Cyfrowa transformacja o?wiaty powinna mie? charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny

Izabela Myszkowska
5 Min

O?wiata to delikatny i skomplikowany system naczy? po??czonych, któremu z za?o?enia nie sprzyjaj? zmiany o charakterze rewolucyjnym, równie?, je?eli chodzi o wdra?anie nowych technologii. Konieczna jest raczej cyfrowa ewolucja w szko?ach – ocenili eksperci podczas CEE Edu Digital Summit w Lublinie, pierwszej edycji konferencji o cyfryzacji edukacji. Zgodzili si?, ?e systemowe rozwijanie kompetencji cyfrowych – zarówno uczniów jak i nauczycieli –jest niezb?dne z punktu widzenia gospodarki.

CEE Edu Digital Summit to wydarzenie zorganizowane przez CEE Digital Coalition oraz Zwi?zek Cyfrowa Polska, które po raz pierwszy zosta?o zorganizowane w Lublinie i by?o po?wi?cone zagadnieniom zwi?zanym z transformacj? cyfrow? systemów edukacji w Polsce oraz w regionie Europy ?rodkowo-Wschodniej.

Rola kompetencji cyfrowych

Podczas debaty otwieraj?cej wydarzenie Micha? Kanownik, prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska, podkre?li? rol? budowania kompetencji cyfrowych. – Ka?dy absolwent szko?y czy uczelni wy?szej staje zawsze przed dylematem wyboru ?cie?ki kariery. Trudno jednak dzi? na rynku o profesj?, która nie u?ywa?aby tzw. umiej?tno?ci przysz?o?ci. A wymóg te? b?dzie rós?zaznaczy?. Prezes zwróci? uwag?, ?e istotnym elementem warunkuj?cym rozwój umiej?tno?ci technologicznych m?odzie?y jest odpowiednia edukacja samych nauczycieli, którzy im t? wiedze przekazuj?. – Trzeba przygotowa? ich do rewolucji technologicznej, nauczy? ich jak opowiada? uczniom o zastosowaniach nowych technologiimówi?.

technologia w edukacji kanowik

Zgodzi?a si? z nim Valeria Djukic, reprezentuj?ca bu?garsk? organizacj? bran?y cyfrowej – Digital National Alliance oraz firm? Anthill. Jej zdaniem dzi? wci?? mierzymy si? z problemem zapewnienia przez szko?y odpowiedniej edukacji cyfrowej, by m?odzie? odnalaz?a si? na wspó?czesnym rynku pracy. To istotny problem, bo jak podkre?li? z kolei przedstawiciel bu?garskiego ministerstwa edukacji, Alexander Angelov, dzieci i m?odzie? jest zainteresowana budowaniem umiej?tno?ci z zakresu kompetencji zwi?zanych z technologiami cyfrowymi, ale cz?sto nie odnajduj? odpowiedniej i wystarczaj?cej wiedzy w szkole. Jednocze?nie, w jego opinii, wci?? nie wyst?puje „bezpo?rednia korelacja” mi?dzy liczb? dost?pnych technologii a poziomem umiej?tno?ci cyfrowych. – Taka korelacja mo?e zaistnie? dopiero przy zaanga?owaniu systemu o?wiaty oceni?.  

Stopniowa ewolucja systemu o?wiaty

Uczestnicy dyskusji rozmawiali te? o kwestii tempa wprowadzania cyfrowych zmian w o?wiacie. Ich zdaniem cyfrowa reforma w szko?ach jest potrzebna, ale drobnymi krokami. – Systemy edukacyjne nie lubi? rewolucji, preferuj? one ewolucj?. To jest bardzo z?o?ony zespó? naczy? po??czonych. Rodzice, nauczyciele, dzieci – kiedy my?limy o szkole to oni najcz??ciej przychodz?  nam do g?owy. Ale to tak?e  samorz?dy, organizacje pozarz?dowe itp. To ca?a konstelacja uczestników edukacjiprzypomnia?a Justyna Or?owska, Pe?nomocniczka Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, Pe?nomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej. Wed?ug niej „szybkie, rewolucyjne zmiany wywo?a?yby napi?cie w  systemie,  ale  tak?e  stres w?ród jego  uczestników”.  – Dobra reforma po prostu trwa d?u?ej  stwierdzi?a.

Do jej wypowiedzi odniós? si? przedstawiciel rumu?skiego Innovation Labs (uniwersyteckiego programu wspieraj?cego start-upy technologiczne), George Sarbu.  Wed?ug niego, by doprowadzi? do cyfrowej ewolucji w szkole konieczna jest „zmiana mentalno?ci”. Zastrzeg?, ?e chocia? s? nauczyciele, którzy sami wychodz? z inicjatyw? rozwijania swoich umiej?tno?ci technologicznych, to jednak „nie wszyscy s? gotowi na zmian?”. – To jest podstawowy problemoceni?.  

Dlatego w opinii Marii Rahamagi, za?o?ycieli Fundacji Edumus z Estonii, konieczne jest otwarcie systemu edukacji równie? na zewn?trznych ekspertów, którzy mogliby kszta?ci? uczniów i nauczycieli z niezb?dnych kompetencji cyfrowych oraz którzy pokazywaliby, jak mo?na cyfryzowa? szko??. – Jeden nauczyciel nie mo?e by? przecie? ekspertem jednocze?nie i od drukowania 3D czy automatyzacji i od oprogramowania. Otwarcie szkó? na zewn?trznych specjalistów jest niezb?dne, by dostarczy? rzeteln? cyfrow? wiedz?powiedzia?a Maria Rahamagi.

Cyfryzacja o?wiaty bez ko?ca

Uczestnicy dyskusji zgodzili si? równie? z tez?, ?e transformacja cyfrowa o?wiata jest procesem, który ju? z samego za?o?enia nigdy si? nie ko?czy, a inwestycje w nowe technologie i edukacj? cyfrow? powinny mie? charakter sta?y. Prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik podkre?li? przy tym, ?e cyfryzuj?c system o?wiaty powinni?my mie? na uwadze równie? ogólny poziom transformacji cyfrowej w pozosta?ych bran?ach. Jego zdaniem „trudno szkoli? m?odych ludzi bez inwestowania w startupy cyfrowe”. – Rozmawiaj?c  o cyfrowej transformacji w szko?ach nie mo?na zapomina? o konieczno?ci transformacji cyfrowej ca?ego kraju czy wr?cz  regionu –  podsumowa? Kanownik.


CEE Digital Coalition to zrzeszenie organizacji bran?y cyfrowej z krajów Europy ?rodkowo-Wschodniej, powsta?e z inicjatywy Zwi?zku Cyfrowa Polska. Patronat honorowy nad konferencj? udzielili Minister Edukacji i Nauki Przemys?aw Czarnek, Sekretarz Stanu ds. Cyfryzacji w KPRM Janusz Cieszy?ski oraz Jaros?aw Stawiarki, Marsza?ek Województwa Lubelskiego.

?ród?o: Zwi?zek Cyfrowa Polska

Udostępnij