Polski rynek IT sta? si? swoistym polem bitwy i zaczyna przypomina? scenariusz „Gry o Tron”. W tocz?cych si? bataliach wcale nie chodzi o klientów, bo tych raczej nie brakuje zarówno w Polsce, jak i za granic?. Kluczem do polskiego „?elaznego tronu” stali si? pracownicy i to w?a?nie o nich walcz? mi?dzy sob? managerowie firm IT. Czy ?rednie i mniejsze software house’y maj? szans? konkurowa? z du?ymi graczami? Zamiast toczy? batalie, grupa firm dosz?a do prostego wniosku – w kooperacji si?a! Z takiego za?o?enia narodzi? si? zwi?zek pracodawców SoDA – Software Development Association, którego cz?onkowie wymieniaj? si? wiedz?, do?wiadczeniem, a co ciekawsze – niejednokrotnie pracownikami i kontraktami.
· 4,8% to dynamika wzrostu warto?ci rynku IT
· 50 tys. pracowników w bran?y IT – tyle specjalistów brakuje obecnie w Polsce
· Wzrost wynagrodze? w granicach 7–12 % rok do roku
Powy?sze dane wskazuj?, ?e obecny rok, jak i nadchodz?ce lata z pewno?ci? b?d? rynkiem pracownika. W walce o niego zwyci??? nie najwi?ksi, a ci, którzy najlepiej odnajd? si? w otaczaj?cej rzeczywisto?ci. Cz?onkowie SoDA podczas cyklicznych spotka? zacz?li zadawa? pytania, jak poradzi? sobie z kl?sk? urodzaju? Jak znale?? pracowników oraz jak ich zatrzyma??
Kl?ska urodzaju
4,8% wzrost rynku us?ug IT rok do roku w zestawieniu z brakami kadrowymi dla przedsi?biorcy oznacza jedno – cz??ci projektów nie b?dzie on w stanie zrealizowa?. Z tak? swoist? kl?sk? urodzaju do?? cz?sto spotykaj? si? mniejsze firmy, które nie maj? odpowiednich rezerw w zasobach ludzkich. Ci??ko tak?e oczekiwa? od mniejszej firmy tego, ?e b?dzie mia?a ekspertów z pe?nego spektrum zagadnie?, jakie mo?na spotka? przy realizacji z?o?onych projektów. W dodatku rekrutacja nowych pracowników jest kosztowna i d?ugotrwa?a, a projekt nie mo?e czeka?. Z pomoc? w takiej sytuacji mo?e przyj?? zaprzyja?niona firma.
Mo?liwo?? korzystania z „?aweczki” specjalistów dost?pnych w ramach SoDA okaza?a si? dla nas du?? pomoc?. Realizacja ciekawego i warto?ciowego mi?dzynarodowego projektu by?aby niemo?liwa bez „posi?ków”, którymi wspomogli moj? firm? cz?onkowie SoDA – mówi Przemys?aw Grzywa z Revolve.
Sytuacja ta jest tak?e korzystna dla firmy „wypo?yczaj?cej” pracowników.
Takie u?yczenie pracownika to niezwykle ciekawe do?wiadczenie, z którego moi programi?ci, je?eli tylko mog?, korzystaj?. Gdy realizuje si? du?e projekty to cz?sto po ich zako?czeniu mamy chwil? do rozpocz?cia kolejnego wyzwania. Po?yczaj?c danego specjalist? moja firma zyskuje, poniewa? dany pracownik nie stanowi dla mnie kosztu, a on sam ma okazj? nauczy? si? nowych rzeczy pracuj?c nad nowym projektem z innymi lud?mi – to zawsze warto?? dodana – mówi Robert Strzelecki, prezes zarz?du Grupy TenderHut.
Dzi?ki temu mniejsze, bardziej elastyczne firmy mog? tak?e realizowa? ró?norodne projekty.
Wymiana do?wiadcze?
Bran?a IT to jeden z najbardziej zmieniaj?cych si? sektorów gospodarki. Z punktu widzenia pracownika warto?ciowa firma to taka, która zapewnia mu rozwój i dost?p do ciekawych projektów. Tu doskonale sprawdzaj? si? oddolne inicjatywy. Konferencje bran?owe, meet–upy, spotkania i networking to niezwykle cenna oferta dla specjalistów z IT, nie zawsze dost?pna w du?ych korporacjach.
Po pierwsze SoDA to mo?liwo?? wymiany know–how pomi?dzy firmami z bran?y. Kolejn? warto?ci? jest obustronna wymiana zasobów – dzi?ki SoDA zarówno skompletowali?my zespó? do naszego projektu, jak i znale?li?my zaanga?owanie dla developerów, dla których w danym czasie nie mieli?my komercyjnego projektu. Ponadto ceni? bardzo cykliczne spotkania, na których w ?wietnym gronie mog? wymieni? si? do?wiadczeniami, pomys?ami, czy bol?czkami – mówi Pawe? Janda z mobitouch.
Zdanie to podziela tak?e Robert Strzelecki.
Takie inicjatywy to sytuacja win–win. Specjali?ci maj? niepowtarzaln? okazj? do wymiany wiedzy i nauki, a managerowie dziel? si? ze sob? swoimi do?wiadczeniami biznesowymi – dodaje.
Cz?onkowie organizacji przy jej pomocy maj? mo?liwo?? poszukiwania warto?ciowych ekspertów, co znacznie u?atwia proces rekrutacyjny. Szkolenia, rozwój i dost?p do wiedzy na najwy?szym poziomie to podstawowe or??e, jakie maj? do zaoferowania firmy dzia?aj?ce w ramach SoDA.
Rozwój biznesu
Managerowie z bran?y IT musz? liczy? si? z tym, ?e koszty pracownicze to spora pozycja w firmowym bud?ecie. W skali roku p?ace w tym sektorze rosn? w granicach 7–12%. Co ciekawe, mniejsze i ?rednie firmy z sektora IT realizuj? projekty g?ównie za granic?. Poprzez swoj? elastyczno?? i innowacyjne podej?cie bez problemu konkuruj? na zagranicznym rynku, zapewniaj?c odpowiedni przychód i mo?liwo?? utrzymania zespo?u pracowników. Taka strategia biznesowa pozwala im na pozostawanie konkurencyjnym pod wzgl?dem wynagrodze?. Praca w ?redniej wielko?ci software housie z pewno?ci? wi??e si? z dobrym wynagrodzeniem i brakiem korporacyjnej otoczki spotykanej w du?ych firmach, co szczególnie jest doceniane przez m?odych programistów. Mo?liwo?ci biznesowe stwarzane przez networking w ramach stowarzyszenia powoduj?, ?e managerowie rozwijaj? swój biznes, nie martwi?c si? tym, ?e ich pracownicy odejd? z powodu zbyt niskich p?ac.
Czy zjednoczenie wokó? wspólnych wyzwa? przyczyni si? do sukcesu polskich firm IT?
Tajemnica Doliny Krzemowej polega na kooperacji pomi?dzy firmami. Wspólnym realizowaniu projektów, wymianie do?wiadcze?. Tak rodzi?a si? legenda tego miejsca. Inicjatywy takie jak SoDA pozwalaj? nam poczu? ducha otwarto?ci i wspó?pracy, a to jedyna recepta na sukces – podsumowuje Strzelecki z TenderHut.