… na budowane monopoli w tym zakresie. Teraz jest najwyższy czas, żeby ten system dopiąć w zakresie wymagaÅ„ prawnych w rozporzÄ…dzeniach.Â
Na koniec warto wspomnieć o szansach jakie nas czekają w tym roku. Wszelkie nabyte już w tym momencie kompetencje, umiejętności oraz dostępne narzędzia, które mają w swoich zasobach polskie firmy są właśnie ogromną szansą w 2023 roku w obszarze cyberbezpieczeństwa. Mamy rozpoczęte aktywności w kluczowych obszarach takich jak blockchainie, sztuczna inteligencja czy kryptografia. Nasz polskie uczelnie te dziedziny także są rozwijane. Mamy potencjał w tym zakresie, a to jest bardzo ważne. To są te szanse, które powinniśmy wykorzystać. W tym momencie, trzeba tylko zbudować pod to odpowiednią transmisję biznesową.