Polska bran?a cyfrowa i nowoczesnych technologii wzywa w?adze Unii Europejskiej, by projektowane przepisy dot. sztucznej inteligencji (SI) oparte by?y o precyzyjne definicje, zapewnia?y przejrzysto?? prawa i oddawa?y z?o?ono?? ekosystemu tej technologii. W?ród postulatów Zwi?zku Cyfrowa Polska wobec unijnego Aktu ws. sztucznej inteligencji znalaz?o si? tak?e dostosowanie wymaga?, procedur i standardów do rynkowej rzeczywisto?ci oraz faktycznych mo?liwo?ci podmiotów go tworz?cych.
Stanowisko Zwi?zku Cyfrowa Polska, reprezentuj?cego polsk? bran?? cyfrow? i nowoczesnych technologii, dotycz?ce unijnego Aktu ws. sztucznej inteligencji (SI) trafi?o do organów UE. W pi?mie zaadresowanym m.in. do Axela Vossa, Cz?onka Parlamentu Europejskiego, sprawozdawcy w europarlamentarnej Komisji AIDA, organizacja wskazuje przepisy, które wymagaj? doprecyzowania. Wskazuje równie? cele, jakie powinny spe?nia? projektowane regulacje i wyra?a swoje obawy w zwi?zku z cz??ci? propozycji Komisji Europejskiej.
Ambitne cele
W stanowisku Cyfrowej Polski czytamy, ?e sama idea uregulowania kwestii technologii opartej w sztuczn? inteligencj? w znacznej mierze odpowiada na postulaty bran?owe wyra?ane w ostatnich latach. Zdaniem Cyfrowej Polski regulacje w tym obszarze mog? stanowi? tak?e krok w kierunku budowania zaufania wobec technologii.
– Aby w pe?ni wykorzysta? potencja? sztucznej inteligencji, potrzebujemy powszechnego, spo?ecznego zaufania i wiary w proces rozwoju oraz wdra?ania rozwi?za? z obszaru tej technologii. Poza budow? systemów SI z my?l? o przejrzysto?ci i bezpiecze?stwie, na to zaufanie przek?ada? si? b?dzie ?wiadomo?? obecno?ci stosownych ram prawnych – komentuje Micha? Kanownik, Prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska.
Akt ws. sztucznej inteligencji ma na celu wprowadzenie jednolitych ram prawnych dla tej technologii i dotyczy? b?dzie wszystkich sektorów z wyj?tkiem zastosowa? militarnych. W zamy?le autorów, przepisy maj? klasyfikowa? zastosowania SI na podstawie zwi?zanego z nimi ryzykiem i regulowa? je w sposób proporcjonalny.
Z entuzjazmem, lecz nie bez uwag
Stanowisko Zwi?zku Cyfrowa Polska wskazuje jednak, które obszary zaproponowanej regulacji musz? zosta? zmodyfikowane, by zapewni? przejrzysto?? i jasno?? prawn?, a tak?e, aby wymagania regulacyjne by?y mo?liwe do spe?nienia i skutecznie odpowiada?y na ryzyko. Zdaniem bran?y cyfrowej zapisy Aktu powinny oddawa? z?o?ono?? ekosystemu SI i dostosowa? zakres wymaga? do ró?norodno?ci podmiotów aktywnych w dziedzinie. Cyfrowa Polska wskazuje np., ?e niektóre definicje zawarte w projekcie Aktu powinny zosta? doprecyzowane, szczególnie gdy dotycz? systemów SI zwi?zanych ze znacznym ryzykiem. W ocenie polskiego sektora cyfrowego zachowana zosta? musi równie? równowaga pomi?dzy innowacyjno?ci? i zapewnieniem zaufania oraz bezpiecze?stwa technologii. W?tpliwo?ci bran?y budzi, m.in. sposób klasyfikacji zastosowa? technologii jako wysoce ryzykownych, np. w przypadku wykorzystania SI w sieciach mobilnych 5G.
Zabieraj?c g?os w europejskiej dyskusji o przepisach dot. wykorzystania i rozwoju SI, eksperci Zwi?zku Cyfrowa Polska podkre?laj?, ?e Akt i wszelkie regulacje jej dotycz?ce, nale?y rozpatrywa? w szerszym kontek?cie technologicznym.
– W ?cis?y sposób przeplataj? si?, np. mo?liwo?ci sztucznej inteligencji z rozwojem technologii 5G, która nie stanowi tylko nowego standardu ??czno?ci dla konsumentów i biznesu, ale przede wszystkim drog? ku zupe?nie nowym produktom, us?ugom i metodom ich powstawania w ramach cyfrowej gospodarki. SI wi??e si? te? nierozerwalnie z technologiami takimi jak IoT i cloud oraz rozwojem gospodarki opartej o dane. Zastosowanie znajduje w ka?dej ga??zi gospodarki i ?ycia spo?ecznego. Dlatego kszta?t unijnych regulacji dotycz?cych tej technologii ma tak du?e znaczenie – wyja?nia Micha? Kanownik.