Cyfrowa transformacja stawia na relacje mi?dzyludzkie

Bartosz Martyka
7 Min

Cyfrowa transformacja w Polsce wchodzi w faz? dojrza?o?ci. W rozwoju systemów klasy BPM liderzy digitalizacji stawiaj? na budowanie relacji z klientami oraz w?asnymi pracownikami, podczas gdy promowana dotychczas doskona?o?? operacyjna schodzi na dalszy plan.

Cyfrowa transformacja ma w Polsce zró?nicowane oblicze. W?ród polskich firm s? zarówno podmioty, które dopiero stawiaj? pierwsze kroki w digitalizacji, wdra?aj?c np. systemy ERP, jak i takie, które ju? od kilku lat swobodnie korzystaj? z rozwi?za? s?u??cych do automatyzacji procesów biznesowych i ich bie??cej adaptacji, zgodnie z rytmem zmian zachodz?cych zarówno wewn?trz organizacji, jak i w jej otoczeniu.

Digitalizacja to nie sztuka dla sztuki

Przej?cie z rozwi?za? analogowych na cyfrowe i kreatywne korzystanie z nich do budowania przewagi biznesowej przesta?o by? wy??cznie domen? rynkowych innowatorów, a sta?o si? powszechnie przyj?tym elementem nowoczesnej strategii biznesowej.

Jak wynika z obserwacji firmy Forrester, jednej z czo?owych firm badawczych, zajmuj?cych si? ?ledzeniem trendów w IT i biznesie, redukcja kosztów coraz cz??ciej przestaje by? g?ównym motorem zarz?dzania procesami biznesowymi. Zaczyna j? zast?powa? bardziej strategiczne d??enie do digitalizacji procesów (Business Process Management Playbook, Forrester, 2016). Jednak eksperci wskazuj?, ?e doskona?o?? operacyjna nie powinna by? celem samym w sobie. Dopiero optymalizacja skoncentrowana na wsparciu cyfrowych punktów styku z klientem b?dzie oznacza? skuteczn? digitalizacj?.

Tego rodzaju podej?cie mo?na zaobserwowa? w?ród coraz wi?kszej grupy dzia?aj?cych w Polsce firm, które nale?? do swego rodzaju cyfrowej awangardy na tle rodzimego biznesu. Organizacje te korzystaj? ju? z rozwi?za? klasy BPM/RAD (Business Process Management / Rapid Application Development) i opracowuj? w?asne cyfrowe rozwi?zania tak, aby dostosowa? je do potrzeb biznesowych, skoncentrowanych wokó? cyfrowych oczekiwa? klientów.

Fakt ten potwierdzaj? wyniki ankiety przeprowadzonej w maju 2017 r. przez firm? WEBCON na próbie 126 klientów. Jako najwa?niejsze obszary wdro?enia BPM w przysz?ym roku firmy wskazuj? w?a?nie sprzeda? i relacje z klientami (40 proc.).

Co ciekawe, równie wa?na dla ankietowanych firm jest digitalizacja obszaru kadr i HR (39 proc.), co wskazuje, ?e w dobie stopniowej cyfryzacji dotykaj?cej w?a?ciwie ka?dej z bran?, organizacje dostrzegaj? konieczno?? dbania o swój najwa?niejszy kapita?, czyli pracowników. Natychmiastow? korzy?ci? dla obu stron jest oczywi?cie zautomatyzowanie prostych, powtarzalnych czynno?ci, a przez to uwolnienie czasu i kompetencji pracowników do wykonywania zada? bardziej kreatywnych. Jednak dostarczenie pracownikom nowoczesnych systemów to nie wszystko. Nie bez znaczenia jest te? równy i ?atwy dost?p do informacji, sprawiedliwy i uporz?dkowany udzia? w procesach decyzyjnych, czy sprawna i szybka obs?uga ze strony dzia?u HR. Klasycznie rozumiana optymalizacja procesów, czyli d??enie do doskona?o?ci operacyjnej schodzi powoli na dalszy plan, cho? oczywi?cie nadal pozostaje w kr?gu zainteresowania, w szczególno?ci kadry zarz?dzaj?cej.

W?ród wskazanych przez u?ytkowników obszarów do cyfrowego zagospodarowania znalaz?y si? równie? finanse (33 proc.), zarz?dzanie inwestycjami i projektami (29 proc.) oraz zarz?dzanie jako?ci? (28 proc.). 23 proc. wskaza?o takie kierunki dalszego rozwoju narz?dzi BPM jak: integracja z systemami zewn?trznymi (np. SAP), wsparcie IT i obs?uga zg?osze?, rozwój i planowanie produkcji, zamówienia, zakupy, procesy operacyjne, logistyka/spedycja, reklamacje oraz prowadzenie projektów. Nale?y podkre?li?, ?e wielu respondentów planuje tworzy? procesy dedykowane, zgodnie ze ?cis?ymi wytycznymi klienta wewn?trznego.

To pokazuje, ?e wiod?ce firmy wysz?y ju? z pierwszej fazy cyfrowej transformacji, czyli tworzenia procesów klasycznych, sprawdzonych, takich jak obiegi faktur i urlopów, a zacz??y w pe?ni docenia? i wykorzystywa? potencja? posiadanych narz?dzi BPM, mo?na rzec: poczu?y apetyt na wi?cej - Rados?aw Putek, prezes firmy WEBCON

Nie tylko bud?et spowalnia

Raporty w skali globu wskazuj?, ?e cho? popularno?? cyfrowej transformacji wzros?a w roku 2015 o po?ow? w stosunku do roku 2014 (Google Trends, 2016), 47 proc. firm jeszcze nie rozpocz??o u siebie tego procesu (Progress, 2016), cho? 55 proc. z nich ma zamiar wystartowa? ze zmian? w?a?nie w roku 2017 (Progress, 2016).

Co powstrzymuje polskie firmy przed ?mielszym rozwojem cyfryzacji? Ankietowane firmy wskaza?y cztery kluczowe przeszkody we wdra?aniu platformy BPM w organizacji, za g?ówn? podaj?c brak zasobów ludzkich (49 proc.), a nast?pnie opór przed zmian? (42 proc.). Co ciekawe, brak przekonania decydentów okaza? si? tak samo wa?nym hamulcem do wdra?ania automatyzacji procesów biznesowych, jak brak bud?etu (37 proc.).

Na dalszych miejscach badani klienci wymienili trudno?ci w wykazaniu ROI (18 proc.), obawa przed d?ugim czasem wdro?enia (15 proc.) oraz inne powody (w sumie 5 proc. ankietowanych), takie jak chocia?by du?a liczba innych projektów.

Odpowiednie narz?dzie to efektywniejszy rozwój

Cyfrowa transformacja rozprzestrzenia si? z procesów wertykalnych na horyzontalne, przenikaj?c poszczególne dzia?y i funkcje oraz si?gaj?c na zewn?trz organizacji, co Gartner nazywa tworzeniem cyfrowego ekosystemu. Wymaga on bardziej kreatywnego ni? tradycyjne zarz?dzania procesami biznesowymi, co umo?liwiaj? tylko odpowiednie narz?dzia, na tyle zwinne, by nad??y? za zmieniaj?cym si? jak w kalejdoskopie otoczeniem biznesowym.

Z bada? firmy Gartner wynika, ?e mniej innowacyjne rozwi?zania BPM (które np. nie zapewniaj? skutecznego zarz?dzania zmian?) uniemo?liwi? 80 proc. firm osi?gni?cie po??danych celów ich strategii cyfrowej w roku 2017. Zdaniem ekspertów Gartnera, tylko 40 proc. zada? w firmie mo?na uzna? za rutynowe, daj?ce si? obs?u?y? za pomoc? tradycyjnych systemów BPM. 60 proc. charakteryzuje si? pewnym stopniem niepewno?ci i nie da si? ich przewidzie? ani modelowa? z wyprzedzeniem. Gartner podkre?la, ?e w roku 2017 a? 70 proc. skutecznych modeli biznesowych b?dzie si? opiera? na realizacji procesów niestabilnych, zmieniaj?cych si? wraz z potrzebami klienta.

W przypadku procesów wymagaj?cych ci?g?ej adaptacji zarówno do wymaga? zewn?trznych, rynkowych, jak i wewn?trznych, wyp?ywaj?cych z potrzeb pracowników, narz?dziami, które sprawdz? si? na d?u?sz? met?, s? rozwi?zania klasy Rapid Application Development (RAD). Umo?liwiaj? one nie tylko zwinne tworzenie aplikacji biznesowych, ale przede wszystkim prost? i szybk? ich modyfikacj?, nawet przez osoby nie b?d?ce programistami. To w?a?nie szybka reakcja firmy na pewne sytuacje i zjawiska, a nawet wyprzedzenie ich, mo?e zapewni? firmie pozycj? lidera na rynku - Rados?aw Putek, prezes firmy WEBCON

Udostępnij
Posiada wieloletnie do?wiadczenie w PR, przedsi?biorca, by?y reseller i programista. Specjalizuje si? w zarz?dzaniu strategicznym.