Cyfrowa transformacja przybli?a ?wiat sportu kibicom

Klaudia Ciesielska
6 Min
sport

Cyfryzacja otwiera niespotykane dot?d mo?liwo?ci rozwoju bran?y sportowej. Nie tylko oferuje fanom now? jako? do?wiadcze?, ale te? zmienia funkcjonowanie organizacji sportowych. W globalnym raporcie pt.: „A whole new ball game. Navigating digital change in the sports industry” eksperci firmy doradczej Deloitte wskazuj?, ?e warunkiem pozwalaj?cym na pe?ne wykorzystanie mo?liwo?ci technologii cyfrowych przez organizacje sportowe s? zmiany w ka?dym aspekcie ich dzia?alno?ci.

Cyfrow? transformacj? kluby i zwi?zki sportowe powinny zacz?? od ustalenia priorytetów.

Do wprowadzenia strategii odpowiadaj?cej potrzebom biznesowym ca?ej organizacji kluczowe jest okre?lenie jej ogólnych celów. Rewolucja cyfrowa powinna wspiera? ca?y obszar dzia?alno?ci, a nie tylko poszczególne jego cz??ci. Kolejne kroki to okre?lenie planów cyfrowych i inwestycyjnych mo?liwo?ci – mówi Wojciech Górniak, Dyrektor, Lider zespo?u ds. sektora dóbr konsumenckich, Deloitte.

Wi?kszy zasi?g to wi?cej odbiorców

Spadaj?ca frekwencja na stadionach i kibiców przed telewizorami nie oznaczaj? zmniejszaj?cego si? zainteresowania sportem, a jedynie fakt, ?e fani wybieraj? bardziej elastyczne mo?liwo?ci ?ledzenia wydarze? sportowych. Dzi?ki dobrej jako?ci transmisji i braku dodatkowych kosztów, coraz cz??ciej korzystaj? z urz?dze? mobilnych. W 2016 roku po?wi?cali im oko?o 29 godzin tygodniowo, co stanowi wzrost w ci?gu dwóch lat o ?rednio 3 godziny.

Kiedy ogl?dalno?? najwi?kszych zawodowych lig sportowych w telewizji spada, motorem wzrostu staj? si? platformy OTT (Over The Top), dostarczaj?ce dodatkowego kontentu od nadawców, np. w postaci programów na ?ywo lub filmów na ?yczenie.

Dlatego te? w 2017 roku ogólna liczba kibiców najwi?kszej zawodowej ligi futbolu ameryka?skiego –NFL– wzros?a o 25 proc., mimo, ?e uby?o osób ogl?daj?cych rozgrywki przed telewizorem. Wspó?praca organizacji sportowych z nadawcami cyfrowych mediów i platformami dystrybucyjnymi daje tym ostatnim tak?e du?e mo?liwo?ci marketingowe i oddzia?ywania na do?wiadczenia kibiców w czasie rzeczywistym – mówi Wies?aw Kotecki, Dyrektor odpowiedzialny za obszar Experience Strategy and Design w Deloitte.

Gra to za ma?o

Wielu fanów sportu pragnie ekskluzywnych i wzmocnionych przez technologi? do?wiadcze?. Zdaniem ekspertów Deloitte organizacje sportowe mog? zwi?ksza? frekwencj? na stadionach, wykorzystuj?c takie rozwi?zania jak na przyk?ad rozszerzona i wirtualna rzeczywisto??, które zapewni? kibicom ekscytuj?ce wra?enia. W dostosowaniu oferty do indywidualnych preferencji fanów, a tym samym zwi?kszeniu ich zaanga?owania, pomocne s? równie? dane pozwalaj?ce analizowa? poziom lojalno?ci kibiców w stosunku do danej dyscypliny.

Ad imageAd image

Sponsor na wag? z?ota

Od 2014 do 2016 roku czas sp?dzony przed telewizorami wzrós? ?rednio o oko?o dwie godziny tygodniowo. W przypadku aplikacji wzrost ten wyniós? ?rednio trzy godziny. To daje reklamodawcom mo?liwo?? dotarcia do widzów w wi?kszym ni? dot?d wymiarze. Wed?ug ekspertów Deloitte precyzyjnie zaadresowane reklamy s? dwa razy bardziej skuteczne.

A? 71 proc. badanych deklaruje, ?e wola?oby ogl?da? reklamy dotycz?ce ich zainteresowa?. Z kolei 60 proc. mówi, ?e jest gotowe udost?pni? swoje dane w zamian za kupony lub promocje. Cyfrowe narz?dzia pozwalaj? lepiej zrozumie?, co ekscytuje fanów sportu, daj?c tym samym sponsorom wgl?d w to jakie typy reklam i sposoby anga?owania fanów s? najskuteczniejsze – mówi Wojciech Górniak.

Ten rodzaj analityki dostarcza te? takich informacji o fanach, które u?atwi? okre?lenie jaki rodzaj tre?ci, kontaktu i jego czas preferuj?.

Bank danych

Lepsze adresowanie ofert organizacji sportowych u?atwi gromadzenie danych kibiców, umo?liwiaj?cych poznanie nie tylko ich demografii, ale tak?e zwyczajów i preferencji. Dzi?ki temu mo?liwe b?dzie dotarcie do fanów w innowacyjny sposób, na przyk?ad dodaj?c nowe spersonalizowane us?ugi do istniej?cych ofert. Gromadzone dane mog? zosta? wykorzystane tak?e do poprawy podstawowej dzia?alno?ci biznesowej, budowania i umacniania relacji partnerskich, a nawet opracowywania nowych modeli biznesowych. Ostatecznym argumentem dla tego rozwi?zania mo?e by? mo?liwo?? zarabiania na anonimowych danych. Obecnie jedna trzecia firm komercjalizuje lub udost?pnia dane w celu tworzenia nowych ?róde? przychodów.

Przeszkody na drodze zmian

Do przej?cia przez transformacj? cyfrow? konieczne s? zmiany trzech kluczowych elementów organizacyjnych – procesów, technologii i ludzi, czyli zdobywania talentów i dbania o ich rozwój poprzez ci?g?e zapewnianie im szkole?. Organizacje przeprowadzaj?c transformacj? cyfrow? powinny by? gotowe na przeszkody jakie pojawiaj? si? w ka?dym z transformowanych obszarów.

W przypadku pracowników to brak wizji przywództwa, utarte zwyczaje, starzej?cy si? zespó?, który nie posiada odpowiednich umiej?tno?ci niezb?dnych do korzystania z nowych narz?dzi czy niech?? do zmiany zachowa?. Na drodze stan?? mog? tak?e, m.in. procesy niedopasowane do nowej cyfrowej wizji, produktów czy platform, wielo?? aktualnych systemów cyfrowych i od??czona architektura IT – mówi Wies?aw Kotecki.

Przepis na sukces

Wspó?cze?ni konsumenci s? w sta?ej ??czno?ci. Organizacje sportowe musz? zastanowi? si? jak wykorzysta? t? ??czno??, by bardziej zaanga?owa? fanów, a tym samym zapewni? bezproblemow? obs?ug? ich marki. Stawanie si? przedsi?biorstwem cyfrowym oznacza bowiem tak?e wykorzystanie technologii w celu uproszczenia operacji, zidentyfikowania w?skich garde? procesów i zminimalizowania manualnej pracy. Cyfrowa transformacja polega na powtarzaniu i ci?g?ym ulepszaniu tych samych procesów. Kluczem jest stworzenie podstaw do tego, aby inicjatywy cyfrowe mog?y by? przeprowadzane na coraz wi?ksz? skal?, a firma mog?a szybko korzysta? z wprowadzonych zmian. Organizacje sportowe, które poczuj? si? komfortowo jako przedsi?biorstwa cyfrowe, nie tylko zbli?? si? do swoich fanów, ale mog? tak?e ?atwiej tworzy? innowacyjne i dostosowane do potrzeb do?wiadczenia, które poszerz? i wzmocni? baz? klientów.

Udostępnij