O?wiata to delikatny i skomplikowany system naczy? po??czonych, któremu z za?o?enia nie sprzyjaj? zmiany o charakterze rewolucyjnym, równie?, je?eli chodzi o wdra?anie nowych technologii. Konieczna jest raczej cyfrowa ewolucja w szko?ach – ocenili eksperci podczas CEE Edu Digital Summit w Lublinie, pierwszej edycji konferencji o cyfryzacji edukacji. Zgodzili si?, ?e systemowe rozwijanie kompetencji cyfrowych – zarówno uczniów jak i nauczycieli –jest niezb?dne z punktu widzenia gospodarki.
CEE Edu Digital Summit to wydarzenie zorganizowane przez CEE Digital Coalition oraz Zwi?zek Cyfrowa Polska, które po raz pierwszy zosta?o zorganizowane w Lublinie i by?o po?wi?cone zagadnieniom zwi?zanym z transformacj? cyfrow? systemów edukacji w Polsce oraz w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej.
Rola kompetencji cyfrowych
Podczas debaty otwieraj?cej wydarzenie Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska, podkre?li? rol? budowania kompetencji cyfrowych. – Ka?dy absolwent szko?y czy uczelni wy?szej staje zawsze przed dylematem wyboru ?cie?ki kariery. Trudno jednak dzi? na rynku o profesj?, która nie u?ywa?aby tzw. umiej?tno?ci przysz?o?ci. A wymóg te? b?dzie rós? – zaznaczy?. Prezes zwróci? uwag?, ?e istotnym elementem warunkuj?cym rozwój umiej?tno?ci technologicznych m?odzie?y jest odpowiednia edukacja samych nauczycieli, którzy im t? wiedze przekazuj?. – Trzeba przygotowa? ich do rewolucji technologicznej, nauczy? ich jak opowiada? uczniom o zastosowaniach nowych technologii – mówi?.
Zgodzi?a si? z nim Valeria Djukic, reprezentuj?ca bu?garsk? organizacj? bran?y cyfrowej – Digital National Alliance oraz firm? Anthill. Jej zdaniem dzi? wci?? mierzymy si? z problemem zapewnienia przez szko?y odpowiedniej edukacji cyfrowej, by m?odzie? odnalaz?a si? na wspó?czesnym rynku pracy. To istotny problem, bo jak podkre?li? z kolei przedstawiciel bu?garskiego ministerstwa edukacji, Alexander Angelov, dzieci i m?odzie? jest zainteresowana budowaniem umiej?tno?ci z zakresu kompetencji zwi?zanych z technologiami cyfrowymi, ale cz?sto nie odnajduj? odpowiedniej i wystarczaj?cej wiedzy w szkole. Jednocze?nie, w jego opinii, wci?? nie wyst?puje „bezpo?rednia korelacja” mi?dzy liczb? dost?pnych technologii a poziomem umiej?tno?ci cyfrowych. – Taka korelacja mo?e zaistnie? dopiero przy zaanga?owaniu systemu o?wiaty – oceni?.
Stopniowa ewolucja systemu o?wiaty
Uczestnicy dyskusji rozmawiali te? o kwestii tempa wprowadzania cyfrowych zmian w o?wiacie. Ich zdaniem cyfrowa reforma w szko?ach jest potrzebna, ale drobnymi krokami. – Systemy edukacyjne nie lubi? rewolucji, preferuj? one ewolucj?. To jest bardzo z?o?ony zespó? naczy? po??czonych. Rodzice, nauczyciele, dzieci – kiedy my?limy o szkole to oni najcz??ciej przychodz? nam do g?owy. Ale to tak?e samorz?dy, organizacje pozarz?dowe itp. To ca?a konstelacja uczestników edukacji – przypomnia?a Justyna Or?owska, Pe?nomocniczka Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, Pe?nomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej. Wed?ug niej „szybkie, rewolucyjne zmiany wywo?a?yby napi?cie w systemie, ale tak?e stres w?ród jego uczestników”. – Dobra reforma po prostu trwa d?u?ej – stwierdzi?a.
Do jej wypowiedzi odniós? si? przedstawiciel rumu?skiego Innovation Labs (uniwersyteckiego programu wspieraj?cego start-upy technologiczne), George Sarbu. Wed?ug niego, by doprowadzi? do cyfrowej ewolucji w szkole konieczna jest „zmiana mentalno?ci”. Zastrzeg?, ?e chocia? s? nauczyciele, którzy sami wychodz? z inicjatyw? rozwijania swoich umiej?tno?ci technologicznych, to jednak „nie wszyscy s? gotowi na zmian?”. – To jest podstawowy problem – oceni?.
Dlatego w opinii Marii Rahamagi, za?o?ycieli Fundacji Edumus z Estonii, konieczne jest otwarcie systemu edukacji równie? na zewn?trznych ekspertów, którzy mogliby kszta?ci? uczniów i nauczycieli z niezb?dnych kompetencji cyfrowych oraz którzy pokazywaliby, jak mo?na cyfryzowa? szko??. – Jeden nauczyciel nie mo?e by? przecie? ekspertem jednocze?nie i od drukowania 3D czy automatyzacji i od oprogramowania. Otwarcie szkó? na zewn?trznych specjalistów jest niezb?dne, by dostarczy? rzeteln? cyfrow? wiedz? – powiedzia?a Maria Rahamagi.
Cyfryzacja o?wiaty bez ko?ca
Uczestnicy dyskusji zgodzili si? równie? z tez?, ?e transformacja cyfrowa o?wiata jest procesem, który ju? z samego za?o?enia nigdy si? nie ko?czy, a inwestycje w nowe technologie i edukacj? cyfrow? powinny mie? charakter sta?y. Prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik podkre?li? przy tym, ?e cyfryzuj?c system o?wiaty powinni?my mie? na uwadze równie? ogólny poziom transformacji cyfrowej w pozosta?ych bran?ach. Jego zdaniem „trudno szkoli? m?odych ludzi bez inwestowania w startupy cyfrowe”. – Rozmawiaj?c o cyfrowej transformacji w szko?ach nie mo?na zapomina? o konieczno?ci transformacji cyfrowej ca?ego kraju czy wr?cz regionu – podsumowa? Kanownik.
CEE Digital Coalition to zrzeszenie organizacji bran?y cyfrowej z krajów Europy ?rodkowo-Wschodniej, powsta?e z inicjatywy Zwi?zku Cyfrowa Polska. Patronat honorowy nad konferencj? udzielili Minister Edukacji i Nauki Przemys?aw Czarnek, Sekretarz Stanu ds. Cyfryzacji w KPRM Janusz Cieszy?ski oraz Jaros?aw Stawiarki, Marsza?ek Województwa Lubelskiego.
?ród?o: Zwi?zek Cyfrowa Polska